• 0

Produkt 100% afgeschreven in 2009 en wil verkopen in 2010.

Als starter heb ik een produkt, dat zakelijk is gekocht (dus btw teruggevorderd), meteen voor 100% naar €0,00 afgeschreven in 2009. Produkt kostprijs was €10.000,=.

 

Nu ga ik dit produkt in 2010 verkopen aan een particulier, dus geen btw apart, voor 1 euro.

Wat zijn de fiscale gevolgen? Moet ik een deel van de btw terugbetalen of gebeurt er niets fiscaal gezien omdat het produkt al was afgeschreven naar €0,00 in 2009?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als die waarde van 1 euro een zakelijk verantwoorde (en gezien het bedrag met taxatie onderbouwde) waarde is, is er niets aan de hand.

 

Ja dat is dus vrij moeilijk om te bepalen. Stel het gaat om een PC begin 2009 aangeschaft en ga deze eind 2010 verkopen, dan is de techniek al weer zo verouderd waardoor ik vind dat het nog maar 1 euro waard is.

 

Maar gaat de fiscus zich hier ook mee bemoeien?

 

Hetzelfde geldt voor een auto. Aangeschaft 5 jaar geleden nu afgeschreven maar er staan maar 10.000 km op de teller, de auto verkoop ik voor 1 euro, terwijl de aanschaf prijs €40.000,= was. Ik vind dat die nog maar 1 euro waard is omdat er al inmiddels 2 nieuwere modellen zijn gekomen er zit geen luxe in etc...

De dagwaarde kan nogwel eens waar €5000,= zijn.

 

Hoe gaat de fiscus om met dit soort verkopen? En zoals in het eerste voorbeld hoe zit het met de BTW?

Link naar reactie
  • 0

Voor hoeveel zou je die PC aan mij - of een andere willekeurige derde - willen verkopen? Zelfde geldt voor de auto.

 

Waarschijnlijk zou geen enkele, redelijke ondernemer die auto voor 1 euro verkopen. Over een tientje verschil valt de fiscus niet, maar als duidelijk is dat het niet klopt, dan wel.

 

Btw sluit in principe aan bij de werkelijke prijs die wordt gehanteerd, hoewel daar tegenwoordig ook uitzonderingen op zijn bij onzakelijke transacties.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo van belang wat jezelf vindt wat de waarde is, maar wat de werkelijke waarde is. Als ondernemer moet je een zo hoog mogelijke opbrengst zien te krijgen. Een onafhankelijk taxatierapport zal in het algemeen geaccepteerd worden, verder voor een auto is er genoeg informatie (ANWB / Bovag koerslijsten, websites etc., waaruit de waarde bij verkoop zonder inruil kan worden bepaald. Als je voor aanzienlijk minder verkoopt al de belastingdienst e.e.a later corrigeren. Dat kan op basis van de aangifte, maar ok bij een boekenonderzoek.

Je moet over de verkoop BTW afdragen over de verkoop, rekening houdende met de BPM (waarover geen BTW).

Daarnaast heb je eventueel (niet bij een personenauto, maar wel bij andere investeringen) te maken met de desinvestering bijtelling over de opbrengst, tenzij in het eerdere belastingjaar er geen investeringsaftrek is meegenomen.

Wat wel in de meeste gevallen kan is dat de gemaakte boekwinst op een later tijdstip voor nieuwe investeringen wordt gebruikt. Je moet daarbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen, maar het kan afrekenen met de belastingdienst voorkomen.

Succes, Fred

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als die waarde van 1 euro een zakelijk verantwoorde (en gezien het bedrag met taxatie onderbouwde) waarde is, is er niets aan de hand.

 

Ja dat is dus vrij moeilijk om te bepalen. Stel het gaat om een PC begin 2009 aangeschaft en ga deze eind 2010 verkopen, dan is de techniek al weer zo verouderd waardoor ik vind dat het nog maar 1 euro waard is.

Het gaat niet om wat jij vindt, maar om wat de markt vindt. Dat neemt overigens niet weg dat ik me voor kan stellen dat je ermee wegkomt, wanneer er geen controle plaatsvindt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.