• 0

KvK: 2009/2010 en 2011 50% afschrijven ook op auto

Krijg gisteren een tijdschrift van de KvK waarin staat dat door de crisis alle ondernemers 50% willekeurig mogen afschrijven, behalve op "dieren en gebouwen".

 

Maakt de KvK hier een grove fout, maak ik een lees fout of mag ik inderdaad 50% meteen op mijn nieuw aangeschafte auto afschrijven?

 

Dit staat overigens op de site van de belasting:

 

Tijdelijke regeling in 2009 en 2010: willekeurig afschrijven

Investeringen die u als ondernemer doet in 2009, kunt u in 2 jaar afschrijven: maximaal 50% in 2009 en 50% in 2010. Deze willekeurige afschrijving is een tijdelijke maatregel vanwege de economische crisis en geldt voor nieuwe bedrijfsmiddelen.

 

Een aantal bedrijfsmiddelen vallen hier niet onder. De belangrijkste uitzonderingen zijn: gebouwen, grond-, weg- en waterbouwkundige werken, dieren, immateriële activa (waaronder software), bromfietsen, motorrijwielen en personenauto's. Taxi's en zeer zuinige personenauto’s mag u wel willekeurig afschrijven. Een personenauto is zeer zuinig als de CO2-uitstoot niet meer dan 95 gram per kilometer is bij dieselmotoren, of niet meer dan 110 gram per kilometer bij andere personenauto's.

 

Ook bedrijfsmiddelen die u vooral ter beschikking stelt aan derden vallen niet onder deze maatregel. U kunt willekeurig afschrijven als u in 2009 of 2010 een investeringsverplichting bent aangegaan of voortbrengingskosten hebt gemaakt. Maar het bedrag van de willekeurige afschrijving kan niet hoger zijn dan het bedrag dat voor de investeringsverplichting is betaald, of het bedrag van de gemaakte voortbrengingskosten.

 

U moet het bedrijfsmiddel vóór 1 januari 2012 in gebruik hebben genomen.

 

Ik ga er dus vanuit dat de KvK hier een zeer grote grove fout maakt??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Laat ik er alleen dit van zeggen: voor het beste brood ga je naar de warme bakker, voor de meest betrouwbare (of moet ik zeggen: minst onbetrouwbare?) belastinginfo naar ...

 

Dan is het toch eigenlijk te gek voor woorden dat de KvK niet eens weet wat de regels zijn? Waarom bestaat deze instantie eigenlijk, dit is namelijk niet de eerste fout die ik bij ze tegen kom.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.