• 0

wel of niet focussen op reparatie 4-takt scooters?

beste mensen,ik ben kersvers hier en bewonder deze site nu al.wat een informatie vind ik hier.

 

ik ben een ondernemersplan aan het maken en mijn idee is om een scooter/fietsenzaak te beginnen in het zogenaamde B-segment;betaalbare scooters en fietsen met goede prijs/kwaliteitsverhouding en voor mij goede marge's.

de nadruk zal liggen op het onderhoud en reparatie van 4-takt scooters omdat ik heb gemerkt dat in mijn stad er niet of nauwelijks aanbod is en de vraag is hoog.ik heb hier ook het nodige onderzoek naar gedaan.

ik kom er alleen niet goed achter waarom er nauwelijks reparatie aanbod is.

komt dit omdat de "fietsenmaker"weinig of geen verstand van 4-takt motoren heeft of ligt het puur aan de kwaliteit van deze produkten die vaak uit china komen?ik moet zeggen dat de kwaliteit steeds beter wordt.

voor mij is de 4-takt techniek gesneden koek daar ik uit de autobranche kom.de tweewielerzaken waar ik ben geweest willen me niet veel vertellen.

 

hopelijk krijg ik hier wat meer info.

 

met vriendelijke groet,

 

george nieborg

G.F.M. Nieborg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
niet of nauwelijks aanbod is en de vraag is hoog

 

ik kom er alleen niet goed achter waarom er nauwelijks reparatie aanbod is.

 

Ik vind bovenstaande twee zinnen centraal staan, en lastig met elkaar te rijmen. Je zegt dat je al het nodige marktonderzoek gedaan hebt. Waar bestaat dat uit? En is de vraag echt hoog, of alleen bij wat vrienden?

 

Heb je al eens navraag gedaan bij "fietsenmakers", bijvoorbeeld onder het mom van "ik zit er aan te denken zo'n ding te kopen, heeft u misschien advies qua aankoop, onderhoud e.d?" Geeft je allicht meer inzicht in waarom de bestaande partijen hier geen diensten voor verlenen.

Link naar reactie
  • 0

beste jeroen,

 

dat de vraag groot is concludeer ik uit de uitkomsten van mijn interviews bij diverse scholen.

ik heb een 500 leerlingen gesproken en in mijn directe omgeving navraag gedaan.

 

uiteraard ben ik met diverse smoesjes bij tweewielerzaken geweest met vragen en heb ik ze telefonisch benaderd om er een vinger achter te krijgen waarom er zo weinig reparatie aanbod is maar ze zijn maar vaag.

als ik al een antwoord krijg zeggen ze dat het allemaal ellende is maar kunnen het niet goed onderbouwen.

volgens een importeur zou het aan het ontbreken van kennis liggen.

G.F.M. Nieborg

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik lever zelf ook de betreffende 4takt scooters .

Reparatie komt niet vaak aan bod, ik heb er nu nog maar 1 kapot terug gezien, deze was opgevoerd.

Reparaties besteed ik overigens uit aan een dealer in de buurt.

 

Ik denk dat je je beter kan richten op het a-segment. Deze gaan vaker kapot heb ik gemerkt, uit eigen ervaring.

 

Mocht je nog meer vragen hebben, stuur maar een PB

 

Wout

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je scooters uit het B segment kunt repareren dan kun je ook de A segment problemen oplossen.

 

Wat ik altijd begreep is dat je van de Chinese 4 takt scooters slecht aan onderdelen kan komen.

Als jij daar een weg voor vindt dan zou je misschien wel een bedrijfje kunnen beginnen.

 

Nadeel van de markt waarin je wilt repareren is dat het allemaal erg goedkope scooters zijn.

Als de reparatie een grote is dan is het in verhouding met de aanschafwaarde als snel te duur.

 

Maar ik denk dat er wel een boterham in te verdienen is. Reguliere fietsenmakers zitten vaak niet te wachten op deze reparaties dus ik zou zeggen, begin klein en maak een naam voor jezelf. Dat kan best hard gaan.

Link naar reactie
  • 0

ik heb uiteraard gezorgd dat ik aan ALLE onderdelen kan komen.

het toeval wil dat de importeur bij mij 5 kilometer vandaan zit en niet aan perticulieren verkoopt,alleen aan wederverkopers/dealers van zijn producten.

mijn ervaring is juist dat de 4 takt motor meer onderhoud vergt dan een 2 takt.

A merken wil ik niet voeren zolang zij denken dat ze oppermachtig zijn.die hebben een eisenpakket alsof ze ik weet niet wat zijn.

G.F.M. Nieborg

Link naar reactie
  • 0

Misschien was het mijn generatie, maar zijn er ook niet ontzettend veel lui die hun scooter zelf repareren/opvoeren/pimpen etc.? En dat misschien ook nog even voor de buurjongen doen.

 

Als dat zo is, misschien eerder richten op een online bestelservice + afhaal service voor onderdelen? Komen mensen ook meteen vaker in contact met jouw winkel en kopen ze misschien eerder nog iets extra's. Of zelfs een reparatie omdat ze ergens niet zeker van zijn.

 

succes!

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

er is inderdaad heel veel jeugd dat zelf zit te knoeien maar er is nog steeds een groot verschil tussen iets goed repareren en oplappen.

deze jeugd heeft ook geen verstand van 4 takt verbrandingsmotoren omdat ze daar toch minimaal een automonteur opleiding of iets in die geest gehad moeten hebben.

mijn ervaring is dat ze tegenwoordig te lui zijn dat ze uit hun ogen kijken.

gelukkig ben ik ook van een andere generatie.

G.F.M. Nieborg

Link naar reactie
  • 0
... omdat ik heb gemerkt dat in mijn stad er niet of nauwelijks aanbod is en de vraag is hoog.ik heb hier ook het nodige onderzoek naar gedaan.

ik kom er alleen niet goed achter waarom er nauwelijks reparatie aanbod is.

komt dit omdat de "fietsenmaker"weinig of geen verstand van 4-takt motoren heeft of ligt het puur aan de kwaliteit van deze produkten die vaak uit china komen?ik moet zeggen dat de kwaliteit steeds beter wordt.

 

Je zou ook eens onderzoek kunnen doen in 2-3 andere steden van vergelijkbare grootte. Is het echt een plaatselijk probleem in jouw stad, of speelt dit ook op andere plekken? Dat laatste zou ik verwachten als het aan het 4 takt systeem ligt (complexer in onderhoud, meer kennis vereist).

 

Ik vind het wel een mooi idee. Je kunt altijd klein beginnen met beperkte investeringen, en als het wat is gaat het vast snel.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

goed idee Fred,

 

ik zal mijn interview talent eens op andere scholen in nabij gelegen steden loslaten.

 

mijn indruk is ook dat het moet slagen.

ik heb ook veel positieve reacties van ouders gekregen die liever een betaalbare maar goede fiets kopen voor hun schoolgaande kinderen omdat de fiets vaak na 3 weken toch weer kapot is.verlichting,banden,jasbeschermers,enz.

 

ik denk een investering van 21.000 euro nodig te hebben voor mijn zaak,daar zit de huur voor de komende maanden nog niet bij.

G.F.M. Nieborg

Link naar reactie
  • 0

Ik kan hier uit ervaring spreken uit de buurt. Dat er toch nog veel mensen liever hun scooter laten repareren bij de dealer. Wel wordt er altijd geklaagd dat er niet goed wordt gecommuniceerd wanneer er iets duurs moet worden vervangen. Dan kom je je scooter ophalen en blijkt ook nog even de achterband a 130 euro te zijn vervangen want hij zag er zo slecht uit. Dus communiceer goed wat het gaat kosten.. ;)

Link naar reactie
  • 0

Geachte mensen de bella 4tackt en andere chineese toevluchts materialen worden idd snel gezien als b klasse aangezien deze scooters nog niet eens nauwkeurig zijn nagekeken toch een toelating in nederland hebben gehad

 

4-tact was was 2008 de toekomst!!

electrich is 2010 de toekomst

Doe mij maar gewoon 2tackt daar kun je nog is lekker mee spelen en je kunt overal zo bij je hebt er geen last mee als je cilinder een keer vast loopt dat je dan ook je nokkeasje en je kleppen moet gaan vervangen

Wat al snel aan de 200 a 300 euro komt te zitten waarbij dit bij en scooter maar 100 is

 

verder is de bebruikers duur veel minder en slijten de onderdelen van 4tackt sneller

nog een nadeel is mensen die een chinese scooter kopen en deze kapot rijden zette deze voor zeer weinig te koop en gaan terug naar de 2 tackt

 

kort om ga gewoon in a klassen handelen wel wat duurder maar ook beter !!! goedkoop wil niet altyd zeggen dat het ook goed is

kort om een aerox inkoop kost 1300 en een bella 350 ex kenteken

 

Doe mij die aerox maar

waarom ?

 

Om dat ik dan zeker weet dat ik er 5 jaar mee vooruitkan als ik hem al zijn beurtjes enz laat geven

 

op de bella rijd je een jaartje en je kan heel je blok al gaan vervangen

 

mee die chinese rommel op zijn gammelende wieltjes en zijn kromme frame !!!

 

2 tackt for life!!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.