• 0

Management ovk en variabele vergoeding

Beste lezers,

 

De omzet van de Werk BV is enorm conjunctuur gevoelig. Nu er een economische neergang heeft plaats gevonden blijft de omzet ook erg achter. Tussen de Holding en de Werk BV moet een management ovk worden opgesteld... De Rechtbank Haarlem heeft bepaald dat de hoogte van het gebruikeloon in pricipe de hoogte van de managementvergoeding volgt. Daarbij heeft de Staatssecretaris geodgekeurd dat bij een omzetdaling het gebruikeloon voor de jaren 2009 en 2010 naar evenredigheid mee mag dalen...

 

Aangezien de omzet nogal afhankelijk is van de conjunctuur vroeg ik mij het volgende af:

 

Als er weinig in de Werk BV te doen is, zullen de werkzaamheden van de Holding ook stukken minder zijn. Waardoor de management fee ook sterk omlaag kan. Is het mogelijk om in de management ovk een bepaling op te nemen waarbij de vergoeding enkel een variabele is? Of moet er een vast en variabel deel zijn? M.a.w. dat op het moment er weinig te doen is in de Werk BV, de management fee omlaag kan waardoor het gebruikeloon dus ook omlaag kan...???

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Joost,

 

Ok, dat is me duidelijk ende helder... Maar vooraf weet je immers niet wat het resultaat gaat worden... Of mag je achteraf een man fee toerekenen? Dat lijkt me toch niet... Ben niet geheel juridisch onderlegd maar stel je elk jaar een nieuwe Man fee op dan?

 

Of is het een man fee voor onbepaalde tijd opstellen en dan per jaar bekijken wat het resultaat is geweest en dan eventueel een aangepast gebruikeloon regelen met de fiscus?

Link naar reactie
  • 0

Simpel zou zijn om inderdaad een % van de winst in de dochter BV te factureren als Man Fee aan de dochter BV. Ik adviseer dat in sommige gevallen inderdaad als niet duidelijk is hoe de winst zich gaat ontwikkelen. Punt van aandacht is wel om de Man Fee te stabiliseren als de winst in de dochter BV ook stabiel begint te worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.