• 0

Concurrentie Beding ?? Erg ?

LS,

 

Even het volgende;

 

Op dit moment werk ik voor een bedrijf, echter samen met 2 collega's die ook voor dit zelfde bedrijf werken hebben we het idee om voor onszelf te starten.

 

Het bedrijf waarvoor we nu werken bestaat uit 15 personen.

En zoals u vast wel begrijpt, als wij met z'n drieen tegelijk opstappen zal de directeur zwaar gefrustreerd raken, zeker als we gaan vertellen dat we een bedrijf willen starten in dezelfde branche en dus doelstelling.

 

Ook hebben we een concurentie beding in ons contract staan;

"Het is de werknemer verboden om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever gedurende een tijdvak van 1 jaar na het beindigen van de arbeidsovereenkomst binnen de gemeente xxxx of binnen een straal van 20 km. een bedrijf te beginnen of te voeren, dat dezelfde zaken en/of diensten levert als het bedrijf van de werkgever"

 

Vragen :

 

1. Echter zouden we het liefst toch binnen een straal 20 km. een bedrijf willen starten, is dit op een of andere manier toch mogelijk? Misschien door iets te doen met het vestigingsadres ? (of iets anders?) Zijn er dus oplossingen voor ?

 

2. Kan hij het ons moeilijk maken omdat er 3 personen van de 15 personen ineens opstappen ?

 

Wie helpt ons ?!

 

Alvast bedankt voor een reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mike

dr_mike2002@hotmail.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

je concurrentiebeding is vrij duidelijk, gewoon buiten die 20 km je bedrijf vestigen. andere kvk regio is helemaal handig dan. je baas zal er niet blij mee zijn, maar aangezien hij niet expliciet verbied om hetzelfde te gaan doen kan hij volgens mij niet veel doen.

 

je moet natuurlijk geen streken uithalen als zijn klanten benaderen, maar dat lijkt me duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat staat er inderdaad in, en wel :

 

"Bij overtreding van de in dit artikel vervatte verboden verbeurt de werknemer aan de werkgever een dadelijk en ineens zonder sommatie of ingebrekestelling opeisbare boete van E 2.500 per overtreding en E 250,- voor elke dag dat de overtredng voortduurd, zonder dat de werkgever gehouden zal zijn schade te bewijzen en onverminderd het recht van de werkgever om schadevergoeding te vorderen, indien en voor zover de schade het bedrag van de boete overtreft"

 

dus .....

 

Maar natuurlijk zullen we van zijn huidige klanten ten alle tijden afblijven.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij zeer verstandig om je woordelijk aan het afgesproken concurentiebeding te houden.

 

"Het is de werknemer verboden om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever gedurende een tijdvak van 1 jaar na het beindigen van de arbeidsovereenkomst binnen de gemeente xxxx of binnen een straal van 20 km. een bedrijf te beginnen of te voeren, dat dezelfde zaken en/of diensten levert als het bedrijf van de werkgever"

 

Jullie kunnen eenvoudig zeggen dat je van de HUIDIGE klanten van het desbetreffende bedrijf afblijft.

Maar zo eenvoudig is het niet want alle nieuwe klanten die je werft binnen gemeente xxxx of binnen de straal van 20 km is ook concurentie

Jullie weten namelijk alle in's en out's van het bedrijf.

Dus zowel de sterkte als de zwakte van het bedrijf.

Zodoende weten jullie hoe je dezelfde zaken en/of diensten levert als het bedrijf van de werkgever" kan verbeteren.

Dit is een ontzettend gevaar voor deze werkgever.

De werkgever zal hoe dan ook jullie op het concurentiebeding aanspreken. ( Ik zou het als ik eerlijk ben zelf ook doen !)

 

De enige manier is om de diensten zodanig te veranderen zodat deze niet gerelateerd kunnen worden aan deze werkgever.

 

Toch raad ik jullie aan de werkzaamheden van jullie bedrijf buiten de gestelde regio te houden.

En niet allerlei constucties te verzinnen.

 

Succes ;) ;)

 

MVG

 

Chris

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, gewoon 20 km verhuizen. Het gezeik dat je kan krijgen over een concurentie beding (in dit geval terecht) kan je bedrijf meteen in de kiem smoren. Je klanten houden niet van gezeur en omwegen. Beproef je geluk elders zou ik zeggen.

 

Succes!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

20 kilometer is inderdaad niet zo ver om te verhuizen. Als je het zeker wilt weten moet je dat contract toch door een jurist laten doorlichten, wellicht dat er fouten inzitten die de meeste mensen niet opvallen.

 

Aan de andere kant is dit precies de situatie waartegen zo'n beding bedoelt is, dus geef ik het sowieso weinig kans.

 

Wat dat betreft zou ik me een jaartje gedeist houwen, een stukje verderop vestigen en in rust beginnen. Over een jaar kun je nog met alle kracht aan de gang in de huidige regio!

Link naar reactie
  • 0

Mike,

 

Is het niet mogelijk om afspraken hierover met je werkgever te maken? Bijvoorbeeld: jullie starten een filiaal van zijn bedrijf, geven hem een (jaarlijks aflopend) percentage (in ruil voor meer aandelen), en hebben in ruil daarvoor geen last van het concurrentiebeding, een goede verstandhouding, wellicht advies van hem, en als het mis mocht gaan kun je weer terug.

 

Succes,

ToC

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
"Het is de werknemer verboden om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever gedurende een tijdvak van 1 jaar na het beindigen van de arbeidsovereenkomst binnen de gemeente xxxx of binnen een straal van 20 km. een bedrijf te beginnen of te voeren, dat dezelfde zaken en/of diensten levert als het bedrijf van de werkgever"

 

Je zou dus in overleg kunnen treden met jouw huidige werkgever. Niet geschoten is altijd mis. Mocht hij dus geen schriftelijke toestemming geven, dan vestig je de onderneming gewoon 20 kilometer verderop.

Winners forget they're in the race. They just love to run.

Link naar reactie
  • 0

De ervaring leert dat veel geschillen over de inbreuk op een concurrentiebeding op het scherpst van de snede worden uitgevochten. De uitkomst van een dergelijke procedure valt niet op voorhand te voorspellen. Maar dat de werkgever in jullie voorbeeld de zaak zal laten rusten lijkt mij sterk! Om alle risico's te mijden adviseer ik - gelijk anderen reeds hebben gedaan - geen inbreuk te maken op het concurrentiebeding en (schijn)constructies te vermijden. Je zou nog kunnen denken aan het gebruik van een internetsite, maar ook dat kan in strijd zijn met het beding. Voor de vraag in hoeverre het beding rechtens afdwingbaar is dient de arbeidsovereenkomst te worden beoordeeld en is meer achtergrondinformatie nodig. Wil je op die vraag een antwoord dan adviseer ik je een ter zake deskundige arbeidsrechtjurist te raadplegen. Desgewenst verwijs ik je graag door.

Op de vraag of de werkgever jullie het moeilijk kan maken indien je met drie personen tegelijk opstapt en je elders vestigt is het antwoord eenvoudig. Nee, althans niet zolang de arbeidsovereenkomst hierin niet voorziet.UIteraard kan de werkgever altijd moeilijk doen over een dergelijke situatie, maar zijn vorderingen zullen zonder contractuele voorziening weing kans van slagen hebben. Succes.

MvG, Edward

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Allen,

 

Ik wil jullie enorm bedanken voor alle waardevolle reacties die zijn gepost.

Maar, even een up-date, 2 van de drie personen hadden voor dat zij in dienst kwamen bij deze firma allevei al een eenmanszaak binnen de straal van 20 km van dit bedrijf. En ook nog eens in dezelfde branche als de firma. Dit is ook netjes gemeld aan de eigenaar van de firma.

Is het nu mogelijk dat we 1 eenmanszaak opdoeken en verder gaan onder de ander reeds bestaande eenmanszaak, wat dan uiteraard een VOF word ? De derde persoon, die eerst geen eenmanszaak had, is nog in zijn proeftijd dus kan zo weg.

 

Is dit nog te volgen ?

 

Alvast bedankt voor de reacties,

 

Mike

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat die eenmanszaken het geheel wel ten positieve zullen veranderen. Aangezien deze bekend zijn bij de werkgever, al een tijd draaien en hetzelfde doen als wat jullie gedrien willen doen, lijkt het me geen probleem deze te laten voortbestaan.

 

Die derde persoon moet als de wiederweerga zn ontslag indienen (zonder opgaaf van redenen).

 

De vraag is nu echter: Is zo'n VOF een nieuw bedrijf t.o.v. de bestaande eenmansza(a)k(en)? Als je op een of andere manier kunt aantonen dat dat niet/nauwelijks zo is (zelfde activiteit, zelfde doelgroep, zelfde regio) dan denk ik dat er wel uit te komen is... maar zoek hier juridisch goed advies in!

Link naar reactie
  • 0

Allen,

 

Ik wil jullie enorm bedanken voor alle waardevolle reacties die zijn gepost.

Maar, even een up-date, 2 van de drie personen hadden voor dat zij in dienst kwamen bij deze firma allevei al een eenmanszaak binnen de straal van 20 km van dit bedrijf. En ook nog eens in dezelfde branche als de firma. Dit is ook netjes gemeld aan de eigenaar van de firma.

Is het nu mogelijk dat we 1 eenmanszaak opdoeken en verder gaan onder de ander reeds bestaande eenmanszaak, wat dan uiteraard een VOF word ? De derde persoon, die eerst geen eenmanszaak had, is nog in zijn proeftijd dus kan zo weg.

 

Is dit nog te volgen ?

 

Alvast bedankt voor de reacties,

 

Mike

 

Mike,

 

Wat voorafgaand aan het dienstverband bij de werkgever heeft gespeeld is in zekere mate van belang. Maar in beginsel is de arbeidsovereenkomst met de werkgever doorslaggevend.

 

Begrijp ik het verder goed dat 2 eenmanszaken voorafgaand aan het dienstverband nog steeds bestaan? Is dit alleen op papier of worden daarin ook feitelijk werkzaamheden verricht? En zijn die werkzaamheden concurrerend aan het product of de diensten van de werkgever. In ieder geval moet je bedenken dat indien jullie gezamelijk als vennoten onder de paraplu van één bestaande feitelijk actieve onderneming gaan werken, twee (mogelijk alledrie) vennoten nog steeds handelen in strijd met het concurrentiebeding.

Het verhaal over de proeftijd ontgaat mij. Of een werknemer een proeftijd heeft lijkt in deze niet direct relevant. Maar wellicht dat je hierop een toelichting kan geven, waarom je dit punt aan de orde stelt.Voor de goede orde. Uit je berichten leid ik af dat je de grenzen aan het verkennen bent. Ik adviseer (nogmaals) om welke constructie je ook verzint, die aan een deskundige voor te leggen. In het bijzonder omdat je de kwestie zelf al nuanceert. Succes en houdt ons op de hoogte van het vervolg!

 

MvG, Edward

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Mocht je hier mee verder gaan dan zou ik niet over gaan tot een samensmelting tot vof maar eerder een doorgroei naar BV voor mijn gevoel een meer natuurlijkere voortvloeiing en tot dat is geregeld met een goed contract geen vof starten maar tijdelijk bij de eenmanszaak in dienst te treden en vervolgens in de bv één van de directeuren worden...want ik heb nog niet gelezen dat het tevens verboden wordt om voor een ander bedrijf te werken in die regio en in die branche....als dat er onverhoopt toch instaat; dan is het filiaal idee helemaal niet zo gek tenzij je huidige werkgever zo'n enorme k......k dat het daarom geen optie is; > en daarna blijft dan over >>>toch woordelijk houden aan concurentiebeding.

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0
Als je namelijk kunt aantonen, dat de overgang voor jezelf een duidelijke verbetering is, zal de rechter je in het gelijk stellen en niet de tegenpartij die je aanklaagt op basis van het beding.

 

Als dit zo is dan ga je jezelf toch wel afvragen waarom er dan nog concurrentie bedingen bestaan :-\

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.