• 0

Opstart bv om te participeren in andere bv (tot een maximum van 25%)

Goedenavond allemaal,

 

Ik ben een aantal maanden geleden begonnen om samen met 2 compagnons een bv (BvB) op te zetten. Maximaal kan ik 25% van de aandelen kopen van deze BvB, via mijn eigen op te starten Holding / Beheer bv (BvA).

 

Bij de start koop ik 4,85% van de aandelen van BvB.

 

Nu geven de compagnons aan dat ik beter het volgende kan doen;

 

Hou BvA als beheermaatschappij, regel dit ook meteen fiscaal (hoe doe ik dit? Gewoon aangeven bij de belastingdienst dat het slechts een beheermaatschappij is en dat ik er geen salaris uit haal?)

 

Koop 4,85% van de aandelen prive. Als het allemaal goed gaat lopen, koop dan 20,15% van de aandelen bij via je bv. Dat zal in 2011 dan op z'n vroegst gebeuren.

 

Is bovenstaande allemaal logisch?

 

Bij een assurantiekantoor ben je voor dergelijke simpele vragen 99 euro per uur kwijt, zijn er andere mogelijkheden om dit soort vragen toch te beantwoorden?

 

Gr

 

 

Daniel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een assurantiekantoor ben je voor dergelijke simpele vragen 99 euro per uur kwijt, zijn er andere mogelijkheden om dit soort vragen toch te beantwoorden?

 

Probeer het eens bij een accountantskantoor of een fiscalist. Een assurantiekantoor is hier niet de meest aangewezen partner om je van advies te voorzien.

 

In deze situatie zit je dan dus met 4,85% van de aandelen in privé en 20,15% van de aandelen in je beheer B.V. Is dit een situatie die je wenst? Of hem je liever alle aandelen uiteindelijk in je holding in plaats van verspreidt?

Link naar reactie
  • 0

Dag Daniel,

 

Welkom op HL.

 

Houd rekening met het volgende :

 

-Mbt IB: boven 5% ben je aanmerkelijkbelang aandeelhouder. Je krijgt te maken met box 2 en het is wellicht zinvol om deel te nemen via je eigen persoonlijke b.v. Laat je hierover adviseren of dit zinvol voor je is.

- Mbt de werknemersverzekeringen ben je DGA bij meer dan 50% v.d. aandelen.

 

Als je prive deelneemt dmv 4,85% ben je ook voor dat deel prive aansprakelijk.

 

Fiscaal en qua aansprakelijkheid zijn zaken die je in je afweging mee moet nemen om te besluiten of

je via je een personal holding b.v. of middels prive deelneemt in de werkmaatschappij b.v.

 

Vraag een advies aan een fiscalist wat in deze een goede keuze is.

 

Groet.

Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Daniël

 

Als je privé begint met 4,85% en je wilt uiteindelijk in jouw holding 25% hebben, dan zul je dus ook de privé gehouden aandelen aan de holding moeten verkopen. Die verkoop heeft qua fiscale heffing geen directe gevolgen omdat je de 4,85% in box 3 houdt. Zorg dat dat netjes geregeld wordt via de notaris en laat je fiscaal (dus geen accountant, maar een fiscalist) goed voorlichten.

 

Punt van aandacht: als je vanuit privé iets verkoopt aan een eigen BV binnen 2 jaar na de oprichting van die BV, dan moet de prijs daarvan zakelijk zijn. Dat kan (en daar komt ie wel in beeld) een accountant verklaren voor je met een zgn. Nachgrundungsverklaring (art. 2: 204c BW). Gaat de BV over de kop en heb je die verklaring niet, dan zou sprake kunnen zijn van onbehoorlijk bestuur (veelal doordat de DGA bevoordeeld is door de BV wegens een onzakelijk hoge verkoopprijs). Of dat voor aandelen ook opgaat, durf ik uit mijn hoofd niet hard te beweren, maar logica dicteert dit wel.

 

Het afschaffen van deze verklaring is wel onderdeel van het voorstel tot versoepeling van het BV recht (akkoord 2e Kamer 15-12-2009), maar het is nog niet door de 1e Kamer en met een demissionair kabinet is het de vraag of dit er door komt voor 1-7-2010.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.