• 0

Zaken doen met nederlands bedrijf in buitenland, waar op te letten?

Voor het eerst ga ik zakendoen met een nederlands bedrijf gevestigd in het buitenland.

 

Nu heb ik eerder een gebrekkig engels sprekende buitenlandse klant geweigerd vanwege een slecht gevoel erbij. Deze klant spreekt gewoon nederlands en komt goed over.

 

In eerste instantie gaat het om een overdracht van intellectueel eigendom. Er is dus, voor nu, geen sprake van goederen die geëxporteerd dienen te worden.

 

Waar moet ik op letten en moet ik een nederlands BTW tarief rekenen?

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor het eerst ga ik zakendoen met een nederlands bedrijf gevestigd in het buitenland.

Je bedoelt kennelijk een buitenlands bedrijf met een Nederlands sprekende contactpersoon, die mogelijk bestuurder en/of eigenaar is? ;)

 

De btw-gevolgen zijn mede afhankelijk van de vestigingsplaats van de afnemer (binnen/buiten EU).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bij leveringen binnen de EU (intracommunautaire leveringen ofwel ICL) aan niet-particulieren hoeft u in principe geen Nederlandse BTW in rekening te brengen. Deze goederen vallen onder het BTW-nul tarief.

Voorwaarde is, dat u en de afnemer allebei een BTW-nummer hebben. Met andere woorden, u moet beide BTW-plichtig zijn. U dient de beide BTW-nummers op de factuur te vermelden.

Bij een levering binnen de EU heeft de leverancier de plicht om na te gaan of het BTW-identificatienummer van zijn buitenlandse afnemer wel klopt. Dit kan via de Belastingdienst.

 

Bewijslast

Bij een levering binnen de EU vraagt de Belastingdienst wel steeds voldoende bewijsmateriaal. U kunt een ICL aantonen met:

• de opdracht van de koper

• uw orderbevestiging

• het leveringscontract

• de factuur

• de vrachtbrief (CMR)

• de vrachtnota (van de vervoerder)

• het betalingsbewijs

 

Bron: Kamer van Koophandel

 

Voor meer info zie de website van de Belastingdienst over dit onderwerp: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-01.html

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.