• 0

Betaling naar waarde

dames / heren,

 

ik heb zojuist het boek "het doel" van Eliyahu Goldratt uitgelezen, geweldig boek dit terzijde.

 

In dit boek wordt er gesproken over het volgende;

 

Persoon A voert een opdracht voor Persoon B uit.

Persoon B betaald achteraf aan Persoon B het bedrag dat hij vindt dat de uitvoering van deze opdracht waard is.

 

Lijkt mij een leuke manier om mezelf (marketeer) in de markt te profileren. Ik pitch een concept, wanneer voor dit concept gekozen wordt betaald de opdrachtgever mij het bedrag dat hij vindt dat dit concept waard is.

 

Probleem:

 

Is voor deze manier van betaling een officiële term? (onofficieel mag ook) En zo ja hoe luidt deze?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk ook eens naar dit:

Paying it forward

Ook wel een leuk "sociaal" conceptje

Uiteindelijk gaat het erom hoe "ideaal" de wereld is.

 

 

Overigens gaat jouw systeem op 2 manieren mank.

[*]Ten eerste kan de kostprijs hoger liggen dan de waarde. Dit soort systemen werken alleen bij diensten waarbij de kostprijs bijzonder laag kan zijn. Als je een auto aan je buurman verkoopt voor de prijs die hij ervoor wil betalen loop je het risico dat jij het verschil bij moet lappen. Als je een auto verhuurt aan je buurman hoef je alleen de variabele kosten direct terug, de fixed kosten zijn dan minder belangrijk. De verzekering/belasting is toch al betaald, dus elke euro die je extra daarvoor krijgt is "winst".

[*]Ten tweede is het vaak in het voordeel van de ontvangende partij om een zo laag mogelijke prijs te krijgen en voor de gevende partij een zo hoog mogelijke prijs. Alleen wanneer er een "verborgen" agenda voor 1 of beide partijen is kan dit werken. Zo ken ik genoeg trainers die dit principe hanteren om hun werkwijze te kunnen demonstreren en nieuwe klanten te werven. Je mag dan ook "betalen" wat het je waard is, de 2de keer krijg je echter wel de volledige rekening.

 

Het blijft toch een beetje een sprookje/utopie. Aan de andere kant betaalt iemand sowieso nooit MEER dan het hem/haar waard is, het enige verschil is dat je geen afspraak vooraf maakt, maar achteraf.

 

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je dit alleen doet in de wereld van de grote bedragen kan het wellicht nog wel interessant zijn. Het moet vooral niet hun eigen geld zijn. Bijvoorbeeld dus aan een marketing manager die gewoon een budget te verdelen heeft en samenwerking met jou de voorkeur geeft.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je dit alleen doet in de wereld van de grote bedragen kan het wellicht nog wel interessant zijn. Het moet vooral niet hun eigen geld zijn. Bijvoorbeeld dus aan een marketing manager die gewoon een budget te verdelen heeft en samenwerking met jou de voorkeur geeft.

Ben ik toch benieuwd hoe een marketing manager zijn/haar baas gaat overtuigen van de begroting als die pas achteraf bekent is. Het aantal bazen dat het leuk vind als een werknemer geld betaalt omdat "hij/zij dat waard vindt" in plaats van de laagst mogelijke prijs te betalen zal ook niet heel groot zijn.

"Sorry baas, je moet een half jaar langer wachten op je pensioen, heb net €50.000 kado gedaan aan ons reclamebureau"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.