• 0

Wat werkt het beste (12 voor de prijs van 10)

Wij zitten hier te praten over wat het beste werkt en wij hebben allebei geen marketing achtergrond. Het gaat over een product dat 5,95 per stuk kost en waarop we korting willen geven als mensen er 12 kopen.

De korting mag maximaal 2 stuks zijn of 12 euro

 

[*]12 voor de prijs van 10

[*]12 halen 10 betalen

[*]bij aankoop van 12 pakjes 2 gratis

[*]één voor 5,95 twaalf voor 59,50

[*]bij aankoop van 12 stuks 12 euro korting ( en als je deze het beste vindt, komt dat dan doordat er 2 x 12 wordt genoemd of zou het bij ieder bedrag werken?

[*]vanaf 12 stuks meer dan 16% korting

 

Of nog iets anders? Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Belangrijke vraag hierbij is:

 

Waarom koopt iemand uberhaupt jullie product? ;)

 

2 leuke die ik hierbij nu bedenk:

3 Bentleys halen, 2 betalen

WC rol, nu met 1 meter gratis.

 

In het eerste geval zit het probleem in het punt "betalen". Een Bentley koop je niet vanwege de goedkope prijs, maar vanwege de exclusiviteit. Zet 3 dezelfde Bentleys op een rij en ze zijn ter plekke al minder waard. Een aanbieding bij een Bentley zal dus moeten aansluiten bij de verwachting van exclusiviteit en luxe.

 

Bij een wc-rol is het weer anders. Mensen hebben geen idee hoeveel meter wc papier er op een rol zit, laat staan wat een meter meer dan inhoud. Een rol extra daarentegen geeft wel beeld. Sowieso procentueel, maar ook gevoelsmatig, mensen hebben eerder een idee hoeveel rollen er per week doorgaan dan hoeveel meter.

 

Dus de grote vraag is nu bij jouw product. Waarom wil iemand er 12 hebben in plaats van 10?

Is het een verbruiksartikel? Sta je bekend om de kwaliteit, duurzaamheid, of juist al de prijs?

Als de prijs een van de belangrijkste aspecten is, dan moet je het kortingsbedrag of percentage er in verwerken. Als mensen het zien als verbruiksartikel kun je juist het aantal leidend maken, mensen slaan dan groot in met bijbehorend gemak.

 

O ja, een valkuil is ook door een aanbieding te bedenken waar niemand op zit te wachten. Is de gemiddelde ordergrootte 3 producten, dan is 12 voor de prijs van 10 voor niemand interessant. Je moet mensen over de streep willen trekken met een klein duwtje. Is 5-8 een normaal aantal, dan is 12 voor 10 een mooie deal (imho). Bestellen veel mensen er al standaard 10, dan ben je dus je marge aan het slopen, kun je beter de stukprijs iets verhogen en een staffelkorting in gaan voeren.

Link naar reactie
  • 1

 

Is dat inclusief of exclusief verzendkosten? Zit er niet ook een voordeel in het verzenden van grotere hoeveelheden? Kun je dat voordeel aan gebruik relateren? Spreek bv van een maandvoorraad. Eventueel kun je in plaats van korting een beloning geven in de vorm van een keuze uit extra te bestellen producten.

 

Als je met nieuwsbrieven werkt, kun je verschillende varianten testen in een split-run. Een deel van je bestand krijgt financieel voordeel, een deel krijgt een extra beloning en een ander deel krijgt niks: wie scoort het beste? Gewoon testen, testen en nog eens testen. Zo werken grote direct marketeers ook.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht een taalkundige marketingvraag te stellen en krijg natuurlijk (zoals te verwachten op HL) kwalitatief meedenkende antwoorden :)

 

Reden om dit te doen is omdat een andere marktpartij deze korting ook geeft en we daar niet teveel vanaf willen wijken.

 

Antwoord op de vragen:

- Het staat geheel los van de verzendkosten

- Het gaat inderdaad om een verbruiksproduct waarvan mensen er regelmatig 6 of meer kopen.

- Reden om dit product te kopen is omdat dit het enige product is in z'n soort zonder troep erin. Het is bij een beperkt aantal andere winkels ook te koop, wij staan wel bovenaan in google ermee.

- Product staat zeker niet bekend om prijs want het is duurder dan z'n soortgenoten met troep :)

 

Nieuwsbrief test ga ik uitproberen! Net eentje weggedaan dus even wachten.

 

Wat ik tot nu toe begrijp uit jullie opmerkingen is dat het in ieder geval afhankelijk is van het product waar het om gaat. Bij een verbruiksartikel zouden aantallen dan meer aanspreken. (Is trouwens ook de optie die klaarstaat als tekst ;D)

Link naar reactie
  • 1

[*]bij aankoop van 12 pakjes 2 gratis

 

 

Dus ik krijg er totaal 14? Dan is de korting lager (procentueel) dan wanneer ik er 12 koop en maar 10 afreken.

Zoals je aangeeft is het een verbruiksproduct waarvan mensen er regelmatig 6 of meer kopen. Die factor 6 moet je denk ik dan vasthouden. Dus 12 + een beetje extra.

Het psychologisch effect is dat voor de consument de verkoopprijs in stand blijft. Het product vertegenwoordigt een bepaalde waarde en daar moet je geen consessies aan doen.

Ik, als consument, krijg liever wat extra's dan korting. Jij houdt er meer aan over. Bij verkoop van 12 voor de prijs van 10 is je stuksprijs 4.96 euro. Bij 12+2 extra komt dat op 5.10 euro. Je houdt je marge meer in stand.

 

 

Geluk!

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Dus ik krijg er totaal 14?

 

Ik vermoed dat Manon bedoelt: 2 gratis van die 12. Immers, alle voorbeelden die Manon noemt zijn varianten van dezelfde deal.

 

On topic: mijn persoonlijke voorkeur, op niets wetenschappelijks gestoeld en alleen geschikt voor bulkproducten: 12 halen, 10 betalen! (16% korting klinkt als relatief weinig korting, evals 12 euro korting, dat klinkt gevoelsmatig niet fors genoeg)

Link naar reactie
  • 0
Wat ik tot nu toe begrijp uit jullie opmerkingen is dat het in ieder geval afhankelijk is van het product waar het om gaat.
Exact!

 

Prijs is, naast de ruilwaardering, slechts één eigenschap van een product. Er is zelfs een oude marketingwijsheid die luidt: "Als het niet verkoopt, moet je het gewoon duurder maken..." (doe een mobieltje in een luxer doosje en verkoop het vervolgens op - de publiciteit rond - de miljonairsfair bijvoorbeeld...)

 

Jij hebt dus een product waar 'geen troep in zit', dat zou wellicht een hogere prijsstelling rechtvaardigen; je kunt je dus ook afvragen of jij je niet op een andere strategie (al dan niet in combinatie met prijsstrategie) zou kunnen richten, nl. een andere, unieke, onderscheidende eigenschap uitlichten in je promotie.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Jij hebt dus een product waar 'geen troep in zit', dat zou wellicht een hogere prijsstelling rechtvaardigen; je kunt je dus ook afvragen of jij je niet op een andere strategie (al dan niet in combinatie met prijsstrategie) zou kunnen richten, nl. een andere, unieke, onderscheidende eigenschap uitlichten in je promotie.

maar als je directe concurrent in Google onder jouw resultaat staat met exact hetzelfde product voor een lagere prijs?

 

ik ben persoonlijk voor 12 halen 10 betalen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas,

 

Je stelling is helder, mijn punt is echter dat op en rond een product meer eigenschappen en kenmerken bestaan dan alleen de prijs en dat er dus op meer kenmerken strategie kan worden gevoerd en geconcurreerd (marketingmix). En vlak hierbij de kwaliteiten van de ene verkoper ten opzichte van de ander niet uit. Het zijn allemaal factoren die mee (kunnen) tellen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dus ik krijg er totaal 14?

 

Ik vermoed dat Manon bedoelt: 2 gratis van die 12. Immers, alle voorbeelden die Manon noemt zijn varianten van dezelfde deal.

 

On topic: mijn persoonlijke voorkeur, op niets wetenschappelijks gestoeld en alleen geschikt voor bulkproducten: 12 halen, 10 betalen! (16% korting klinkt als relatief weinig korting, evals 12 euro korting, dat klinkt gevoelsmatig niet fors genoeg)

 

Eerlijkgezegd las ik het ook als 14 voor de prijs van 12, de correcte propositie zou zijn 'bij aankoop van 10 stuks 2 gratis'. Meestal is dat compleet helder te stellen bij iets als '3e gratis', maar '11e en 12e gratis' is natuurlijk geen gezicht.

 

Persoonlijk zou ik gaan voor '12 voor de prijs van 10', met als 2e keuze '1 voor 5.95, 12 voor 59.50'.

 

Een variant die er niet tussen staat is:

 

Bij aankoop van 12 stuks 4.96 per stuk

 

Zeker als je richt aan wederverkopers/grootverbruikers is dat een goede methode, omdat die zo direct de relatie tussen stukprijs inkoop, verkoopprijs en marge kunnen doorzien. Voor verkoop voor eigen gebruik lijkt het me minder geschikt.

Link naar reactie
  • 0

Hai! Het is dus een product voor particulieren en de concurrent verkoopt exact hetzelfde product.

Het gaat inderdaad om 12 halen, 10 betalen.

 

Leuk en nuttig om dit allemaal te lezen!

 

 

Link naar reactie
  • 2

quote Manon: Of nog iets anders? Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.

 

Het is blijkbaar een product wat vrij snel verbruikt wordt, dus is het ook een uitgelezen kans om klanten meer aan je te binden, d.m.v. spaarsysteem (voor korting of extraatje) of andere relatiemarketingstrategie.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Dan is er inderdaad wel ruimte voor een 'nog iets anders'. Bijvoorbeeld bij aankoop van 12 stuks een voucher waarmee je er een paar gratis krijgt bij een -volgende- bestelling. Dat zou kunnen zorgen dat het niet aantrekkelijk is over te stappen naar de concurrent als die de prijs een beetje verlaagt of een soortgelijke korting geeft, en het is natuurlijk maar hopen dat ze ook nog iets anders kopen bij die volgende bestelling ;)

Link naar reactie
  • 0

Zouden mensen geïnteresseerd zijn in een abonnement voor een x-periode, met op vaste , zelf aan te geven, tijden 2 stuks toegezonden en 1 gratis klein product per keer erbij als extraatje? Een uitbreiding van het idee van Twa zeg maar, niet 6 x 2 maar maandelijks 2 zonder vaste einddatum?

 

Frans

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde met de verzendkosten niet dat ze er niet zijn want ze zijn er wel degelijk en het past ook niet in een envelop. Dus die 6 x 2 zou dan niet werken. Ik bedoelde dat de prijs die ik noemde voor 12 of 10 geen verschil is in verzendkosten. Het product past alleen in een pakketje en per 10 komt er ongeveer 88 cent bij om te verzenden.

 

Ik wil liever geen abonnement want dan kopen mensen alleen dit misschien. Liever dat ze getriggerd worden om opnieuw te bestellen als ze op zijn en dan meteen wat andere dingen meebestellen.

Link naar reactie
  • 0

 

Vandaar dat die verzendkosten dus een extra argument opleveren. Niet het verschil tussen 10 en 12 is relevant, maar het verschil tussen twaalf indviduele verzendingen en een dozijnverzending zou een extra besparing moeten opleveren. Maar wellicht is die al ingebouwd in je standaard assortiment. Overigens geldt voor wijn iets vergelijkbaars: twaalfde fles gratis.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Manon,

 

wat is de achtergrond van de 12 stuks? Is dat een jaarlijks verbruik? Hoeveel verbruikt een koper in totaal in hoeveel tijd? Per kind?

 

Staffelkortingen met twee of meer treden werken ook nog beter volgens een onderzoek wat ik later zal proberen toe te voegen. Gezamenlijk inkopen (eenmalig of geen verzendkosten) kan ook een koopargument zijn.

 

12 voor 10 plus verzendkosten

24 voor 20 en geen verzendkosten.

 

Dertien in een dozijn én tevens geen verzendkosten vind ik ook wel aardig klinken in dit geval zonder dat een product bekend is. Als het verbruik bekend is, kun je ook bijtijds een e-mail voor een herhalingsrecept sturen.

 

Houd ook nog even rekening met psychologische drempels van totaalbedragen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

wat is de achtergrond van de 12 stuks? Is dat een jaarlijks verbruik? Hoeveel gebruikt een koper in totaal? Per kind?

 

Staffelkortingen met twee of meer treden werken ook nog beter volgens een onderzoek wat ik later zal proberen toe te voegen. Gezamenlijk inkopen (eenmalig of geen verzendkosten) kan ook een koopargument zijn.

 

Dertien in een dozijn én tevens geen verzendkosten vind ik ook wel aardig klinken in dit geval zonder dat een product bekend is. Als het verbruik bekend is, kun je ook bijtijds een e-mail voor een herhalingsrecept sturen.

 

De 12 komt puur voort uit het feit dat de concurrent heeft gekozen voor 12. De reden dat zij voor 12 hebben gekozen is dat er 12 in een doos zitten. Als het product op is, dan merken mensen dat zelf het allersnelste en kopen ze wel opnieuw. Mijn actie nu komt eigenlijk voort uit het feit dat ik niet wil dat mensen dit product bij de concurrent bestellen omdat het daar goedkoper is. Daar staat tegenover dat de concurrent een heleboel andere producten niet heeft, die wij wel hebben dus wat dat betreft zullen klanten het op zich wel bij ons blijven bestellen samen met andere producten.

 

Ben heel benieuwd naar dat onderzoek. En jouw 13 in een dozijn en geen verzendkosten is ook een aardige.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas,

 

Je stelling is helder, mijn punt is echter dat op en rond een product meer eigenschappen en kenmerken bestaan dan alleen de prijs en dat er dus op meer kenmerken strategie kan worden gevoerd en geconcurreerd (marketingmix).

ik begreep juist uit de genoemde randvoorwaarden dat het om een generiek product gaat met (weinig tot geen) onderscheidende waarde(n).

Ik heb danwel een fysieke winkel en geen webshop, maar ik verkoop ook diverse generieke producten die ze (soms) zelfs bij een massaverkoper als het Kruidvat hebben.

De reden(en) waarom klanten dat dan toch bij mij kopen is niet zozeer de prijs, want die is meestal gelijk of gelijkwaardig, maar het advies en/of de service wat ze erbij krijgen. Daarnaast sparen ze bij mij (met klantenkaart) voor korting waar ze ook nog een gratis magazine bij krijgen thuisgestuurd.

 

In dat opzicht voel ik me enigszins verwant aan de winkel van Manon, omdat wij een aantal dezelfde USP's gebruiken.

 

Het idee van de voucher is leuk, maar aan de andere kant wordt de consument ook al doodgegooid met allerlei waardebonnen en vouchers, dus deze moet wel een echte meerwaarde bieden. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om waardebonnen voor de volgende bestellig te geven of bijv. VVV bonnen (op voorwaarde dat je deze ook zelf aanneemt)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

De kracht van vouchers en dergelijke zit hem er vooral in dat het mensen het idee kan geven dat ze 'geld weggooien' wanneer ze hun volgende bestelling bij een concurrent zouden doen. Uiteraard werkt het lang niet altijd.

 

De verzendkosten-truc kan ook heel goed werken, en is met name afhankelijk als je feitelijke verzendkosten lager zijn dan wat je doorberekend. Bijvoorbeeld waarbij je verzendkosten gemiddeld genomen 88 cent zijn, en je bijv 1.95 euro vraagt voor bestellingen tot 20 euro. Iemand die bijv voor 15 a 19 euro in zijn winkelwagen heeft zitten zal geneigd zijn om nog wat extra te komen om zo over de limiet te komen. Dit mechanisme is er vaak wel, maar werkt het beste als je een paar tamelijk goedkope producten met zeer ruimte marges hebt.

 

Een ideale situatie is daarbij wanneer je gangbare producten een prijs hebben net onder de verzendkosten limit (19,95), en het vuller-product een inkoopsprijs heeft van een paar kwartjes, en voor 2.95/3.95 aangeboden wordt. Op klanten die hun order vullen verdien je extra omdat je inkoopprijs kleineris dan je feitelijke verzendkosten, en klanten die 2 stuks bestellen zijn helemaal mooi meegenomen.

 

Maar geen enkele strategie is hier universeel succesvol in: je hebt klanten die denken te profiteren terwijl dan niet echt het geval is, maar ook klanten die zoiets meteen doorzien en afhaken. oe die verhoudingen liggen is heel afhankelijk van doelgroep en product.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil ook niet op de site dingen gaan uitproberen want dat vind ik zelf nogal onbetrouwbaar overkomen. Kan op zich wel een actie doen en als die actie goed loopt de actie dan verlengen.

 

De extra verzendkosten voor ons zijn 0,88 bovenop het normale tarief van TNT per 12 producten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.