• 0

staken vof : IB aangifte : hoe voorraad naar prive ,stakingswinst?

Hallo allemaal,

 

Ik had met mijn partner een vof welke op 31 december 2009 is opgeheven vanwege uitblijvend succes.

 

Nu ben ik bezig met alles fiscaal op een rijtje te krijgen maar ik kom er niet uit. De antwoorden op mijn vragen krijg ik nergens bij elkaar gegoogled. Misschien dat iemand mij hier kan helpen?

 

 

Ik heb een fictieve balans opgesteld per 31 december 2009 welke er zo uitziet:

 

 

liq.m. 3032 ev 3692 (begin ev+winst-/- priveontr.)

voorraad 176

deb 484

 

totaal 3692 3692

 

(debiteur is de belastingdienst voor terug te ontvangen btw wegens toepassing KOR)

 

Maar nu het volgende: de voorraad (overgebleven van hetgeen we verkochten) moet nu naar prive, hoe doe ik dit fiscaal??

waar komt dit tot uiting? Alleen bij mijn gewone winst optellen zodat deze mijn ev verhoogd?

(ik heb overigens al wel 19% van 176 als ontvangen btw in 2009 aangegeven)

stakingswinst is hier toch niet aan de orde?

 

Bestaat mijn balans per stakingsdatum 31 dec 2009 dan nog alleen uit de posten liq.m, deb en ev?

 

Zie ik nog iets over het hoofd waar ik verder rekening mee moet houden bij mijn IB aangifte?

 

 

Ik hoop dat iemand deze ex ondernemer op weg wil helpen.

 

Bij voorbaat dank!

 

 

groetjes

 

 

Kayleigh

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De VOF houdt op te bestaan en beide vennoten krijgen het deel waar ze recht op hebben. Dat zit in principe nog steeds in de ondernemingssfeer. Wanneer je verder geen ondernemingsactiviteiten hebt, staak je de onderneming en ga je afrekenen met de fiscus - in principe per 31 december 2009, want dat is de datum dat je staakt.

 

Dat betekent dat je resultaat enerzijds bestaat uit je normale bedrijfsresultaat over 2009 en anderzijds je stakingswinst. Die laatste bereken je als volgt: alle vermogensbestanddelen die je nog hebt in de onderneming (voorraad, liquide middelen, debiteuren, crediteuren, etc.) gaan, tegen de waarde in het economisch verkeer (dat is wat een derde er onder normale omstandigheden voor zou geven) naar privé. Dit vormt opbrengst. Daar trek je de (fiscale) boekwaarde op de balans vanaf. Wat overblijft is de winst, waarover je belasting moet betalen (als het positief is). Vergeet niet je eventuele fiscale oudedagsreserve tot de winst te rekenen, evenals de eventuele desinvesteringsbijtelling en eventuele, andere fiscale reserves, mochten die er zijn.

 

Met betrekking tot de staking kun je vaak nog wel gebruik maken van fiscale faciliteiten, zoals stakingsaftrek, FOR-lijfrente en stakingslijfrente, al naar gelang daar ruimte en geld voor is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor het antwoord, ik zit alleen nog steeds met dezelfde vragen betreffende mijn geschetste situatie:

 

Alles wat er is staat op de balans hiervoor vermeld. Er zijn geen reserves, er zijn nooit investeringen gedaan alles is met een prive computer vanuit een prive woning gedaan. Een internetbedijfje vof samen met mijn man die 1 jaar en 10 maanden naast een betaalde baan heeft bestaan.

 

Dus ik heb alleen een voorraadje van 176 euro (welke niet verkoopbaar is, hoogstens tegen kostprijs), de belastingdienst als debiteur voor 484 vanwege terug te ontvangen KOR en de liquide middelen van 3032 euro. Verder is er niets. Dus dan heb ik toch geen stakingswinst?!! De waarde in het economisch verkeer is in dit geval toch gelijk aan de waarde op de balans?!.

 

Dus het enige wat ik op moet geven bij de IB is dan toch mijn normale bedrijfswinst (in dit geval is er een kleine nettowinst maar deze wordt negatief door de zelfstandigenaftrek welke toegepast wordt)?

 

Of begrijp ik het niet helemaal?!! Ik weet bijvoorbeeld niet of ik nog extra belast dien te worden voor het saldo van de bankrekeningen en de kas die nu dus naar prive gaan.

 

Geef ik deze nu als privebezit op per 31 december de datum van de staking of werkt dat niet zo?

 

ik hoop dat jij of iemand anders me verder kan helpen.

 

groeten,

 

 

Kayleigh

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.