• 0

Bijkomende kosten huren kantoorruimte

Gast Verwijderd account

Wij, drie vennoten van een relatief nieuwe onderneming denken erover binnenkort een kantoorpand te huren. Er komen wat panden in de aanmerking, maar nu vraag ik me alleen een aantal dingen af.

 

Wat houden servicekosten precies in? Gaat energie verbruik en dergelijken hier onder vallen?

Op welke kosten moet ik nog meer rekenenen naast de huur, service kosten en interieur?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Servicekosten bevatten over het algemeen in ieder geval die zaken welke in de gemeenschappelijke ruimtes benut worden (bijv. schoonmaak, trappenhuisverlichting onderhoud etc) Bij ieder pand is dit weer anders geregeld. Zo kan het zijn dat energie voor iedere huurder apart geleverd wordt maar ook een omslag naar vierkante meters komt voor.

Ik sluit mij aan bij ZRSKI alleen navragen bij de aanbieder schept duidelijkheid. M.b.t. de contracttermijn, op dit moment staat nogal wat kantoorruimte leeg. Zowel de huurtermijn als de huurprijs zijn daardoor behoorlijk onderhandelbaar geworden. Wellicht valt daar al je eerste winst te behalen. Op welke kosten je nog meer moet rekenen is natuurlijk geheel afhankelijk van je huidige situatie en wat je tot nog toe in bedrijfsmiddelen geinvesteerd hebt.

Mirjam

Adviseur èn aquisiteur

Link naar reactie
  • 0

Wat ook interessant is, is om een huurvrije periode te bedingen.

 

Eigenaren van kantoorpanden vinden het niks om de huurprijs van hun pand te verlagen, want dat heeft direct invloed op de waarde van dat pand. Ze zien er echter niet tegenop om die "hogere" huur niet te innen. Dat raakt ze hoogsten in hun cashflow, maar heeft geen invloed op de waarde van hun portefeuille (die vaak weer als onderpand dient voor allerlei leningen).

 

Als voorbeeld: Kantoor te huur voor € 1.200,- per maand. Jij wil 10% korting. Dat is € 120 per maand, is € 1.440,- per jaar, vertegenwoordigd voor de belegger een huurwaardevermindering van € 28.800,- in zijn OG portefeuille (op basis van 5% rendement).

 

Stel dat hij zijn portefeuille voor 100% beleend heeft, moet hij op de dag dat hij jullie 120 euro korting geeft, zelf 28.800 euro bijstorten bij zijn bank ;D.

 

Dus zeur niet over de huurprijs, maar onderhandel over de huurvrije periode ;D Ik theorie zou je in plaats van 10% huurkorting ook 2 jaar huurvrij kunnen vragen. Dat kost die belegger net zoveel ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me naast de huur zelf ook even verdiepen in bijkomende kosten als de verzekering, inventaris, je levensonderhoud, telefoon/internetverbinding etc.

 

De huur zelf is vaak het probleem niet, maar al die andere dingen kosten ook een berg geld.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Heb je voor je v.o.f. al een ondernemersplan met een financieele onderbouwing gemaakt?

Je kan daarin namelijk een goede kosten/baten leidraad voor je bedrijf opzetten.

 

Want de uiteindelijk kosten van de aspecten die je opnoemt zijn relatief moeilijk te schatten.

Ze zijn namelijk afhankelijk van de lokatie en de grootte van het kantoorpand, van je bedrijf, de bedrijviheid en hetgene wat je nodig denkt te hebben.

 

MVG

 

Chris

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het zijn voornamelijk de verzekeringen waar ik een beetje bang voor ben. Dingen als inboedelverzekering, etc. Ik hoopte dat iemand die het hele gebeuren al heeft ervaren misschien wat tips had. Komende maandag kom ik in contact met de verhuurder van een pand waar we een oogje op hebben. Vandaar dat ik even vis naar wat kennis zodat ik die man gerichte vragen kan stellen.

 

De Witte heeft zeker een punt dat nog interessant kan zijn, dus alvast bedankt daarvoor.

Link naar reactie
  • 0

Verzekering van het pand is voor rekening van de verhuurder. Verzekering van je inboedel stelt alleen wat voor als die veel waard is. Je hoeft geen verzekering te nemen als je op 2e hands rommel zit en je computers kun je apart verzekeren. Wij hebben jaren zonder inboedelverzekering gezeten. 'T is een gok natuurlijk, maar je moet je afvragen wat het risico is dat je je spullen verliest, wat het kost om nieuwe aan te schaffen en wat je kwijt bent aan premies e.d.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je verzekering hoeft zeker niet duur te zijn! Wij hebben onze laptops verzekerd, omdat die nogal prijzig waren, maar een gewone computer verzekeren hoef je niet te doen. Ook je inboedel hoef je niet per se te verzekeren, maar dat is toch slechts tientjes werk (tenzij je natuurlijk veel geld uitgeeft aan een kersenhouten bureau...)

 

Wel een tip: een brand/braak verzekering. Deze dekt je schade als het pand waar je inzit uitbrand. Immers, je kan niet meer werken maar de vaste kosten (huur!) lopen grotendeels nog wel door. Bovendien dekt de verzekering dan een tijdelijke ruimte etc.

 

Verder zou ik gewoon een aantal offertes aanvragen (Stad Rotterdam is erg goedkoop voor het MKB) en in je eigen omgeving iemand zoeken die bekend is met deze materie.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Let op er zijn twee manier van huren: casco, je moet zaken als vloerbedekking, CAT bekabeling etc zelf allemaal aanleggen....hoge kosten dus. Ook kan je beginnen in een Business Center dan huur op basis van Turnkey: alles is geregeld en de aanlsuitingen voor 220 maar ook telefonie en internet al aanwezig en misschien is er zelf een centrale bemande receptie. De huurprijs per vierkante meter per jaar is hoger maar je hebt weinig hoofdpijn....je kunt je bezig blijven houden met de Core-business van je bedrijf...doe waar je goed in bent.

NB Alle bovenstaande hebben gelijk: zet ales goed en duidelijk op een rij en laat andere mensen ook eens door de lijst van benodigde verzekeringen en aanschaffen "lopen"".

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.