• 0

Concurrentiebeding van toepassing bij reorganisatie?

Even korte situatieschets;

 

Huidige werkgever heeft een reorganisatie doorgevoerd, mijn afdeling (is ingekrompen van 12 man naar 5 man. Ik ben jaren bezig geweest om een afdeling op te bouwen en die wordt rigoureus afgebroken (bedrijfseconomische redenen). Het bedrijf slinkt met 60% in werknemers. Daarnaast wordt ook de directie vervangen door nieuwe directie.

 

Nu wil ik voor mijzelf gaan beginnen maar wel in dezelfde branche.

Nieuwe vestigingsplaats is 65km verder, gericht op ander kanaal, gericht op ander type klant, gericht op advies ipv alleen verkoop, etc. We zitten niet in elkaars vaarwater, niet in dezelfde regio en houden ons niet bezig met dezelfde klanten. Daarnaast is de aanpak compleet anders.

 

Via mijn werkgever heb ik geprobeerd om van het concurrentiebeding af te komen (diverse gesprekken) maar dit was alleen mogelijk indien ik nog een aantal maanden (tot half jaar) zou aanblijven, wat geen optie voor mij is.

Ik heb rechtsbijstand ingeschakeld maar die durft geen uitspraak te doen. Ikzelf ben van mening dat mijn concurrentiebeding veel te algemeen is (zie hieronder) en dat men bij een reorganisatie niet mag verwachten dat ik 1 jaar thuis ga zitten om te wachten totdat ik weer aan het werk kan?

 

Concurrentiebeding;

 

Gedurende één jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst ,ongeacht de wijze waarop en de redenen waarom de arbeidsovereenkomst tot een einde is gekomen, zal het de werknemer zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever, niet zijn toegestaan om:

 

- binnen Nederland op enigerlei wijze, direct of indirect, al dan niet gehonoreerd, betrokken of werkzaam te zijn bij enige persoon, vennootschap , instelling of onderneming die concurrerende, soortgelijke of aanverwante activiteiten ontplooit als de werkgever, of de aan haar gelieerde vennootschappen, dan wel daarin of daarbij enig belang te hebben.;

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De reorganisatie raakt jouw als werknemer niet. Het feit dat de reorganisatie wordt doorgevoerd heeft ook geen gevolgen voor het concurrentiebeding. Ik begrijp in dit verband de opmerking over 1 jaar thuis zitten niet. Kun je dit nader uitleggen?

 

De afstand van de huidige werkgever doet niet ter zake, deze valt onder het concurrentiebeding. Evenmin doet het verschil tussen online en offline ter zake, alsmede de het verschil in aanpak.. Wat wel van belang is en waarom je mogelijk niet handelt in strijd met het concurrentiebeding is het verschil in activiteiten (advies versus verkoop) en het feit dat er andere klanten benadert worden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Als u niet ontslagen wordt dan is de werkgever niet schadeplichtig en blijft het beding in stand als u niet kunt aantonen dat het geen praktische concurrentie is.

Het is een algemeen erkend beding en wordt in de meeste gevallen door de rechter ook geaccepteerd.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Edward.

 

Ik ben het niet met je eens dat de reorganisatie mij als werknemer niet raakt. De reorganisatie is voor mij de reden om weg te gaan. De uitdaging is er niet meer, mensen zijn gedemotiveerd, sfeer is slecht en ik kan er niets meer leren. Met het 1 jaar thuiszitten bedoel ik dat ik het concurrentiebeding kan omzeilen door 1 jaar thuis te zitten. Als kostwinner is dat helaas geen optie.

 

De afstand doet toch wel ter zake? Een concurrentiebeding kan toch niet van toepassing zijn op heel Nederland? Dat is dan broodroof?!

Link naar reactie
  • 0

Heel Nederland is wel aanvechtbaar, doch afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten van de huidige werkgever. Alles is juridisch weleens aangevochten en degene die het beding het meest aannemelijk kan maken bij de rechter zal winnen. Daar is op voorhand niets over te voorspellen en per situatie verschillend.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Edward.

 

Ik ben het niet met je eens dat de reorganisatie mij als werknemer niet raakt. De reorganisatie is voor mij de reden om weg te gaan. De uitdaging is er niet meer, mensen zijn gedemotiveerd, sfeer is slecht en ik kan er niets meer leren. Met het 1 jaar thuiszitten bedoel ik dat ik het concurrentiebeding kan omzeilen door 1 jaar thuis te zitten. Als kostwinner is dat helaas geen optie.

 

De afstand doet toch wel ter zake? Een concurrentiebeding kan toch niet van toepassing zijn op heel Nederland? Dat is dan broodroof?!

Excuus, ik was wellicht niet duidelijk. Ik doel uiteraard op de juridische gevolgen. Natuurlijk raakt een reorganisatie een werknemer persoonlijk.

 

De afstand doet niet ter zake, een concurrentiebeding kan wel degelijk van toepassing zijn op heel Nederland. UIteraard kun je wanneer je dit ziet als broodroof de rechter vragen om een matiging, maar dan zal eerst moeten worden vastgesteld of de werkgever wel met succes een beroep kan doen op het beding.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Via mijn werkgever heb ik geprobeerd om van het concurrentiebeding af te komen (diverse gesprekken) maar dit was alleen mogelijk indien ik nog een aantal maanden (tot half jaar) zou aanblijven, wat geen optie voor mij is.

Ok bedankt voor reacties. Toch duidelijk dat het erg lastig blijft. Dan maar naar de rechter dan :-(

Waarom is nog even blijven geen optie? Je hebt nu ook een opzegtermijn van 1 of 2 maanden? Je richt je niet op dezelfde markt, maar gaat verder waar je huidige werkgever stopt - best kans dus dat je later nog eens iets aan elkaar hebt, als je op een prettige manier uit elkaar gaat. Bij de rechter moet je maar afwachten wat het wordt.

 

Misschien kun je wel afspreken dat je het langzaam afbouwt, zodat je ook langzaam je onderneming op kunt starten - dan zit je niet meteen zonder inkomsten in de periode dat je klanten jou nog niet hebben betaald?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.