• 0

Partime ondernemer en ziekenfonds.

Beste mensen,

 

Ik heb een groot probleem:

 

Een jaar geleden begon ik scriptjes te schrijven voor bedrijven.

Omdat ik een eerlijke jongen ben en de bedrijven graag hun BTW terug wilde ben ik naar de belastingsdienst gegaan en een BTW nummer aangevraagt. Daarna naar de KVK omdat dit verplicht is.

 

Echter verdien ik met het scripten niet voldoende om bij mijn baas op te zeggen. Vindt het ondernemen wel zodanig leuk dat ik in de toekomst van plan ben om volledig ondernemer te worden en het werk bij mijn baas stop te zetten.

 

Nu wilde ik daar zeker nog even mee wachten totdat ik zeker van mijn zaken ben en tot ik winst ga maken.

 

Alles wat ik nu verdien inversteer ik in de zaak, dus de komende 2 3 jaar is mijn winst 0.

 

Nu krijg ik van de belastingdienst een brief dat ik mij particulier moet gaan verzekeren daarin staat:

voor werknemers is de grens 32000 (over het belastbaar inkomen)

voor ondernemers is de grens 20000 (over het belastbaar inkomen)

nu verdien ik 25000

Ik ben de gelukkige met een lease wagen dus is mijn belasbaarinkomen 28000

 

Nu ga ik ervanuit dat mijn baas me de komende 2 jaar geen opslag zal geven van 300 bruto per jaar.

Nu ben ik dus verplicht mijn baas te vertellen dat ik naast zijn werkzaamheden nog andere dingen doe wat ik eigenlijk nog niet wilde? (PS er is geen concurentie bedwing omdat ik bij de baas niet script).

 

Ondanks dat ik nu niets meer verdien moet ik toch naar particulier verzekering, is dit wel allemaal juist of zie ik het weer te somber in.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het waar is wat de laatse schrijver beweerd,dan heb ik drie jaar

onterecht particulier verzekerd geweest.

 

Ik heb namelijk ook een vaste baan,begon op de markt,en verdiende nog helemaal niks,was via mijn werk ziekenfondsverzekerd maar moest al gauw door de belastingdienst het particuliere in geschopt

a 250 euro premie permaand(zonder tandheelkundige hulp).

 

Volgens mij is het zo;

Bij inschrijving bij KvK en hebben van Btw nummer,ben je meestal voor de belastingdienst ondernemer,ook al heb je een baan.

 

Werknemer + inschrijving kVk en BTW-nr. = Ondernemer( voor de belast.dienst.) het inkomen wat je dan op dat moment hebt,is dan het inkomen waar de belastingdienst naar kijkt of je particulier moet of in het ziekenfonds blijf.

 

Het inkomen uit arbeid(werknemer) wordt door de belastingdienst gezien als inkomen van een ondernemer,omdat je inschr.KvK en BTW nr.hebt

Werknemer of ondernemer,is je inkomen lager dan plus min. 19700euro dan volgens belastingdienst,ziekenfonds verzekerd.Boven 19700 dan particulier verz.De belasting dienst kijkt alleen naar het inkomen van iemand die wordt aangemerkt als ondernemer,waar dat inkomen vandaan komt interesseerd de Bel.dienst niet

Link naar reactie
  • 0

Onzin wat je daar schrijft;

Als je een werkgever hebt waar je werkt én een eigen zaak wordt dat wat betreft parti. verzekeren NIET opgeteld hoor. WEL m.b.t. aangifte inkomsten belasting.

Jouw werkgever is immers verplicht sociale premies etc. af te dragen pas als jullie gezamelijk tot een besluit/overeenkomst komen waarbij jij gaat factureren naar je werkgever alszijnde opdrachtgever en dat onderbouwt met een VAR (verklaring arbeidsrelatie) DAN zou daar sprake van zijn ANDERS niet. Maar dat moet je niet willen op dit ogenblik.

En wat betreft ten onrechte particulier verzekerd zijn, tja oogjes openhouden en GOED doorlezen

 

 

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik heb de belastingdienst gebeld, en mijn boekhouder ook.

Deze heb ik het hele verhaal verteld zoals je boven kunt lezen.

 

De belastingdienst vertelde mij dat deze inderdaad niet kijkt waar het vandaan komt, maar alleen hoeveel het is.

Omdat ik mijn baas pas wil informeren op het moment dat ik voldoende geld verdien met mijn onderneming ben ik hier dus helemaal niet blij mee.

 

Omdat ik de eerste jaar en misschien wel 2 of 3 jaar inversteer in mijn bedrijf denk ik eraan om een stichting te beginnen, of hebben jullie een beter advies?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Op de site van .inzakengaan.nl staat;"..met een geschat (verzamel) inkomen van hoger dan 20.250 EURO bent U verplicht part. verzekerd".

Dit sluit aan op het verhaal van de belastingdienst.

 

Volgende, ik ben in loondienst en part. verzekerd, ik verwacht volgend jaar uit part time e.z. niet meer dan 10.500 EURO te genereren.

Wordt dit dan opgeteld bij loondienst inkomen, of een extra ziekenfonds verzekering voor de e.z.

 

Vr. gr.

Klaas.

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie
  • 0

Winst uit onderneming + loon uit dienstbetrekking is toetsloon voor de Ziekenfondsverzekering.

 

Ben je in 2003 van start gegaan met ondernemen, dan ben je vanaf 2004 niet verplicht ziekenfondsverzekerd als je inkomen hoger is dan het toetsloon.

 

Het is naar mijn mening eerlijk gezegd voordelig om als ondernemer ook nog ergens in loondienst te zitten, dat was gunstig voor je WAZ en is gunstig voor je ZFW premies als ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst vertelde mij dat deze inderdaad niet kijkt waar het vandaan komt, maar alleen hoeveel het is.

Omdat ik mijn baas pas wil informeren op het moment dat ik voldoende geld verdien met mijn onderneming ben ik hier dus helemaal niet blij mee.

klopt.

 

Omdat ik de eerste jaar en misschien wel 2 of 3 jaar inversteer in mijn bedrijf denk ik eraan om een stichting te beginnen, of hebben jullie een beter advies?

Bij een niet commerciele stichting is de opbrangst niet meer van jou. Bij de stichting zijn er slechts nog 2 onbelaste gunstige mogelijkheden open:

- de kosten onbelast declareren bij de stichting (verzoek indienen)

- jezelf vrijwiliigersvergoeding toekennen door de stichting (max 700 euro in 2003)

 

nadelen stichting:

- oprichtingskosten stichting kost nogal wat, rond de 500 euro dacht ik.

- de opbrengst naast kostendeclaratie en vrijwilligersvergoeding mag niet aan jezelf worden uitgekeerd. (geld in de dode hand)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.