• 0

Loonbelasting in persoonlijke holding en SV-premies in werkmaatschappij

Beste forummers,

 

Ik heb nog altijd een vraag rondom de afdracht sociale verzekeringspremies ingeval je als DGA geen zeggenschap hebt over je eigen ontslag ivm minderheidsbelang.

 

Bij mij is de volgende situatie van toepassing:

mijn persoonlijke holding houdt 25% aandelen van de werkmaatschappij

Ikzelf ben 100% werkzaam in werkmaatschappij en ontvang hiervoor een managementfee

Ik keer mezelf vanuit mijn persoonlijke holding een salaris toe.

 

Vraag is hoe e.e.a. nu moet verlopen, wanneer ik mezelf een netto salaris van 3000 euro wil geven (gebruikelijk loon is akkoord, en is excl. 8% vakantiegeld).

 

Kan iemand mij vertellen hoe het spel nu gespeeld wordt?

1. Hoeveel Loonbelasting ga ik in mijn eigen holding naar schatting betalen (zonder SV-premies)?

2. Hoe Betaalt de werkmaatschappij de Sociale verzekeringspremies? (Hoeveel en is het zo dat dit over het maximale dagloon wordt berekend?)

3. De accountant van de werkmaatschappij zegt nog nooit een dergelijke constructie te hebben meegemaakt en geeft aan niet te weten hoe hij de verzekeringspremies moet berekenen zonder dat er daadwerkelijk verloning plaatsvindt......kan iemand kort uitleggen hoe dit gaat?

 

Wellicht een onduidelijke vraagstelling, maar ik hoop dat de strekking duidelijk is....

 

Cinbas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Cinbas

 

Als jouw accountant deze constructie nog nooit meegemaakt heeft, is het wellicht tijd voor een meer ervaren accountant. Zo ongebruikelijk is dit niet. Bovendien heb je hier geen accountant voor nodig maar een loonadministrateur!!

 

Nu je toch dit moet verlonen, lijkt het mij dat deze vraag (de exacte berekening) beter te stellen is aan degene die jouw salaris verwerkt.

 

Hoe te betalen is simpel: jouw BV neemt de loonheffing voor haar rekening. De dochter BV de verplichte sociale afdrachten. Daar is niets geks aan, alleen kent jouw accountant dit niet, dus zorg voor een ter zake kundige salarisadministrateur.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.