• 0

'Complexe' VOF: Verschillende activiteiten, personen en inzet.

Ik heb nu een VOF met een andere persoon (compagnon A). We werken gezamenlijk aan een bepaalde activiteit (ik noem het even Activiteit A). Dit doen we met ongeveer gelijke inzet qua tijd (10 uur per week ongeveer) en geld. De uitbetaling is ook 50/50.

(Zo is de situatie officieel nu)

 

Nu doen we dit niet fulltime en heb ik nog andere toekomstplannen voor activiteiten die bij de Activiteit A passen, alleen dan met een andere, nieuwe, compagnon (Compagnon B). Dit, activiteit B, zal ongeveer 25 uur per week kosten. De inzet qua tijd en geld zal dan gelijk zijn met Compagnon B.

 

En dan heb ik ook nog eens mijn eigen activiteit, wat ik helemaal alleen doe, wat ik dus ook zelf financier maar ook zelf de winst van wil krijgen. Dit kost mij ook weer een paar uur per week.

 

Nu dacht ik eraan die 2 nieuwe toekomstactiviteiten van Compagnon B en ik, en dat van mij alleen, in de VOF te stoppen.

Dit lijkt mij handig want dan hoef ik mij maar 1 keer in te schrijven bij de KvK (in plaats van 3 keer bijvoorbeeld). Verder is het gunstig voor de naamsbekendheid, hoef ik maar een zakelijke bankrekening, de hosting kan gezamenlijk gedaan en betaald worden, ik werk/wij wedden op meerdere paarden.

En ook praktischer: sommige dingen , zoals google adsense of bepaalde andere accounts mogen maar 1 keer per adres geregistreerd worden. Als ik dan 2 of 3 bedrijven en dus accounts zou hebben op hetzelfde adres heb ik al een probleem. Dus dan alles in 1 VOF en je hebt dat probleem niet.

 

Alleen: kan dit allemaal wel? En is het geen probleem met de winstverdeling/belastingaangifte? De inzet qua uren en geld , maar ook de winst, zijn dus niet 33/33/33 maar heel anders en hangen af van de activiteit en wat ermee verdiend is...

 

Hopelijk snappen jullie het een beetje en kan iemand mij helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Even snel, want veel tijd heb ik niet.

 

In een VOF kun je afspreken wat je wilt over winstverdeling etc. Dus met wat rekenwerk etc zou je met één VOF de zaken kunnen doen. De vraag is echter of je dat wel wilt. Met een VOF is iedereen hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden en het is maar de vraag of jouw twee compagnons dat van elkaar gaan accepteren. Daarnaast ga je vroeg of laat problemen krijgen over de winstverdeling. Immers zullen de zaken langzaam gaan vermengen (of je nu wilt of niet) en zal er een sluitende urenadministratie moeten zijn om aan te tonen wie, wat, hoeveel geld etc.

 

Mijn advies als het gescheiden projecten zijn: houd ze ook gescheiden.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.