• 0

rekening courant verhouding dga en bv bij dreigend faillisement

Mijn bv waarvan ik de dga ben dreigt door een belastingschuld (omzetbelasting) failliet te gaan, de bv is mij via de rekening courant nog een grote som geld schuldig, na een evt. faillisement is deze schuld waarschijnlijk niet meer vorderbaar voor mij zodat ik deze als een verlies en dus als een aftrekpost in box 1 kan opnemen voor de inkomstenbelastingen. Voor mij valt bijna de volledige vordering in de 52% schaal en zou ik dus theoretisch de helft van mijn vordering op de bv van de belastingdienst terug krijgen.

 

De schuld van de bv aan mij is over de loop van een aantal jaren ontstaan door steeds maar oplopende verliezen van de bv in de dagelijkse gang van zaken waarbij ik geld storte op de rekening van de bv van mijn priverekening om de rekeningen van de bv te kunnen voldoen, ik bleef op winst hopen maar die bleef helaas uit.

 

Echter als de bv net niet failliet gaat kan ik mijn rekening courant waarschijnlijk ook niet meer op bv verhalen en zal ik het dus ook moeten afboeken via mijn box 1 als verlies en dus is het dan een ook aftrekpost geworden.

 

Ik hoor graag of dit bovenstaande klopt!

 

Echter blijft dan ook de vraag bij mij achter of het afboeken van de schuld van de bv aan mij in de boekhouding van de bv tot een winst zou kunnen lijden en ontstaat er dan weer een schuld van de bv aan de belastingdienst maar dan nu in de vorm van vennootschapsbelasting over dit resultaat en is er dan weer een probleem te verwachten?

 

Is het dan niet gunstiger voor de bv om de bv gelijk failliet te laten verklaren?

 

Ik hoop dat iemand het weet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo DGA

 

De schuld van de BV aan jou is inderdaad een schuld in box 1 onder de terbeschikkingstelling. Verlies daarvan is aftrekbaar in jouw box 1 (mits zakelijke condities immer toegepast zijn), daar staat echter een winst in de BV tegenover. Immers, de BV raakt een verplichting kwijt en heeft dus een voordeel.

 

Eerst zal openstaand compensabel verlies verrekend worden. Daarna kan de BV een beroep doen op de kwijtscheldingswinstregeling uit de IB wet (die dus ook voor BV's geldt): art. 3.13 lid 1 sub a IB. Oftewel, als het kwijtschelden van de vordering door jou op zakelijke gronden berust dan is dat geen winst voor de BV. Wellicht is overleg met een fiscaal adviseur een goed idee voordat je dit toepast.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor het duidelijk maken.

 

De bv heeft inderdaad nog een verlies te verrekenen wat groter is als het bedrag wat ik te goed heb via de rekening courant dus dan zou er inderdaad geen probleem zijn voor de VPB en hoef ik niet eens de winstvrijstelling toe te passen omdat er dan nog steeds een compensabel verlies overblijft.

 

Het is voor de mij de bedoeling dat ik het met mijn aangifte voor 2009 als aftrekpost opvoer, is er dan nog iets waar ik goed op moet letten zodat het accepteerbaar is voor de belastingdienst?

 

Er is een rekeningcourant overeenkomst aanwezig tussen mij en de bv waarin staat dat het bedrag direct opeisbaar is als er bijvoorbeeld een betalingsonmacht is gemeld. Ook was de bv mij rente schudig over het bedrag wat in de tbs regeling is opgegeven.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Zoals reeds vermeld door Joost is zakelijkheid van groot belang om (vermoeiende) vragen van de fiscus te voorkomen.

 

Wellicht ten overvloede maar daarbij hoort dat de rente, zoals ook vermeld in de RC-overeenkomst, ook in de aangiften IB over de afgelopen jaren terug moet komen. Weet natuurlijk niet of dat het geval is geweest maar mocht dat niet zo zijn dan is het mogelijk dat de fiscus die renten over de afgelopen jaren alsnog gaat naheffen als het een nieuw feit oplevert. M.a.w. als de fiscus op de hoogte had kunnen zijn, door eigen oplettendheid en onderzoek, dan zal van naheffing geen sprake zijn.

 

Het is belangrijk denk ik dat u de administratie goed op orde heeft. Als u een goede administratie overlegt waarin alles duidelijk staat vermeld dan zullen moeilijke vragen van de fiscus veelal achterwege blijven.

 

Afhankelijk van de grootte van het verlies is het inderdaad verstandig om een fiscaal adviseur in de arm te nemen (kosten tegen de baten afwegen) als u er zelf niet uitkomt of er onzeker over bent. In het 'ergste' geval kunt u eventueel de casus voorleggen aan de inspecteur. Met deze laatste opmerking zal ik me niet echt geliefd maken maar als de belangen niet erg groot zijn dan is dat wellicht ook een optie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.