• 0

Nogmaals zakelijk aanschaffen zonnepanelen en plaatsing op woonhuis

Ja, ik weet iemand heeft deze vraag al gesteld maar ik was niet geheel te vreden met de onderbouwing van het antwoord.

 

Stel ik koop zakelijk een zonnepaneel installatie en plaats deze op mijn woonhuis waar ik tevens mijn bedrijf is gevestigd. Nee, het heeft geen eigen opgang en is ook niet administratief gescheiden. Nu snap ik dat ik dan geen zakelijke investeringen mag doen aan mijn prive woonhuis. (dit was de strekking van het al gegeven antwoord)

 

Maar als ik nu als bedrijf het dak van mijn woonhuis van mijzelf als prive persoon huur (of die van de buurman dat zou niets uit moeten maken) en daar tijdelijk een zonnepaneel installatie op schroef om op die wijze omzet te genereren. En deze inkomsten van de zonnepanelen en de huur prive geeft ik netjes op bij de belastingdienst. Dan maakt het toch geen moer uit of ik daar een werkruimte heb ja of nee en dus ook niet of deze administratief cq fysiek gescheiden is?

 

PS: Als ik het huis dan verkoop dan schroef ik de installatie weer van het dak af.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vergeet even dat je stroom gaat leveren aan een particulier (Jijzelf)

 

Dus naast huur zul je dus ook de geleverde stroom moeten afrekenen met jezelf. Normaal is dit automatisch doordat je minder verbruikt en daarmee dus een lagere rekening hebt. Maar nu zul je een facturatie systeem moeten hebben om ELKE kW die geleverd wordt tegen een prijs af te rekenen. Ook al zou dit normaal gewoon minder verbruik zijn.

Je krijgt dus eigenlijk privé 2 verschillende energieleveranciers, je eigen bedrijf en de energiemaatschappij. Hoe dat verhaal opgaat als je voordeel haalt uit geen netwerkkosten doordat de energie lokaal gemaakt wordt weet ik ook niet. Maar hou er rekening mee dat de belastingdienst zoiets dus ook "even" als privé voordeel kan zien en daarmee je hele constructie kan afkeuren. (En mijn inziens ook niet helemaal onterecht)

Link naar reactie
  • 0

Je vergeet even dat je stroom gaat leveren aan een particulier (Jijzelf)

 

Dus naast huur zul je dus ook de geleverde stroom moeten afrekenen met jezelf. Normaal is dit automatisch doordat je minder verbruikt en daarmee dus een lagere rekening hebt. Maar nu zul je een facturatie systeem moeten hebben om ELKE kW die geleverd wordt tegen een prijs af te rekenen. Ook al zou dit normaal gewoon minder verbruik zijn.

Je krijgt dus eigenlijk privé 2 verschillende energieleveranciers, je eigen bedrijf en de energiemaatschappij. Hoe dat verhaal opgaat als je voordeel haalt uit geen netwerkkosten doordat de energie lokaal gemaakt wordt weet ik ook niet. Maar hou er rekening mee dat de belastingdienst zoiets dus ook "even" als privé voordeel kan zien en daarmee je hele constructie kan afkeuren. (En mijn inziens ook niet helemaal onterecht)

Het is gebruikelijk om bij dergelijke installaties direct (dus voor het aftappen prive) een meter te plaatsen. Deze houd dus netjes bij wat er prive geleverd wordt. Ik kan dus mezelf prive een rekening sturen voor het hele bedrag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is dit bedrag inclusief of exclusief lever/netwerkkosten?

Ik denk dat je het net zo moet doen als je ook als je de klant niet zelf was zou doen. Dus een redelijke marktconforme prijs en de werkelijke netwerk kosten. Ja, die zijn lager lijkt me maar ik betaald prive ook nog steeds netwerk kosten aan de andere reguliere energie maatschappij dus echt prive voordeel heb je dan niet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

1 kink in de kabel van je plan: jij privé en jij de eenmanszaak stroomleverancier zijn een en dezelfde!

 

Ik ga ook geen nota sturen aan privé voor het invullen van mijn privé belastingaangifte.

 

Gaat dus helaas niet werken.

 

groet

joost

 

Maar als ik geen nota aan prive stuur voor het leveren van stroom stroom prive is het opeens een prive voordeel? :P

 

Andere opties

- Ik lever niet aan mijzelf maar aan mijn buurman.

- Ik lever niet aan mijzelf maar aan eneco. (m.a.w. ik neem een aparte zakelijke stroom aansluiting af bij Eneco)

 

Hans

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ervan uitgaande dat het opwekken van stroom op je dak een onderneming is, verdien je daar geld mee. Hetgeen je privé onttrekt aan stroom is in fiscale zin ook een privé onttrekking. Je hebt dan gewoon minder stroom te verkopen aan derden. Zie ook de bakker die zijn eigen brood eet.

 

Ik zet gewoon vraagtekens bij het ondernemerschap an sich en of het wel zinvol is gekunsteld een onderneming tot stand te brengen om alleen maar af te kunnen schrijven op de panelen (waar volgens mij al subsidie voor is). En dan nog afwachten of de fiscus akkoord gaat (denk ik niet). Ik zie het toch meer als vermogensbeheer dat in box 3 thuishoort.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik Hans. De bakker zal ook niet al zijn productie zelf eten ;)

 

Maar de vraag is of je hier kunt spreken van een onderneming of gewoon van het rendabel maken van bezit (de zonnepanelen), zodat heffing in box 3 plaatsvindt.

 

Het onderscheid tussen onderneming en box 3 is soms erg grijs. In sept 2009 vond Hof Den Bosch dat bij iemand die caravans stalde in een voormalige varkensstal op zijn terrein dat sprake was van buitengewoon vermogensbeheer en dus het winstregime van toepassing was in box 1. Op 29-1-2010 stelt Hof Leeuwarden dat het verhuren van 27 kamers aan studenten wel in box 3 valt.

 

Kijk, als de rechters het er al niet over eens worden, waar kun je dan op bouwen?

 

Kortom: de vraag of je dit als onderneming kunt aanmerken zal pas in de praktijk blijken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is dus discutable en moet in de praktijk blijken.

 

Stel ik doe het.

Meld het natuurlijk netjes in de boeken (de investering en de winst)

Geef ook aan bij de belastingaangifte

Vereken het prive deel

e.d.

 

Bij controle van de aangifte wijst de belastingdienst het af.

Wat zijn de de gevolgen. Wordt dit dan alleen gecorrigeerd of komt er een boete overheen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of het uberhaupt in box 3 in aanmerking genomen zou worden. Onderneming zie ik er niet in, omdat je er te weinig voor zal doen (zou je het op grote schaal doen, dan zou het kunnen). Wel zou je aan resultaat uit overige werkzaamheden kunnen denken, omdat je toch iets doet.

 

Als ik kijk naar zonnepanelen in combinatie met eigen woning, dan heeft de staatssecretaris gezegd dat deze tot de eigen woning kunnen behoren als de zonnepanelen onderdeel uit gaan maken van het pand. Dan blijven ze ook uit box 3.

 

3.8.1. Zonnepanelen

De lening voor de aanschaf van zonnepanelen en de zonnepaneleninstallatie kan als eigenwoningschuld worden aangemerkt als de zonnepaneleninstallatie onroerend is geworden. Daarbij moet worden onderkend dat er verschillen zijn in installaties. Zo zijn er zonnepanelen die als het ware ‘los op de daken gelegd worden’ en panelen die slechts met een viertal schroeven worden bevestigd. Daarvan kan niet worden gesteld dat zij onroerend zijn geworden. Een installatie kan onroerend worden als die duurzaam met de woning is verenigd in de zin van artikel 3:3 van het BW doordat het naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven. Niet van belang is dan meer dat technisch de mogelijkheid bestaat om het bouwsel te verplaatsen. De beoordeling of de zonnepaneleninstallatie onroerend is, is civielrechtelijk van aard en sterk feitelijk.

Bron

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik loop zelf met plannen rond om zakelijk (via BV) zonnepanelen aan te schaffen en op het dak van mijn woonhuis (privé) te plaatsen en daartoe als privépersoon bij de BV een operational leasecontract af te sluiten.

Ik denk op deze manier een goede manier te hebben gevonden om belastingvrij zakelijk kapitaal toch privé te kunnen aanwenden met zelfs nog een belastingvoordeel in de vorm van de energieinvesteringsafstrek. Dat laatste is bevestigd door AgentschapNL:

Ja in principe zou als de PV installatie op de balans staat van een bedrijf, door het bedrijf gebruik kunnen worden gemaakt van de EIA.



Het bedrijf investeert in de PV installatie en is dan eigenaar van de PV installatie.

 

 

Graag jullie mening over deze operational lease constructie tussen zakelijk en privé. Houdt het stand bij de belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik loop zelf met plannen rond om zakelijk (via BV) zonnepanelen aan te schaffen en op het dak van mijn woonhuis (privé) te plaatsen en daartoe als privépersoon bij de BV een operational leasecontract af te sluiten.

Ik denk op deze manier een goede manier te hebben gevonden om belastingvrij zakelijk kapitaal toch privé te kunnen aanwenden met zelfs nog een belastingvoordeel in de vorm van de energieinvesteringsafstrek. Dat laatste is bevestigd door AgentschapNL:

Ja in principe zou als de PV installatie op de balans staat van een bedrijf, door het bedrijf gebruik kunnen worden gemaakt van de EIA.



Het bedrijf investeert in de PV installatie en is dan eigenaar van de PV installatie.

 

 

Graag jullie mening over deze operational lease constructie tussen zakelijk en privé. Houdt het stand bij de belastingdienst?

 

Valt het verschaffen van operational lease van zonnepanelen binnen de doelstellingen van je BV ?

Link naar reactie
  • 0

Beste Jenson,

 

Dat is een zeer terechte vraag en mij niet direct helder wat het antwoord daarop is. In de statuten staan een aantal bepalingen die er op van toepassing zouden kunnen zijn:

 

 

* het verkrijgen, beheren en beleggen van en in effecten, opties en obligaties, registergoederen en andere vermogensbestanddelen alsmede het verstrekken en aangaan van geldleningen en het stellen van zekerheden, ook voor schulden van anderen;

 

* het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin

verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn,

 

Ik vrees dat dit onvoldoende de lading dekt. Maar ervanuitgaande dat de doelstellingen aansluiten op de aanschaf van zonnepanelen, wat is dan je mening? Evt. moet ik de kosten van het aanpassen van de statuten meenemen in de kosten/baten analyse.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.