• 0

Autoreclame : met zijn 'allen' op 1 auto versus eigen bedrijfsauto

Ik heb gisteren een overeenkomst getekend, die inhoudt dat ik tegen betaling mijn bedrijfslogo en web-adres op een automobiel laat plaatsen.

 

Afgelopen nacht heb ik nog liggen tobben of dit wel een juiste beslissing was. Ervaringen uit het verleden leren dat adverteren in papieren media evenals op Internet (Google ads) eigenlijk nul resultaat opgeleverd heeft.

 

Nu ik het heb laten bezinken, is het me onduidelijk of deze vorm van adverteren (het betreft een kleine ruimte op de voorkant van dit automobiel, die verder is volgeplakt met andere advertenties), wel enig rendement op gaat leveren. Kortom, ik heb geen of heel weinig zicht op wat dan heet 'ROI' (return of investment) wat hier uit voort kan vloeien.

Voor de duidelijkheid, het betreft een bedrijfsbusje van een sociale werkinstelling die regelmatig aangetroffen zal worden in onze woonplaats, waar wij vooralsnog geen tot zeer weinig klanten hebben. Het merendeel van onze klanten zit in de Randstad of zelfs het buitenland.

 

Wie heeft ervaringen heeft met een dergelijke vorm van adverteren?

Zelf rijd ik nog anoniem rond met een stationwagon die zowel zakelijk als privé gebruikt wordt. Een reden daarvoor is dat ik er een beetje huiverig voor ben om 'hate' calls te krijgen. Wat mij na regelmatig in het buitenland vertoefd te hebben enorm opvalt is het agressieve weggedrag op vnl snelwegen: bumper kleven, treintje rijden en rechts inhalen of zelfs bij dubbele doorgetrokken streep toch nog inhalen is kennelijk de norm geworden. Daar steekt mijn rijgedrag erg behoudend bij af, dwz. rijd wel flink door maar niet harder dan 125-130 km/uur op de linkerbaan.

 

Is dat nodeloos bang zijn? Hoeveel beter ben je af met bedrijfsreclame op de eigen auto versus reclame met zijn allen op een 'publieke' auto?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je zou kunnen doen is een speciale URL op de auto zetten, zodat als mensen die de auto zien de URL bezoeken, je het in ieder geval in Google Analytics (of welk ander analytics pakket je gebruikt) kan zien. Dat geeft je dan wat inzicht in het nut ervan.

Goed idee, maar ik wil wel de opmerking maken dat als deze URL minder gemakkelijk te onthouden is dan je "echte" URL, het wel eens een averechts effect kan hebben. Echt betrouwbaar zullen de resultaten ook niet kunnen zijn.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Buiten dat jouw reclame naast alle andere reclames op het busje misschien onvoldoende opvalt en de ROI kan tegenvallen is er nog een ander punt van overweging.

Als ik onderweg ben en bijna wordt doodgereden door een onvoorzichtige chauffeur die op zijn zachtst gezegd een hufterige rijstijl heeft zal ik direct een negatieve associatie hebben met het bedrijfslogo dat op de wagen staat, geen reclame dus.

Je geeft aan dat je zelf een nette rijder bent. Zeker wanneer je herkenbaar bent vorm je als het ware een visitekaartje voor je bedrijf. Als je reclame maakt op een auto of busje, zeker wanneer daar veel verschillende chauffeurs in rijden, ben je dus afhankelijk van hun rijstijl en de indruk die ze daarmee maken.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

In dat geval (meerdere chauffeurs) is het eenvoudig: het betreft hier officieel een eenmansvrouwszaak en mijn echtgenoot is een van de zeldzame mannen zonder rijbewijs.

 

Een andere overweging om eventueel het 'anoniem met zijn allen' te prefereren boven 'volstrekt NIET anoniem op de eigen bedrijfsauto' is dat ik in een huurwoning van een matige achterstandsbuurt zit. 'k Heb thuis een groeiende voorraad aan toch wel waardevolle spullen staan.

Nog geen week geleden is bij 2 huizen in deze zelfde straat ingebroken, wat ons met de neus erop drukte dat de beveiliging tegen inbraak hier niet echt denderend is.

En zelfs gistermiddag nog zijn de 2 regenpijpen aan weerszijden van een voetgangerspoortje waar ons huis aan grenst, vernield door vernielzuchtige jongeren. Waarschijnlijk dezelfde jongeren die met luid kabaal er al sinds 2 dagen aan het voetballen waren. Dat is nog een graadje erger dan wat 's zomers dagelijks gebeurt: het dumpen van bierblikjes in onze tuin.

 

Dus het is niet alleen huiver tov het op de snelweg of andere wegen zichtbaar herkend kunnen worden, maar ook dat het voeren van een bedrijfslogo, inbrekrs en vandalisten aan zou kunnen trekken.

 

@ Alef & Jaap: inderdaad, een speciale URL waaraan je meteen zou kunnen zien wie er reageert op die anonieme bedrijfsreclame lijkt wel leuk, maar is voor de onthoudbaarheid toch niet zo'n handig idee.

 

Bij een advertentie in een sportschoolblad hebben wij wel gebruik gemaakt van een speciale kortingscode . Waar vervolgens NUL respons op was, net zoals al eerder gebeurde bij de PolitieWijzer Vandaar dus dat we eigenlijk besloten hebben ons voortaan verre te houden van adverteren in bladen. NUL respons = geld in het water gooien.

 

Waarom dan toch dit. (anoniem met zijn allen op 1 busje). enerzijds een ander medium , het verhaal dat zo'n busje langdurig stil zou staan op meerdere plaatsen in onze stad en toch ook een beetje 'het goede doel gevoel' . Maar als dat opnieuw NUL resultaat geeft, is het toch weer 1500 euro in het water gegooid. Vandaar weer de idee om toch maar bedrijfsreclame te maken.. (met weer die bezorgdheid over inbraak/vandalisme).

 

Afijn.. zie ik spoken?

Link naar reactie
  • 0

Hmm, tot mijn verrassing vindt niemand dit een interessante vraag.

 

Mocht het ons lukken het contract op te zeggen, dan komt er voor het uitgespaarde geld toch reclame op de EIGEN auto PLUS een betere beveiliging van onze woning, vooral aan de achterkant. Feitelijk is het probleem op de snelweg met bumperklevers meer een probleem van asociale medeweggebruikers dan van MIJZELF .

Het andere probleem van inbraak & vernieling is feitelijk veel belangrijker.

 

Gisteren nog aangifte gedaan van vernieling van 2 regenpijpen ter weerszijden van een poortje tussen mijn huurwoning en dat van de buren. Buurman durft niet eens aangifte te doen omdat hij de vader van 1 van de kwajongens kent. Diezelfde vader hangt dagelijks op straat rond ... tja.

Link naar reactie
  • 0

Reclame op je eigen bedrijfsauto heeft volgens mij meer waarde en kan ook nog eens goedkoper dan die 1500 euro.

 

Wel ben ik het met je eens dat het inbraak gevoeliger is.

Als mensen weten dat je een bedrijf aan huis hebt, kan dat door bepaalde types wellicht als uitnodiging worden gezien.

 

Met autoreclame zou ik juist wel gewoon netjes rijden en je zeker niet mee laten slepen door het soms wat minder sociale rijgedrag van andere automobilsten. Bedenk goed welke indruk je wil maken met je bedrijf, zo moet je ook rijden!

 

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik het al niet doen om het feit dat je met meerdere ondernemers op 1 auto geplakt staat. Dat schept verwarring en je springt er absoluut niet uit. Al helemaal niet voor die 1500 euro die je in het vorige bericht noemt!

 

Inderdaad, eigen auto laten beplakken is dan een verstandigere keus, een vertrouwd object wat er goed uit ziet doet wonderen. Echter, verwacht geen stormlopende business, het is gewoon een klein stukje van het complete pakket dat er toe doet.

 

Alles moet in het rijtje passen, layout van briefpapier, auto's, enveloppen, visite kaartjes en eventuele advertenties. Helemaal in zo'n blad als de politiewijzer (keihard reclame verkoop blad) moet er opgevallen worden. De laatste uitgave hebben wij de complete achterkant in de gehele provincie mogen bedrukken in kleur. Alle advertenties en stukjes tekst staan jammerlijk genoeg in het zwart wit. Deze advertentie was dus in full color en was opgemaakt door een ontwerper. Op deze manier kost het natuurlijk geld, maar wij hebben er dan ook een aantal klanten door gekregen.

 

Elke uiting van je bedrijf moet er professioneel uitzien. Naar mijn mening behaal je op die manier het meeste resultaat. Overigens weet ik niet in welke branche je begeeft, ik zou er niet voor kiezen om een normale gezins / station wagen te laten beplakken.... Wacht dan nog even tot dat de bestel auto aangeschaft kan worden....

Uw partner in Project & Design verlichting!

Link naar reactie
  • 0

De stationwagon voldoet eigenlijk prima en een bestelauto vind ik een crime als het om wegligging en zichtbaarheid gaat (dwz zicht hebben op het overige verkeer). Een van de mogelijke oorzaken voor de andere rijstijl is dat ik 25 jaar geleden een rijbewijs gehaald heb, maar pas sinds 5 jaar een auto.. met daar tussen wel zeer veel navigatie-ervaring en wat incidentele rij-ervaringen met huurauto's in een flink aantal landen. Verschil zit 'm vooral in anticiperend rijden, dwz tijdig in- en uitvoegen , een ander ruimte gunnen (bijv langzamere vrachtauto's ook laten invoegen) en gepaste afstand houden. Eigenlijk niks mis mee, maar kennelijk niet meer 'van deze tijd' .

 

Het gros van wat ik verkoop weegt minder dan 2 kg en vaak zelfs minder dan 500 gram.

Zodoende kan ik de meeste bestellingen nog te voet afwerken daar het postkantoor op minder dan 1 km van mijn woning vandaan ligt. As dat niet meer lukt is een fiets het eerst aangewezen hulpmiddel en daarna mogelijk zelfs een bakfiets ;D .. al heb ik daar momenteel geen opstalplaats voor.

Hoofddoel van reclame op eigen auto is het mogelijk vergroten van de afzet in de directere omgeving. Momenteel stijgt die bijv vooral in het buitenland, maar lokaal, waar ik bijv gratis zou bezorgen aan huis.. ho maar!

 

Over die Politiewijzer: daarin maakten we destijds reclame voor een supplement dat de alertheid vergroot. Leek ons een aardige insteek.

 

.. zo nu even snel weg om mijn werk te verrichten (te voet)... hmmm dit doet me er aan denken: reclame op mijn jas! Heb wel het (oude) bedrijfslogo op t-shirts staan, maar op een jas zou ook nog kunnen en die kan je naar believen aantrekken of thuis laten.

Link naar reactie
  • 0

:) Nee, dan heeft het idd geen zin om een bedrijfswagen aan te schaffen.

Denk dan goed na over zo'n belettering op de prive auto. Wellicht een mooie banner aan de onderkant van de deuren, direct bescherming voor steenslag. Je kunt je hierover echt beter wenden tot zo'n bedrijf wat beletterd, deze hebben vaak een ontwerper in huis en kunnen je huisstijl zo aanpassen en geschikt maken voor op een auto.

Je krijgt hiervan dan vaak een soort van proefdruk waar je nog aanpassingen op kunt maken.

 

1 ding staat als een paal boven water; wanneer ik met mijn bedrijfswagen bij mensen langs rijd, is het herkenbaar en opvallend. Het gaat er vooral om dat mensen het vaker dan 1 x te zien krijgen. Het is dus een wederom een stukje reclame dat bijdraagt aan het complete geheel.

 

Om terug te keren op de vraag; ik zou mijn eigen auto dan verkiezen boven de algemene auto van de gemeente.

 

Groeten.

Uw partner in Project & Design verlichting!

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de bijdrage Kris.

 

Nu maar hopen dat we niet met een wolf in schaapskleren van doen hebben & niet voor al te hoge kosten (zie andere draad) kunnen annuleren om vervolgens voor het uitgespaarde geld de eigen auto te beletteren en het huis extra te beveiligen.

 

De meeste kilometers worden feitelijk gemaakt richting sportschool (25km verderop) die ook afnemer is bij ons, inpakmateriaal en verder de gebruikelijke privéritten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

't Ziet er naar uit dat we kosteloos kunnen annuleren in de eerste 14 dagen.. dus op naar de 2 geplande wijzigingen:

1 inbraakveiliger maken van de eigen woning

2 beletteren van het automobiel, waarbij we nog op zoek zullen gaan naar wat de beste partij is qua kwaliteit/kosten verhouding.

3 evt ook naar bedrijfskleding/jassen omzien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.