• 0

Salarisberekening voor zzp-er

Hallo,

 

Ik ben me aan het orienteren om te beginnen als zzp-er. Ondanks vele uren

google heb ik nog niet een echt voorbeeld gevonden hoe ik mijn omzet moet berekenen bij mijn netto maand inkomen wat ik wil gaan verdienen.

 

Er word gezegd als je €2000 netto per maand wilt verdienen komt er 20% belasting overheen komt, je bedrijfskosten en dit bedrag deel je door de uren om je uurloon te weten.

 

Nu vraag ik me als leek af klopt dit wel,aangezien er zoveel aftrekposten zijn als (beginnende)ondernemer, dat me deze berekening erg kort door de bocht lijkt.

 

Als ondernemerskosten heb ik:

 

Telefoonkosten

arbeidsongeschiktheidsverzekering(ongeveer €100 per maand)

Overige verzekeringen

Brandstof vor de auto

Eventuele lening

 

Ben ik iets vergeten wat ik bij mijn maandelijkse bedrijfskosten moet tellen?

 

Ik hoop dat me iemand een goed beeld kan geven hoe je je bruto omzet moet berekenen om een bepaald netto salaris te verdienen

 

Mvgr

Roy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Rocro,

 

Een vuistregel is moeilijk te geven omdat dit ook afhangt van persoonlijke omstandigheden. Wel of geen hypotheekrente-aftrek is bv al een wereld van verschil. Een andere vraag is of je wel of niet aan het urencriterium voldoet. Etc.

 

Het lijkt me daarom niet verkeerd om als startend ZZP-er een gesprek te arrangeren met een boekhouder/belastingdeskundige. Misschien een uurtje investering, dat zich meervoudig zal terugverdienen.

 

Succes.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0
arbeidsongeschiktheidsverzekering(ongeveer €100 per maand)

Dat lijkt mij aan de lage kant als je kijkt naar de gemiddelde premieontwikkeling over 5 jaar.

Uitgaande van een netto maandsalaris van € 2000,- wordt voor een werknemer in loondienst gemiddeld € 250,- per maand betaald aan voorzieningen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid, dus waarom zou dat als ZZP-er opeens een factor 2,5 goedkoper worden?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok het is dus niet zo eenvoudig te berekenen.

 

Als ik van het volgende uit ga,kom ik dan aardig in de buurt:

 

uurloon €30 * 150 uur = €4500 - €1000 bedrijfskosten = €3500 * 0.60% = €2100 netto salaris/inkomen.

 

Ik bergijp dat het moeilijk is om het exact uit te rekenen,het gaat zich om een indicatie die ik zou willen weten

 

Grt,

Roy

 

Link naar reactie
  • 0

Met een winst van 3500 euro per maand (42.000 euro per jaar) kun je gebruik maken van een zelfstandigenaftrek van iets maar dan 7000 euro. Scheelt toch bijna 600 euro per maand. Natuurlijk kun je dit pas aan het einde van het jaar definitief vaststellen, maar dat klinkt in ieder geval al een stuk beter. En dan vergeet ik voor het gemak nog even de startersaftrek.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Met een winst van 3500 euro per maand (42.000 euro per jaar) kun je gebruik maken van een zelfstandigenaftrek van iets maar dan 7000 euro. Scheelt toch bijna 600 euro per maand. Natuurlijk kun je dit pas aan het einde van het jaar definitief vaststellen, maar dat klinkt in ieder geval al een stuk beter. En dan vergeet ik voor het gemak nog even de startersaftrek.

 

en de MKB-winstvrijstelling.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik me een bepaald salaris naar de prive rekening zou overboeken iedere maand,

zoals eerder berekend (als indicatie).

 

Dan zou je aan het einde van het jaar de verschillende aftrekposten kunnen zien als een soort bonus.9je moet uiteraard wel aan de 1225 uren norm voldoen)

 

Grt,

Roy

Link naar reactie
  • 0

Dat is een mogelijkheid en een veilige optie. Als je die ruimte hebt is dat prachtig natuurlijk. Het is wel een bonus van ruim 10.000 euro in bovenstaand voorbeeld, dus je moet dat wel kunnen missen.

 

EDIT: @Robbert: Die ook ja! Ik ging niet voor volledigheid, ik hoop dat dat duidelijk was ;)

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Die €10000 is exclusief het loon wat je je elke maand geeft.

 

Of zou ik me dan i.p.v €2100 elke maand ongeveer €1000 salarismoeten geven

(€10.000 : 12 maanden).En dan aan het eind evan jaar een bonus van €10.000

 

Omdat je zegt als je dit kunt missen is dat een veilige manier

 

Grt

Roy

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, je moet eigenlijk niet over loon praten. Alle winst die je maakt zijn in totaal je inkomsten. Inkomstenbelasting betaal je dus over je winst uit onderneming.

 

Die 2100 euro is een grove schatting van het netto bedrag dat je overhoudt van je winst na aftrek van inkomstenbelasting e.d. maar vóór bijvoorbeeld toepassing van de zelfstandigenaftrek. Als je dus 2100 per maand opneemt en inderdaad bruto 4500 euro per maand verdient houd je een hele veilige marge aan en heb je dus bijvoorbeeld ook eventueel een buffer voor een mindere maand. Aan het einde van het jaar kun je dan berekenen wat je werkelijk aan belasting moet betalen en wat je overhoudt kan dan de spaarpot in. Ik doe het zelf grof gezegd ook zo.

 

In het bovenstaande voorbeeld kun je, als je 2100 euro per maand opneemt, aan het einde van het jaar toch zeker 10.000 euro aan "bonus" verwachten. Maar onthoud wel dat je als ondernemer nooit zekerheden hebt. Een buffer opbouwen is geen slecht idee.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren een excel bestand gekregen waar je kon zien, wat je zou verdienen per jaar als je X uren werkt aan een X uurtarief.(Bekijk bijlage)

 

Van deze berekening zou ik dan na aftrek van IB €27,479 overhouden(netto winst) en ongeveer een €9000 terug krijgen van startersaftrek,zelfstandige aftrek en mkb vrijstelling.(of zit deze €9000 reeds in de €27,479??)

 

Grt,

Roy

Doc2.doc

Link naar reactie
  • 0

Er staat augustus 2009 boven, maar de getallen kloppen niet heb ik het gevoel. De zelfstandigenaftrek is veel hoger en er is in die berekening slechts 5639 euro belastbaar in de tweede schijf. Je inkomsten na aftrek IB komen hoger uit dan je inkomsten voor aftrek, dat zou al een belletje moeten doen rinkelen!

 

Overigens krijg je niets "terug" als de startersaftrek, zelfstandigenaftrek en winstvrijstelling. Je betaalt minder IB dankzij deze regelingen. Hetzelfde geldt voor de algemene heffingskorting. Ik was met mijn berekening trouwens niet helemaal duidelijk zie ik nu: zelfstandigenaftrek e.d. gaat inderdaad van je winst af, niet van de te betalen IB. Drukke dag gisteren ;)

 

Vooral niet te veel op mij vertrouwen, ik ben maar een ondernemer die zelf z'n aangiftes verzorgt. Er zijn hier ook mensen die er echt verstand van hebben, dus wacht daar vooral even op.

 

Wel kan ik je vertellen dat het als ondernemer verstandig is een deel van je inkomsten te reserveren voor belastingen. BTW zet ik zelf altijd direct weg en voor de IB houd ik grof gezegd zo'n 1/3 aan wat ik weg zet. Ik heb niet zo veel aftrekbare posten en vind het wel prettig aan de veilige kant van de lijn te blijven.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo naar de berekening kijk, klopt die zeker niet. Ten eerste gebruik je de tarieven voor 2009, en ten tweede is de belasting over 23.517

33,5% over 17.878 = 5.989

42% over 5.639 = 2.368

= 8.357

 

In de sheet worden de eerste 3 schijven volgemaakt en het verschil gecorrigeerd in de 4e schijf - dus tegen 52%. Deze berekening is dus kennelijk alleen geschikt wanneer een deel van je inkomen in het 52%-tarief valt.

 

Met de heffingskortingen wordt geen rekening gehouden, zodat het totaalplaatje wel weer in de buurt zit, voor 2010 kom ik bij een winst van 32.688 op een netto inkomen van ca. 28,3k. Je krijgt daar dan verder geen geld meer terug voor aftrek etc.

 

Sterker nog: als zelfstandige wordt er geen belasting ingehouden, dus moet je zelf zorgen voor betaling van de verschuldigde belasting (bijna 4.400 euro bij deze winst en zonder ander inkomen/aftrekposten).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik dahct gisteren dat ik het door had, toch maar een afspraak maken voor de zekerheid met en blastingconsulent.

 

Als je door alle aftrekposten etc €28300 overhoudt van €32688. Betekent dit dus dat je 86% netto onvangt (€28300 : €32688 *100 =86%)

 

 

Of is dit een redenatie die op niets is gebaseerd :)

Link naar reactie
  • 0

Als je door alle aftrekposten etc €28300 overhoudt van €32688. Betekent dit dus dat je 86% netto onvangt (€28300 : €32688 *100 =86%)

 

Vergeet niet dat je over de belastbare winst ook nog inkomensafhankelijke premie ZVW moet afdragen.

Deze kwam ik niet tegen in het sheet. Ondernemers moeten deze premie zelf betalen, terwijl werknemers deze vergoed krijgen van hun werkgever.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.