Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over sponsoring:

1. In hoeverre is dit aftrekbaar van de belasting?

2. Zijn er ook regels aan wat ik sponsor? Dus moet het bv een sportvereniging zijn of kan ik ook een persoon sponsoren om zijn/haar sportprestaties aan te moedigen?

Even ter verduidelijking: Het gaat hier om een individuele sport (dus niet team sport), waar ik wellicht wat getalenteerde jonge sporters wil sponsoren om hun aan te moedigen. Je praat dan over 13/14 jarigen en het gaat ook maar om een paar honderd euro. Hoe zou ik dit fiscaal gezien dus het beste kunnen doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Frank

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25350-vraagjes-over-sponsoring/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

• 0

Beginnen bij het begin!

Welke rechtsvorm heb je? Of praat je over prive-uitgaven?

Heb je dit topic al gelezen?

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=12601

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Ik heb een eenmanszaak. Het is dus sponsoring vanuit mijn bedrijf. Er is verder geen tegenprestatie en ik verlang verder ook geen logo op het sporttenue ofzo.

Mijn gedachte verder hierachter is dat als ik elk jaar toch al een aanzienlijk deel van mijn omzet naar de fiscus toe moet schuiven, kan ik vast wel een gedeelte daarvan voor andere (betere) doeleinden inzetten.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Wat is het zakelijk belang? Zonder zakelijk belang (lees: tegenprestatie, bijvoorbeeld naamsvermelding) zijn het geen zakelijke kosten. Anders is het een privé-belang (gift) en kun je, zolang de begunstigde geen ANBI is, eigenlijk niets aftrekken (wordt iets anders bij notariële, periodieke giften).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 1

Er is eigenlijk geen zakelijk belang. De reden dat ik niet perse een tegenprestatie verlang is omdat ik daar in dit geval het nut niet zo van in zie. En waarom dan al die moeite doen om reclame uitingen te maken enzo, terwijl ik eigenlijk wel zeker weet dat ik daar toch niets voor terug krijg. Maar dat vind ik ook totaal niet belangrijk.

Ik ben lid van een karate vereniging en daar zit veel enthousiaste jeugd op. Het is een dure sport als je kijkt naar de kosten van de aanschaf van het juiste tenue met alle benodigde accessoires (beschermers ed.) en deelname aan wedstrijden en andere landelijke evenementen zoals kampen. Het valt voor sommige jeugd niet mee om dat allemaal te bekostigen en voor een aantal is dat al onmogelijk wat heel jammer is omdat ze het wel graag willen.

Dus ik dacht is er niet een of andere sponsor constructie te bedenken, waarmee ik deze jeugd kan helpen om de kosten (deels) op te vangen en wat voor mij fiscaal gezien ook nog is te behappen.

Ik sta open voor alle ideeen en suggesties.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Wij hebben hier ook wel eens mee te maken gehad, hoewel in een andere vorm. Zo zijn wij sponsor van een fanclub van een eredivisie club, maar wil verder niet dat het aan de grote klok gehangen wordt, omdat ik bang ben dat het negatieve reacties zal opleveren.

Dit is opgelost doordat wij een advertentie zetten in een neiuwsbrief die wel bestaat maar niet wordt uitgereikt.

Andere oplossingen zouden het plaatsen van je logo aan de binnenkant van kleding of via een poster of tegel in de kleedkamer.

De belastingdienst controleert namelijk niet het aantal mensen dat de reclame ziet.

• 0

Enige verschil is dat je dus een vereniging sponsort, terwijl ik alleen sommige personen wil sponsoren en niet de hele vereniging. De meeste jeugd heeft namelijk genoeg middelen (lees goed verdienende ouders) om de kosten te dragen, maar er lopen er een paar bij, die dat genoegen dus niet hebben. En die wil ik juist helpen om de kosten te dragen, zodat ze toch nog met plezier hun sport kunnen uitoefenen. Als het alleen maar om een of andere tegenprestatie gaat, zodat de fiscus daar niet over valt, dan kan ik vast wel wat bedenken.

Andere ideeen en suggesties zijn nog steeds welkom.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Frank,

Zoek het in de creatieve oplossingen. Laat je voornaam borduren op de pakken of banden van die jongens. Dat zegt verder helemaal niks, maar je hebt wel een faktuur waarmee je kan aantonen dat je reclame maakt. Op de faktuur zelf staat doorgaans niet vermeld wat de reclame is die wordt gemaakt, en waar die reclame precies geplaatst is.

• 0

Je kan je ook nog vragen stellen bij de vorm die je kiest. Als ik zoiets zou doen, zou ik een potje laten maken door de penningmeester van de club waar je samen wat in stopt. Dan kan de sportclub, gebruikmakende van julie instructies hoe het te verdelen (bijv.:dit jaar geld voor jan, piet en klaas / alleen geven aan de kinderen die het nodig hebben), het vervolgens eerlijk verdelen.

Dan wordt jouw maatregel door een groter deel van de club gedragen / geholpen en je hebt dan de vraag over geven aan personen versus vereniging niet meer.

• 0

je zou ook gewoon een openbaar sponsorprogramma kunnen vormen waar de minder draagkrachtigen dmv een aanvraag een sponsorbedrag kunnen krijgen.

Als tegenprestatie bijv een reclamebord in het verenigingsgebouw of clubblad, een klein beetje naamsbekendheid kan toch ook positief werken voor beide partijen?

Ik heb mijn bedrijfsnaam ook verbonden aan een aantal goede doelen waar ik me verwant mee voel, maar ik heb er toch echt geen bezwaar tegen als mijn naam en logo worden vermeld; ik ben van mening dat je je maatschappelijke betrokkenheid best een beetje mag laten zien.

"zoek het maar uit"

• 0

Allemaal bedankt voor jullie antwoord en Phiebe bedankt voor de reus.

Op zich heb ik er geen moeite mee om mijn naam ergens te vermelden, maar echt belangrijk vind ik het niet. En sowieso staat een sponsorlogo op een karatetenue een beetje vreemd. Maar wellicht kan ik iets met de sporttassen doen ofzo. Ik zal eens gaan kijken wat ik voor leuke creatieve oplossingen kan bedenken.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Hoe staat het inmiddels met die sponsoring? Ik zou me niet al te druk maken om punten en komma's en gewoon steun ter beschikking stellen via de penningmeester (op basis van je eigen criteria) en daar een symbolische tegenprestatie voor vragen, bijvoorbeeld een verslag met zelfgemaakte foto's waarin door jou gesponsorde junioren vertellen wat ze in de afgelopen periode bereikt/geleerd hebben, te publiceren op een door jouw bedrijf gehoste website. Met een tikkel low-profile reclame, zodat je de kosten als bedrijfskosten kan verantwoorden.

Grote bedrijven hebben ook sponsorpotjes. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

probleem is wat ik hier zo lees als volgt:

je wil zakelijk sponsoren zodat je weer kan aftrekken van de belasting maar hoeft er geen naamsvermelding voor omdat dat teveel gedoe is en niks opleverd.

Maar zonder die naamsvermelding mag je weer niet aftrekken.

Laat ergens wat kleine stickertjes maken en laat hem die op zijn sporttas plakken en eventueel op zijn fiets..

Dan leverd hij toch een tegenprestatie (hoewel zo goed als onzichtbaar) en zou jij het moeten kunnen aftrekken.

Als belastingdienst erom vraagt: tja voor het bedrag dat ik hem sponsor kon ik enkel zo een kleine vermelding krijgen... lijkt me dan weer dat dat een zakelijk afweging is dat jij voor dat bedrag genoegen neemt met zo een kleine vermelding.

• 0

Nou, een ander probleem met particulieren sponsoren is dat deze personen in principe een factuur moeten sturen en dat ze dan ook weer een boekhouding moeten hebben. En hoe zit dat met hun inkomsten belasting aangifte enzo. Dat is zeker bij 12 en 13 jarigen ook weer een flink gedoe. Ik denk dat ik het dan maar via de vereniging moet regelen en dat die dan de personen sponsort.

Zelfstandige loonslaaf

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar