• 0

Oprichtingsbalans

Per 1 januari gaat mijn bedrijf van start, maar nu hoor ik tegenstrijdige berichten over de oprichtingsbalans.

 

Ik heb reeds het een en ander aan gereedschap en inboedel gekocht in oktober en november, en komende maand komt hier ook nog wel wat bij. Als ik een zaagmachine voor 1.000 euro koop op 1 november, kan ik deze dan (omdat hij nog niet gebruikt wordt) voor 1.000 op de balans van 1 jan zetten, of moet ik hem voor 2 maanden afschrijven, zeg 2 van de 60 maanden, en voor 966 euro op de balans, en 34 euro extra opstartkosten?

 

Meningen verschillen, dus ook graag jullie visie...

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als je het over een eenmanszaak, VOF, CV of zo hebt dan maakt het niet zo veel uit....... Je mag als startende ondernemer immers willekeurig afschrijven!

 

Je kunt er dus voor kiezen op 2 januari alles volledig af te schrijven, maar je kunt ook zeggen ik neem in januari 3 maanden afschrijving en vervolgens iedere maand 1 maand afschrijving... wat je wil...

 

Ook als je de inbreng op de oprichtingsbalans doet tegen de reeds afgeschreven waarde, dan nog kun je die 2 maanden afschrijvingskosten in het eerste jaar als opstartkosten boeken (mits je aan kunt tonen dat het geen privé aankoop was die je ingebracht hebt, maar van het begin af aan een zakelijke aankoop...)

 

Je kunt kortom helemaal zelf kiezen...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.