• 0

Aanvraag BTW vragen

Hallo,

 

Ik ben bezig me BTW nummer aan te vragen, en ik kom daar bij een aantal punten al in de moeilijkheden.

 

Punt 7 : Inkomstenbelasting

Punt 8 : Omzetbelasting

Punt 9 : Vennootschapbelasting

Punt 10: Loonbelasting

 

Hoe vul je zo een formulier in. Het gaat over het jaar waarin je start, dat is 2003, en in dit jaar zal ik eigenlijk nauwelijks iets betalen.

 

Ik kan me niet voorstellen dat ik punt 8 9 en 10 hoef in te vullen omdat ik een eenmanszaak heb waar alleen ik voor werk. Bij punt 8 dien ik te schatten hoeveel ik ga afdragen, hoe maak je zo een schatting?

 

Punt 7 : Voor mijn eerste jaar schat ik mijn inkomsten op 14.000 maar hoe kan ik weten hoe het gaat lopen in een jaar later? Wat als ik een mega goede deal sluit en naar de 40.000 schiet, of blijf ik rommelig bezig en blijft het maar 14.000...

 

Bijvoorbaat dank,

 

Colin Myerscough

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze verwachte bedragen zijn een indicatie voor de belastingdienst om te bepalen óf je als ondernemer wordt gezien.

Ook kun je hiermee het voorschot bepalen, je (drie)maandelijkse aanslag.

 

Aan het eind van het jaar wordt er toch wel een correctie toegepast, dus als het beter of minder gaat dan verwacht is dit geen ramp.

 

In volgende jaren kan het worden bijgesteld.

 

Als je schat dat je 14.000 euro omzet maakt (bruto) reken je hier 19% omzetbelasting over: 2660 euro. Hier vanaf trek je de reeds betaalde btw (voorbelasting). Dat wordt je geschatte omzetbelasting.

 

Succes.

 

Patrick

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit dat dan, als ik weet dat ik pas in mei meerdere, grotere facturen de deur uit kan sturen? Ik heb een ontwikkeltraject waarin ik iedere maand een klein bedrag krijg, daarna komt er bij de verkoop van het product weer geld binnen.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

De BD vraagt jouw schatting van de omzet(belasting) in het eerste jaar. Dat is gewoon invullen.

 

Als je de eerste helft van het jaar weinig omzet verwacht, en de eerste kwartalen liever niet te veel vooruit betaald, dan ga je gewoon wat lager zitten, maar krijg je achteraf een hogere correctie.

 

Wat je fijner vind is persoonlijk.

 

Als je dit jaar vrijwel niets verdiend, vul je 0 in. Over wat je wel verdiend hebt moet je dan achteraf bijbetalen. Het kan zijn dat de belastingdienst je dan (nu) niet als ondernemer ziet (of voor één van beide belastingen), dan betaal je minder, maar kun je ook niet van allerlei startersvoorzieningen profiteren. Al zul je in 2003 dan waarschijnlijk toch niet aan je 1225 uur komen.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Boekjaren liepen eerder nog wel eens willekeurig door een jaar heen. Vooral grote kleding en textiel bedrijven wilden het boekjaar nog wel eens per 1 febr. afsluiten, zodat ze dan de grote uitverkoop hebben gehad (wat op zich een vrij onzekere factor is met alle afprijzingen).

 

Tegenwoordig loopt een boekjaar altijd van 1-1 tot 31-12.

 

Vennootschapsbelasting wordt geheven over de winst van rechtspersonen, en als eenmanszaak ben je geen rechtspersoon.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Dus ik schat 50 euro, na correctie ook 50 euro, dan heb ik 8.45% daarover ziekenvonds werkgever en dat is dus in totaal 4.23 euro... schatting 5...

 

Maar dan zit ik dus met een na heffing iedere keer maar weer en zien ze me niet als ondernemer.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Je schat 14.000 euro omzet waarvan 50 euro winst?

 

In welke branche zit je eigenlijk?

 

Ik zou persoonlijk niet zo laag gaan zitten. Als je denkt een inkomen te hebben van 14000 euro, kun je nog eens laag gaan zitten door op 5000 euro te schatten, maar ik weet niet of de belastingdienst er problemen mee heeft als je op 50 gaat zitten...

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Parcey,

 

De belastingdienst weet heus wel dat een bedrijf dat in november start het eerste jaar zeer waarschijnlijk geen rooie cent verdient... Daar zou ik me geen zorgen over maken. Als je die 1225 uur wel redt dit jaar (daarbij mag je ook alle uren aan voorbereiding meetellen!) dan zou ik gewoon nul invullen (of nog beter: negatief...) Je zult waarschijnlijk investeringen gedaan hebben, en daar komen ook kosten uit voort... en opstartkosten... die 50 euro winst is al heeeel snel verdampt hoor ;-)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

In 2003 kom je dan niet meer aan 1225 uur, maar dan krijg je je voordelen in 2004 wel als je dan netjes je uren bijhoudt.

Zonder aan die uren te komen kun je nog wel als ondernemer gezien worden.

 

Als je nauwelijks omzet maakt in 2003 heb je ook niets aan startersvoordelen.

 

(Er zijn vrijwel geen bindende voorwaarden aan je schatting, je kunt het immers niet zeker weten. Zorg alleen dat je het geld dat je af moet dragen (een deel van elke opdracht bijv) apart zet voor de eindafrekening van 2004).

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

dan wacht je met je aanvraag btw tot volgend jaar en vul je voor dit jaar in op je inkomsten belasting dat je winst hebt uit een onderneming of gewoon bijverdient.

 

Per 1-1 vraag je dan je btw aan en maakt een schatting voor jouw jaarlijkse omzet en vervolgens heb je ook recht op alle startersaftrek, in iedergeval w.b.t. de relevante kosten; dus bonnetjes goed bewaren. dus de kosten die je hebt gemaakt om te kunnen starten> die zijn met terugwerkende kracht, (volgens mij kan je dat tot ong. een jaar rekken) en die btw trek je dan af van je eerste btw aanslag in 2004 en anders raad ik je aan eens te praten met een goede boekhouder..

 

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.