• 0

Btw wel of niet verlegbaar in box 3?

Goeie dag,

 

Ik zit met het volgende, ik heb een duitse onderneming die daar ook is gevestigd nu wil ik in nederland een pand huren waar btw over belast is.

Ik dacht dit moet geen punt zijn als de verhuurder mijn gegevens handelsregidter en btw nummer heeft dan kan hij een btw nul (verlegd) factuur sturen.

 

Nou is hier het volgende aan de hand, deze verhuurder bezit dit pand prive in box 3 en heeft dus de btw terug gehaald en is daarom ook genoodzaakt btw te rekenen over het huur bedrag.

Tot zover is alles duidelijk maar daarom zou hij ivm de nieuwe btw regelgeving geen btw nul factuur kunnen sturen.

Wat naar zijn en mijn mening wel zou moeten en kunnen als hij dit pand bedrijfsmatig zou bezitten.

Ik heb de nieuwe regelgeving die per 1 jan 2010 van kracht ging gelezen, je zou dus ook zeggen dat de nieuwe B2B regel toch zegt dat deze naar de in dit geval de afnemer zijn btw in eigenland zou moeten aangeven.

Btw verlegd dus.

Ik kan verder ook bij de belastings regelgeving omtrent het prive/boc3 verhaal hier niets over terug vinden.

 

Ik hoop hier toch een antwoord te vinden,

 

Mvg,

 

John

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag John

 

Als je in NL een pand huurt en hier een (dependance van jouw) onderneming vestigt, dan is veelal sprake van een zogenaamde vaste inrichting.

 

Dat maakt dat de activiteiten uit die vestiging in NL BTW plichtig worden. Dus de huurnota valt dan onder de NL BTW en dus is van verlegging van BTW geen sprake meer. Daarbij geldt de eis dat jij als huurder het pand moet gebruiken voor minimaal 90% belaste BTW prestaties. Anders mag niet eens met BTW gehuurd worden.

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor de snelle reactie maar dit is deels antwoord op de vraag of iemand die prive in box 3 een pand bezit en witl verhuren, zoiezo een verlegd btw factuur kan sturen of juist niet.

Ik praat hier niet over een verkoop punt of dependance maar eigenlijk als steun en of opslag punt, ik vestig in nederland verder niets.

 

Mvg,

 

John.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie maar dit is deels antwoord op de vraag of iemand die prive in box 3 een pand bezit en witl verhuren, zoiezo een verlegd btw factuur kan sturen of juist niet.

 

John,

 

'Privé in box 3' zijn inkomstenbelasting(IB)-begrippen die n.m.m. geen rol spelen bij de wijze waarop met de BTW moet worden omgegaan. Een pand kan als privé-vermogen voor de IB worden aangemerkt en tegelijkertijd als zakelijk voor de BTW.

 

Als jij een onderneming in Duitsland hebt en geen vaste inrichting (vi) in NL (laten we daar even vanuit gaan, je geeft dat tenslotte zelf aan) dan hebben we hier te maken met een verhuurdienst tussen twee Duitse ondernemers. Alleen valt deze B2B-verhuurdienst onder de uitzondering op de hoofdregel. Dat betekent dat de plaats van dienst dáár is waar de onroerende zaak is gelegen: NL dus.

 

Ik denk dat de Duitser er vanuit gaat dat hij aan een vi in NL presteert en de BTW verlegd. Maar het is dus geen geen vi en dus verricht de Duitse verhuurder een dienst in NL, waarbij hij de BTW die hij jou in rekening brengt zelf moet aangeven. Jij kan de BTW terughalen in NL, maar sinds 1 jan. 2010 via de Duitse fiscus.

 

Lekker ingewikkeld dus. Een vi zou alles oplossen. ;)

Of een afspraak met de Duiste fiscus over dit specifieke, onnodig gecompliceerde geval.

 

groet,

 

andere John

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry John,

 

Verkeerd begrepen/gelezen. Ik denk dat de verhuurder gelijk heeft: de plaats van dienst is in NL (daar waar de onroerende zaak is gelegen) en dus is de dienst belast met NL BTW.

 

Verlegging zou aan de orde zijn geweest als de plaats van dienst fiscaal gezien in Duitsland had plaatsgevonden (dus als de plaats van de afnemer bepalend zou zijn geweest).

 

De verhuurder brengt n.m.m. terecht NL-BTW in rekening die jij via de Duitse fiscus, bij de NL fiscus weer kunt terugvragen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.