• 0

Wel/geen jaarrekening?

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sarah,

 

Verwar niet de BTW (per kwartaal) met de inkomstenbelasting. Dat staat los van elkaar.

 

Dus nee, jouw boekhouder heeft niet gelijk. De fiscus kijkt niet naar jouw BTW aangiftes om te bepalen of je een IB aangifte als ondernemer krijgt.

 

Mocht je bedoelen dat je na het indienen van 4 kwartaalaangiftes BTW je geen jaaraangifte BTW meer krijgt, dan klopt dat wel.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ben je in de war met de inkomstenbelasting? Daar krijg je inderdaad geen uitnodiging meer voor, maar moet je zelf achteraan als ondernemer.

 

(Dacht ik toch)

 

Nee XiaoDi ook dat klopt niet, in principe krijgt elke ondernemer automatisch een uitnodiging voor de aangifte inkomstenbelasting als je vorig jaar ook een ondernemersaangifte hebt ingevuld. Alleen in bijzondere situaties kan het zijn dat die niet automatisch komt, bijvoorbeeld als je vorig jaar gestart bent en voor het eerst ondernemersaangifte doet, dan "vergeet" de belastingdienst nog wel eens tijdig een uitnodiging te sturen. en dan is het wel belangrijk dat je er zelf om vraagt. Je mag er niet van uit gaan dat je niets hebt gekregen dus ook niets hoeft te betalen (aan te geven).

 

@Sarah,

Zou je aan kunnen gegeven waarom je voor de btw een jaaraangifte wilt doen? Ben je bedragen vergeten aan te geven? of vind je de kwartaalaangifte te vaak en wil je liever maar 1x per jaar aangifte doen? kortom wat is de aanleiding voor je vraag over de jaaraangifte.

Link naar reactie
  • 0

Pfff.... ik heb eigenlijk geen verstand van belastingaangiften. Het is bovendien het eerste jaar dat ik ondernemer ben dus... Het kan zijn dat ik termen door elkaar sla. Mijn excuses daarvoor alvast.

 

Ik win wel advies in bij mijn boekhouder (tevens belastingadviseur), maar ik weet niet zo zeker of ik hem in deze situatie kan geloven. Hij is nl. tevens een goede kennis van mij, waardoor ik het idee krijg dat hij via mijn onwetendheid gewoon inzage in mijn bedrijfssituatie wil verkrijgen. Die info doet het immers goed op verjaardagen.... ;D

 

Ik sprak hem pas geleden en toen vertelde hij me dat, als ik bij kwartaalaangiften steeds geld terug kreeg ipv. moest betalen, ik geen uitnodiging voor de jaaraangifte zou krijgen en dat ik dan zelf daaraan moest denken. Hij had het over een jaarrekening en balans die voor 1 april bij de belastingdienst binnen moest zijn. We hebben afgesproken dat ik me er in zou verdiepen en dat hij het sowieso nog nacontroleert. Hij vertelde me dat het heel belangrijk was omdat ik bij andere inkomsten dan naast inkomsten uit het bedrijf eventuele heffingen uit uitkeringen en lonen terug zou kunnen vorderen bij de belastingdienst.

Volgens mij had hij het niet over de IB, want die dingen doet hij al voor me.

 

Ik vind het alleen vreemd dat ik iets zou moeten aangeven bij de belastingdienst als ik er geen uitnodiging voor krijg. Ik ga immers geen energie steken in het opstellen van een winst/verliesrekeningen en balansen als dat niet nodig zou zijn.

Link naar reactie
  • 0

hoi Sarah,

 

dan klopt het dus toch wat ik in eerste instantie vermoedde. Dus nee, de BTW aangiftes staan los van de IB aangifte (die met de balans en winst- en verliesrekening). Vreemd advies ook van iemand die zich belastingadviseur noemt.

 

Als je van de fiscus geen uitnodiging tot aangifte hebt ontvangen, dan zegt dat op zich niet zo veel. Wel is het zo dat je dan wel zelf moet vragen om een aangifte als ondernemer.

 

Vertrouw je je adviseur niet, zoek dan per direct een ander!

 

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

 

Je hebt als ondernemer:

- de kwartaalaangiften (doe ik altijd zelf, omdat ik dat echt niet moeilijk vind)

- de jaaraangifte

- prognose inkomstenbelasting

 

Je hebt privé:

- de jaarlijkse IB/PVV/Zvw (die uitnodiging heb ik vandaag ontvangen)

 

 

Klopt het zo? Ik schaam me echt zo weinig verstand van belastingen te hebben. :-[ :)

 

Groetjes Sarah.

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer (in jou het geval)

BTW-aangifte (maand of kwartaal of jaar)

IB-aangifte (er is verschil tussen een voorlopige en een definitieve aanslag!)

 

Maar de IB-aangifte gaat over bijvoorbeeld je loon, inkomsten uit woning, maar ook je winst uit je onderneming. De IB-aangifte is wel een ''privé-belasting" maar je winst wordt hier ook belast!

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, het is me nu helemaal duidelijk. Mijn uitnodiging voor de IB heb ik gister binnen gekregen. Dus probleem opgelost. Ik zal mijn jaarrekening maar opstellen en alles door mijn boekhouder laten controleren.

 

Hij is wel een bekende van me: van de ene kant heel handig maar van de andere kant natuurlijk ook nadelig. Maar dat neem ik maar op de koop toe. ;D

 

Nog bedankt voor het meedenken, ik ben iig heel goed op weg geholpen!

 

Groetjes Sarah

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.