• 0

Leverancier stopt leveringen, mag dat zomaar?

We hebben een leverancier van babyproducten die nu ineens stopt met leveren.

Ruim een half jaar lang nemen we gemiddeld twee wekelijks af bij deze leverancier. Vier maanden terug werden ze boos op ons omdat wij in de Google advertentie hadden gezet het product gratis te versturen. Het is een artikel dat door de brievenbus past. Dit zijn we gaan doen omdat de leverancier (tevens fabrikant) met een concureerende advertentie tekst was gekomen op onze oude advertentie.

Omdat dit een hoop ellende gaf hebben we die tekst op hun verzoek uit de advertentie gehaald maar op onze website nog duidelijker aangegeven. Ze hebben daar akkoord op gegeven en de problemen waren uit de lucht. Dit artikel is overigens niet het enige item dat we gratis versturen, we doen dat met meer producten.

Nu hebben ze vandaag gebeld met de mededeling niet meer te zullen leveren omdat we gratis versturen. Ze willen dit echter niet per e-mail of brief bevestigen. Het is een product range waarvan in Nederland slechts één product verkrijgbaar is met exact dezelfde functie.

De verkoopprijs die wij hanteren is overigens marktconform en daar is ook geen discussie over. Men valt puur over het feit dat we gratis versturen.

 

Ik denk dat men niet meer wil leveren omdat wij de online verkopen bij ze wegtrekken. Normaal gesproken had ik een dergelijke leverancier al veel eerder de rug toegekeerd. Het product is echter in mijn ogen vrij uniek en ik kan niet zomaar elders goed vergelijkbare producten inkopen. Dat we de omzet missen is vervelend maar geen halszaak, zoveel omzet genereert het product nou ook weer niet. Onze status als babyspeciaalzaak komt echter wel "in gevaar".

 

Iemand tips?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Plaats nog eenmaal een grote order (offerte-aanvraag) met max. korting en richt je anders op productontwikkeling/import. Heb je de fabrikant geholpen met jouw advertenties? Dat kun je ze ook nog even voorhouden!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Inkopen via een hoefijzer constructie is mischien de oplossing?

 

De term zelf ken ik niet maar als ik denk te begrijpen wat je bedoeld is dat geen optie. Zij zijn zelf de "producent". Ze hebben het concept waarschijnlijk gekocht en laten de producten zelf maken (ergens in Europa). Er is één buitenlandse leverancier die het verkoopt, zij nemen het echter bij dezelfde leverancier af.

 

Plaats nog eenmaal een grote order...

 

Ik heb ook zitten denken gewoon te bestellen. Maar wat te doen als ze niet of ineens heel slecht leveren? Naar de rechter stappen vind ik zonde van de energie eigenlijk, als dat al mogelijk zou zijn.

 

...richt je anders op productontwikkeling/import....

 

Daar zit ik nu ook hard aan te denken, ken alleen de wegen daarvoor (nog) niet goed. Ik weet ook niet in welke mate het product "beschermd" is, voor zover mogelijk.

 

.. Heb je de fabrikant geholpen met jouw advertenties? Dat kun je ze ook nog even voorhouden!

 

Alleen door de producten te verkopen dankzij die advertenties. Op onze advertentiecampagne hebben ze zitten concurreren door vergelijkbare advertenties te maken en dezelfde snelle levering als ons te gaan hanteren etc.

We hebben echter wel degelijk bij gedragen aan de bekendheid van het product. Bij heel veel bestellingen hebben we afgelopen half jaar een folder van deze producten bij gesloten en zowel telefonisch als in de winkel mensen enthousiast gemaakt voor het product.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou die punten maar eens bij algemeen management/productontwikkeling (new business development) van de fabrikant neerleggen i.p.v. bij verkoop, die denken veel constructiever naar mijn ervaring. Je helpt een verkoopkanaal/markt voor een categorie producten ontwikkelen en wordt nu vriendelijk bedankt voor de moeite.

 

Als de categorie groot genoeg is, kun je zelf gaan ontwikkelen of importeren. Die kracht of dat potentiële vermogen toon je door een flinke order te plaatsen. Les lijkt me wel om campagnes voortaan af te stemmen of aan te kondigen. Sommige hardwarenleveranciers zijn gewoon niet zo van deze internettijd.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

We hebben de eigenaresse (een behoorlijk heethoofd) aan de lijn gehad. Het is maar een klein bedrijfje.

De eigenaresse heeft een babywinkel er naast (of eigenlijk andersom). Er werkt één medewerkster die naar mijn vermoeden ook in die winkel werkt. De verkoopagent is de vriend van de eigenaresse en doet dat ook maar part-time. Hij heeft nog een paar leveranciers waar hij als agent voor werkt. Versturen en opslag gaat via een fulfilment bedrijf.

Groter is het bedrijfje niet, daarom denk ik dat ze ons niet wil leveren vanwege het feit dat wij teveel omzet van haar weg halen.

Ik denk dan bij mezelf dat zij ook aan onze verkopen verdient maar blijkbaar wil ze de volle mep.

 

We hebben haar in het verleden aangesproken op haar concurrerende gedrag (toen ze viel over onze advertenties met gratis verzending). Ze is steeds meer in een concurrerende positie gaan zitten met haar website www.productnaam.com.

Eerst was deze informatief met één knopje om naar de webwinkel te gaan. Nu heeft ze om ons te evenaren de wervende teksten dat bestellingen dezelfde dag verzonden worden en de site is doorspekt met "nu bestellen" termen die naar de webshop linken.

Het enige waarin ze ons niet heeft kunnen evenaren is het gratis verzenden. Op het moment dat ze dat doet haken al haar afnemers (winkeliers vooral) af.

Link naar reactie
  • 0

Mooi voorbeeld van machtstrijd in een distributiekanaal. Ik wil je niet aanzetten tot onverstandige stappen, maar ik zou de druk er op zetten met een kwantumbestelling en dat je anders wel gaat ontwikkelen met een andere leverancier.

 

Andersom haalt een persoonlijk bezoek de druk misschien juist van de ketel en kunnen jullie allicht nog wel wat voor elkaar betekenen op internet of internationaal gezien. Kun je zelf het fullfillment voor dit product niet naar je toe halen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Toch wel even leuk om ook de juridische kant te bekijken. Voor zover ik heb kunnen vinden mag een leverancier leveringen staken maar is daarbij gebonden aan geldende afspraken en als die er niet zijn aan de algemeen geldende redelijkheid en billijkheid. In dit geval zal de distributeur gehouden kunnen worden aan een redelijke opzegtermijn. Wordt die geweigerd dan kan de schade verhaald worden.

 

Je geeft zelf al aan dat procederen niet aan de orde is maar het kan geen kwaad de tegenpartij van de mogelijkheid op de hoogte te brengen.

 

Dan is er ook nog zoiets als een mededingingswet. Je zou de NMA kunnen vragen of de leverancier hier in strijd mee handelt en wellicht als pressie niet helpt een officiële klacht indienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Inkopen via een hoefijzer constructie is mischien de oplossing?

 

De term zelf ken ik niet maar als ik denk te begrijpen wat je bedoeld is dat geen optie. Zij zijn zelf de "producent". Ze hebben het concept waarschijnlijk gekocht en laten de producten zelf maken (ergens in Europa). Er is één buitenlandse leverancier die het verkoopt, zij nemen het echter bij dezelfde leverancier af.

 

Uit je berichten begrijp ik dat praten niet meer helpt. Jammer dat mensen soms zo moeilijk kunnen doen. Een beetje ondernemer zou hier kansen zien en een nog grotere omzet kunnen realiseren door op jouw succes mee te liften.

 

Wat ik bedoel kun je op 2 manieren uitleggen. Enerzijds kun je via een ander bedrijf inkopen en via je eigen bedrijf verkopen. Daarnaast zou je kunnen overwegen om zelf te gaan importeren. Daarvoor zou je contact op moeten nemen met de fabrikant. Mocht hij aan exclusiviteit zijn gebonden, dan rest je op dit moment niets anders dan aan te geven bij de fabrikant welke omzet cijfers jij voor ze hebt behaald. En daarna afwachten of en wanneer de zaak bij haar zo versloft dat de fabrikant ongeduldig wordt. Hij weet en ziet dat jij een grotere omzet hebt behaald. Zijn doel is uiteraard ook een zo hoog mogelijke omzet te realiseren.

 

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je het betreffende item zelf laat produceren. Moet je natuurlijk wel uitkijken voor octrooien e.d.

Link naar reactie
  • 0

Lastig verhaal dit maar hoezo gaat de leverancier bepalen of jij iets gratis verstuurd of niet? Je zei dat er 1 andere leverancier was die dit product ook leverde als ik het goed had? Zoja neem daar contact mee op en laat deze rare manier van handelen gewoon links liggen. Vind het erg vreemd ookal is het een bijzonder product dat hun dat gaan bepalen, maar kan aan mij liggen :)

Link naar reactie
  • 0

...Je zei dat er 1 andere leverancier was die dit product ook leverde als ik het goed had? Zoja neem daar contact mee op en laat deze rare manier van handelen gewoon links liggen....

Die andere leverancier levert in twee andere landen, niet in Nederland. Als hij in Nederland gaat leveren zal hij van de Nederlandse leverancier/fabrikant niet meer geleverd krijgen.

 

Bij de NMA ga ik eens navraag doen.

Link naar reactie
  • 0

Dan is er ook nog zoiets als een mededingingswet. Je zou de NMA kunnen vragen of de leverancier hier in strijd mee handelt en wellicht als pressie niet helpt een officiële klacht indienen.

dat lijkt mij ook de meest logische route: jouw leverancier is ook de fabrikant als ik het goed lees,

en jij zou dan gestraft worden omdat jij er meer verkoopt dan zijzelf?

het is mss wel op kleine schaal, maar lijkt mij ook op 'kartelvorming'.

 

(best bizar trouwens, ik zou juist blij zijn met de (veel) grotere totaalomzet. ???)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
(best bizar trouwens, ik zou juist blij zijn met de (veel) grotere totaalomzet. ???)

 

Ik denk dat de extra omzet die we genereerde voor haar niet voldoende opweegt tegen het verlies aan extra marge aan haar kant.

Ik vermoed dat door o.a. (maar niet alleen) onze verkopen waarvan er veel online besteld werden, een teruggang in bestellingen op haar eigen website teweeg heeft gebracht.

Zij kan natuurlijk zien welke afnemers het meest afnemen en weigert ons nog verder te leveren. Bij ons gaat het om ongeveer 10% van de omzet die we mis gaan lopen.

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie elkaar al eens gewoon gezien of zijn er nog openingen voor een goed gesprek? Vervelende situatie gezien het belang, maar je schade is vast kleiner als je weer anders in kunt gaan kopen. Succes!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Hebben jullie elkaar al eens gewoon gezien of zijn er nog openingen voor een goed gesprek? Vervelende situatie gezien het belang, maar je schade is vast kleiner als je weer anders in kunt gaan kopen. Succes!

 

We hebben elkaar gezien en gesproken op de beurs vorig jaar in Duitsland. De mevrouw blijkt een enorm heethoofd te zijn Ze heeft (op een internationale beurs als standhouder) behoorlijk wat stennis staan maken. Het telefoontje van gisteren was het tweede incident met haar na die beurs, het eerste heb ik maar een beetje over me heen laten gaan voor "de goede relatie". Eigenlijk wil ze van alle webshops af bleek gisteren.

 

Een goed gesprek zit er dus niet echt in. Anders inkopen word ook moeilijk, het is er gewoon niet. Ik heb het althans niet kunnen vinden. Zelf laten maken met wat andere kenmerken heb ik ook aan zitten denken, ik ben dan alleen wel enkele maanden verder. Bovendien moet je dat financieel rond kunnen breien. We zijn net bezig een financiering rond te krijgen voor het openen van een relatief grote winkel. Dat is op dit moment bij de banken moeilijk.

 

Toch bedankt voor de tip ik ga kijken of we dit on onze agenda kunnen inpassen.

Link naar reactie
  • 0

 

Klassiek ketenconflict. Jij voegt als reseller niks toe. Als de leverancier direct verkoopt, maken ze meer winst - want jij zit er niet meer tussen. Dat je de markt mee ontwikkeld hebt, telt niet mee. Da's geen kartel, want er is geen sprake van verschillende leveranciers die onderling afspraken maken. Het is ook geen beperking van de mededinging, want er is geen mededinging.

 

Er zit niks anders op dan een vergelijkbaar product vinden en de concurrentie aangaan. Of een leverancier interesseren om eenzelfde product te maken. Of alsnog de leverancier overtuigen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.