• 0

Lening / krediet onmogelijk?

Hoi,

 

Ik heb een eigen internetonderneming. Ik ben begonnen toen ik 16 was en heb dit eerst 4 jaar naast mijn studie gedaan. Inmiddels ben ik 20, en een half jaar geleden afgestudeerd. Op dit moment werk ik dan ook fulltime in mijn eigen onderneming.

 

Ik werkte altijd vanuit huis (lees: mijn studentenkamertje), maar dat werkt voor mij gewoon niet meer praktisch. Een maand geleden is mij de kans geboden om een klein kantoorpandje te huren voor 8000 euro per jaar. Een aanbod dat ik niet kon afslaan.

 

Voor de inrichting / invulling / aankleding van dit kantoortje heb ik bij mijn bank (ING) aangeklopt voor een kredietfaciliteit van € 7500,- op mijn rekening. En al snel bleek dat de bank mij geen krediet durft te geven omdat ze het risico te groot vinden. Bij de ABN en Rabobank krijg ik precies hetzelfde verhaal te horen. Het probleem hierbij is dat ze kijken naar de jaarcijfers van 2008 en 2009. Echter is dat niet meer de situatie zoals die nu is, maar dat krijg ik ze niet meer uitgelegd.

 

De omzet in 2008 was rond 7000,- en in 2009 lag dit rond de 20.000,-. Inmiddels heb ik heb een omzet van 4500 per maand. en draai gewoon een goed gezond bedrijf. Maar krijg dat de bank op een of andere manier niet duidelijk. :-x

 

Heeft iemand nog tips voor mij wat ik kan doen om ze (of een andere partij) te overtuigen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De banken zijn veelal terughoudend in het verstekken van kredieten. Maar eerlijk gezegd zijn de omzetbedragen van 2008 en 2009 niet echt hoog om er van te kunnen leven. Daarbij komt nog eens de huurverplichting van € 8.000 en de benodigde inrichting.

Maak een ondernemersplan waarin je de gerealiseerde omzet van 2010 en de komende omzet verwerkt. Een goed onderbouwd ondernemersplan werkt vaak.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Privé onttrekkingen een half jaar lager stellen (zuinig leven of bijbaan nemen)? Medehuurder zoeken? Heb je dat krediet dan echt nodig van een bank? Je maakt dan in ieder geval meer kans.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een investeringsplan / bedrijfsplan voor 2010 heb ik niet, ik heb wel een orderportefeuille die tot eind augustus al helemaal vol zit. Maar ook daar waren ze niet van onder de indruk :X

 

Denk dat het dan toch maar eens ga proberen met een bedrijfsplan.

 

Thanks :)

Link naar reactie
  • 1

 

Voor de inrichting / invulling / aankleding van dit kantoortje heb ik bij mijn bank (ING) aangeklopt voor een kredietfaciliteit van € 7500,- op mijn rekening.

 

7500 voor aankleding van een kantoor? ??? Als je er geen klanten ontvangt zou ik er voor kiezen zo goedkoop mogelijk: 2e hands bureau plus stoel. Computer heb je denk ik al. 2e hands opbergkasten. Goedkoop tapijt of vloerkleed. Klaar voor < 1000 Eur.

 

Als je wel klanten wilt ontvangen zou ik dat doen in bijv een restaurant of café. Of bij iets als Regius.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Mja een starterskrediet had ik ook makkelijk zo gekregen, maar omdat ik 4 jaar geleden al gestart ben word ik nu niet meer gezien als starter. :X toch jammer

 

Tsja, als je om een rekening courant krediet vraagt kijkt men naar het verleden en met name de cashflow op je rekening.

 

Je bent nu echter toch een starter (je bedrijf is jonger dan 4 jaar én je gaat dit jaar niet als bijverdienste maar full-time aan de slag. Met een goed plan moet dat zeker lukken.

Link naar reactie
  • 0

Als je nu 4500x12=54000 omzet hebt dan is 8000 euro daar 15% van. Puur voor huisvesting. Dat vind ik best een aardig groot deel als je kijkt naar de functie van je ruimte.

 

Natuurlijk weet ik je begroting niet en wat je voor stijging probeert te behalen maar ik vind voor een werkruimte. Zeker omdat je naast die 15% op jaarbasis ook nog eens een inrichting wilt betalen die het percentage nog eens omhoog haalt.

 

Wat ik verder niet begrijp: Als je omzet nu 4500 is en je omzet van 2009 20.000. Hoeveel maanden is die omzet dan nu zo hoog? Is dat al wel een echt stabiele factor? In 2009 was je gemiddelde omzet 1700 euro. Je moet daarvan alleen al voor je huur toch zo'n 700 euro betalen, nog even afgezien van gas-licht-water eventueel. Weet niet of je huur inclusief is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal komt me bekend voor, vind het zelf ook onbegrijpelijk hoe koud en kil banken met dit soort kredietaanvragen omgaan. De cijfers en een aantal variabelen (opleiding, accountantsverklaring etc.) worden in een systeem geklopt en er komt een simpel ja of nee uit...totaal geen aandacht voor de visie en het idee achter het plan.

 

Natuurlijk laat een goed onderbouwd ondernemingsplan in ieder geval zien dat je er goed over hebt nagedacht, maar een paar veranderingen in de markt maken de cijfers en de onderbouwing alweer hopeloos gedateerd.

 

Je kan altijd Bizner nog proberen, heb je sowieso € 5.000 krediet zonder ondernemingsplan.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou maar voor enkele jaren in een business center een kantoortje (misschien twee) huren. Je heb veel voordelen m.b.t. inventaris, ICT, receptie, postverwerking, netwerken met gevestigde ondernemers en zeker maandelijks opzeggen van het gehuurde. Je heb kantoortjes al vanaf 69euries in Den Haag

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.