• 0

BTW gerechtsdeurwaarders kosten terugvragen?

Goedendag iedereen!

 

Enige tijd geleden ben ik geconfronteerd met een gerechtsdeurwaarder vanwege betalingsproblemen op dat moment. Deze heeft een X bedrag aan kosten gerekend waar ook nog eens BTW over gerekend wordt. Nu is mijn vraag: Kan dit als voorbelasting gewoon afgetrokken worden van de BTW aangifte?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In dit geval werd het wel gerekend, dus zou ik waarschijnlijk moeten vragen of ze dit willen corrigeren? Aangezien ik de BTW wel kan verrekenen.

 

In ieder geval bedankt voor de reactie ;D

Het gaat niet om de vraag of de debiteur (jij) BTW kan verrekenen maar of de crediteur BTW kan verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

in dit soort zaken zou ik me niet moeten mengen als StevenK dat al doet, maar naar mijn bescheiden mening is het zo dat gerechtsdeurwaarders zowel ambtelijke als niet-ambtelijke taken uitvoeren.

 

Op ambtelijke taken mag hij/zij geen BTW berekenen, maar voor die andere taken is hij/zij wel BTW-plichtig.

Onder die andere taken vallen onder meer incassowerkzaamheden.

 

Als de deurwaarder voor die werkzaamheden BTW op een factuur in rekening brengt, is deze volgens mij aftrekbaar als voorbelasting.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

in dit soort zaken zou ik me niet moeten mengen als StevenK dat al doet, maar naar mijn bescheiden mening is het zo dat gerechtsdeurwaarders zowel ambtelijke als niet-ambtelijke taken uitvoeren.

 

Op ambtelijke taken mag hij/zij geen BTW berekenen, maar voor die andere taken is hij/zij wel BTW-plichtig.

Onder die andere taken vallen onder meer incassowerkzaamheden.

 

Als de deurwaarder voor die werkzaamheden BTW op een factuur in rekening brengt, is deze volgens mij aftrekbaar als voorbelasting.

 

groet,

 

John

De incassokosten, die in rekening worden gebracht, worden in mij ervaring zonder btw in rekening gebracht bij een btw-plichtige crediteur, omdat de deurwaarder deze btw al in rekening brengt bij de crediteur, in de wetenschap dat de crediteur deze terugvraagt.

 

In dat stelsel is sprake van een (bijzondere) verlegging. De BTW is uiteindelijk ook niet op naam van debiteur in rekening gebracht.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet om de vraag of de debiteur (jij) BTW kan verrekenen maar of de crediteur BTW kan verrekenen.

Oeps inderdaad, in de haast beetje verkeerd gelezen.

 

In dit geval is de crediteur niet BTW-plichtig, het betreft namelijk een bank. Na wat problemen is het dossier door een deurwaarder over genomen. De kosten zijn naar mijn weten ook alleen maar voor de overname van het dossier, en is het niet zo ver gekomen dat er ambtelijke taken bij kwamen.

 

Dit verklaart dus zeker waarom er BTW op vermeld staat?

Als ik het goed begrijp, is dit gewoon af te trekken als voorbelasting in dit geval?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.