• 0

AV van contract sluit ´kosteloos´ opzeggen uit

Bij het doorzoeken van Higher Level heb ik niet direct het antwoord kunnen vinden dat van toepassing is op mijn situatie, vandaar deze nieuwe draad.

 

Ik heb gisteren een overeenkomst getekend, die inhoudt dat ik in 10 maandelijkse termijnen 150 euro per maand zal betalen voor het plaatsen van mijn web-adres en weblogo op een automobiel voor de duur van ongeveer 3-5 jaar.

 

Afgelopen nacht heb ik nog liggen tobben of dit wel een juiste beslissing was. Ervaringen uit het verleden leren dat adverteren in papieren media evenals op Internet (Google ads) eigenlijk nul resultaat opgeleverd heeft.

 

Nu ik het heb laten bezinken, is het me onduidelijk of deze vorm van adverteren (het betreft een kleine ruimte op de voorkant van dit automobiel, die verder is volgeplakt met andere advertenties), wel enig rendement op gaat leveren. Kortom, ik heb geen of heel weinig zicht op wat dan heet 'ROI' (return of investment) wat hier uit voort kan vloeien.

Voor de duidelijkheid, het betreft een bedrijfsbusje van een sociale werkinstelling die regelmatig aangetroffen zal worden in onze woonplaats, waar wij vooralsnog geen tot zeer weinig klanten hebben. Het merendeel van onze klanten zit in de Randstad of zelfs het buitenland.

 

Eigenlijk zou ik nu het liefst van deze overeenkomst af willen, zolang dit me nog volstrekt onduidelijk is.

Echter, nu lees ik in regel 17 van de algemene voorwaarden ik niet zonder meer onder deze overeenkomst uit kan als opdrachtgever omdat kosteloos opzeggen niet mogelijk is.

 

Wie kan mij adviseren over wat een billijk bedrag is voor annuleringskosten?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat om cliënten van een zorginstelling, die dan bijv. perken gaan bijhouden en zij en hun spulletjes zullen in dit busje worden vervoerd. De bus zou tenminste 5 jaar in gebruik blijven, mogelijk langer. 'k Heb er 3-5 jaar van gemaakt omdat ik me afvraag of dit project echt wel 5 jaar zal gaan duren. Geloof wel dat het busje 5 jaar of langer mee zal gaan, maar vraag me af of project wel zo lang zal duren.

 

De persoon in kwestie verzekerde ons overigens dat als de reclame beschadigd zou raken, deze kosteloos vervangen wordt, daar zou een aparte verzekering voor zijn afgesloten. Wil in eerste instantie geen namen noemen, weet niet hoe hier de normen voor zijn.

 

PS: zal een poging wagen de algemene voorwaarden te scannen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is hier de wet "koop op afstand"van toepassing? Is alle communicatie op afstand gebeurd? Dan kun je binnen 7 dagen opzeggen door je te beroepen op deze wet.

Link naar reactie
  • 0

De vertegenwoordiger is persoonlijk langs geweest en we hebben beiden een handtekening geplaatst. Pas achteraf hebben we echter op de achterkant van het contract, de kleine lettertjes gezien.

 

In vak jargon heet dit... stom.

 

Daarnaast vind ik je verzoek ook een beetje raar. Eerst teken je met je volle verstand dat ding en een dag later wil je er alweer vanaf en kom je erachter dat het niet kosteloos kan. En ben je ook nog vergeten de achterkant te lezen?

 

De ROI van zo'n inverstering is twijfelachtig, maar het gaat hier om een sociaal project, daarbij zou ROI al een stuk minder belangrijk moeten zijn. Je doet dit omdat je iets terug wil doen voor de maatschappij en je eigen merk in een goed daglicht wil plaatsen. Het is niet 1 op 1 met een Google Adwords te vergelijken. Dan had je beter een Abri kunnen huren en met de verhuurder ROI afspraken kunnen maken (wat ook best kan).

 

Belangrijke tip:

Als je dit soort acties vaker hebt, VERBIED jezelf dan impulsieve acties of laat je tekenbevoegdheid intrekken. Want ook al is er nu misschien een juridische loophole, dit is dan een terugkomend fenomeen.

 

O ja, hoe vind jij het trouwens als een klant van jou bedenkingen krijgt en zijn contract in wil trekken? Accepteer jij dat dan wel? Of stuur je er dan een factuur overheen? Er zijn iets teveel mensen die met 2 maten meten.

Link naar reactie
  • 0

Ja, stom kan je het wel noemen.

An sich is het mijn echtgenoot aan wie ik de PR & marketing overlaat, maar juist hij is iemand die te snel ergens ja op zegt, maar tegelijkertijd wel weer veel feeling voor zaken heeft. In dit geval was hij het die besloot dat dit eigenlijk toch geen juiste beslissing is geweest.

 

Zelf had ik na een aantal mislukte advertenties, besloten niet meer aan PR-acties mee te doen.. In dit verband had ik ook iets van "mocht het niets opleveren, dan is het geld altijd nog aan een goed doel besteed". Alleen ... ja, levert het überhaupt iets op?

 

Echte contracten heb ik als webwinkelier niet echt. Wel is hetmega-irritant als mensen ZONDER opgaaf van redenen ineens niet thuis geven, dwz. niet eens de moeite nemen een bestelling te annuleren (wij werken nog niet met iDeal maar met bankoverschrijvingen, acceptgiro, rembours of Paypal).

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is hier de wet "koop op afstand"van toepassing? Is alle communicatie op afstand gebeurd? Dan kun je binnen 7 dagen opzeggen door je te beroepen op deze wet.

Ik ga er vanuit dat dit een zakelijke overeenkomst is; dan is de wet koop op afstand niet van toepassing.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0
" dan is de wet koop op afstand niet van toepassing. "

Los van het feit dat het geen koop op afstand is, waarom is bij een zakelijke overeenkomst deze wet niet van toepassing? Omdat die alleen voor consumenten is en niet voor zakelijke doeleinden bedoeld is?

 

Link naar reactie
  • 0

" dan is de wet koop op afstand niet van toepassing. "

Los van het feit dat het geen koop op afstand is, waarom is bij een zakelijke overeenkomst deze wet niet van toepassing? Omdat die alleen voor consumenten is en niet voor zakelijke doeleinden bedoeld is?

 

Ja.

 

In de voorwaarden staan geen onredelijk bezwarende zaken waar eventueel nog een beroep op zou kunnen worden. De enige optie is artikel 17, er is kennelijk een mogelijkheid tot opzegging, ontbinding, maar niet zonder kosten. De vraag is dan, zoals je terecht al aan de orde hebt gesteld, wat zijn redelijke kosten.

 

Advies: Neem contact op met de intermediair en stel aan de orde dat je toch van de advertentieruimte af wil zien en kijk maar met welk voorstel ze komen. Hoe langer je hiermee wacht hoe hoger de kosten zijn. Als je in een vroeg staduim er vanaf wilt zien dan lijkt het redelijk dat je alleen de fee van de tussenpersoon voldoet.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Goed nieuws: de bepaling dat er niet kosteloos opgezegd kan worden, geldt kennelijk pas vanaf een eerste termijn van 14 dagen.

Dus eigenlijk heel netjes allemaal, omdat het heel begrijpelijk is dat er kosten gemaakt worden als deze termijn overschreden wordt en er al reclameteksten/afbeeldingen zijn overhandigd en verwerkt.

 

Eind goed, al goed!

Althans, de bevestiging van de annulering moet nog binnen komen, dus hopelijk komt die overeen met wat ons is toegezegd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.