• 0

Hoe omgaan in Belastingaangifte met onverklaarbaar verschil?

Ik ben bezig met de Belastingaangifte voor ondernemers voor 2009 en stuit op een klein verschil (plm. 300 euro) tussen de saldo winst/verlies fiscaal en de saldo fiscale winstberekening. Ik ben moe van het uitpluizen: ik heb alle opbrengsten, kosten, ondernemings vermogen einde boekjaar en prive-onttrekkingen al tien keer nagelopen/gecontroleerd maar alles lijkt te kloppen dus ik kan de oorzaak van het verschil niet traceren.

 

Ik wil daarom het verschil nu maar gaan boeken als "overige opbrengsten". Mag dit? Het verschil is klein en bovendien in mijn nadeel (ik moet over die overige opbrengsten immers belasting gaan betalen) ... dus ik benadeel de fiscus niet, alleen maar mezelf...

 

Indien dit niet mag of niet verstandig is, hoe kan ik het verschil dan het beste in de aangifte opnemen? En heeft iemand nog tips t.a.v. het zoeken naar het verschil (bv. wat voor controles kan ik nog uitvoeren om het verschil aan het licht te brengen)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ook al is het verschil niet zo groot en in je eigen nadeel, ik zou toch nog proberen het fout te vinden....Het hoort gewoon kloppend te zijn. Voor hetzelfde geld zijn er meerdere foutjes en blijkt het om een groter bedrag te gaan als het eenmaal is gecorrigeerd.

 

Wat ikzelf altijd doe:

- zoals John zegt zoeken op de helft. Soms heeft zoeken op het dubbele ook nut. Je hebt alleen pech als er 2 of meer verschillende bedragen verkeerd zijn ingeboekt, dan helpt deze truc niet.

- kijken of er een boeking is ingevoerd die per ongeluk niet is gekoppeld aan een journaalpost. Als het goed is kan dat bij je programma niet, maar bij mij was er toevallig een bug waardoor het wel kon. Vandaar dat ik tijdens nakijken niets kon vinden.

Link naar reactie
  • 0

Het zomaar wegboeken van het verschil is niet verstandig. Kijk eerst of dat winstberekening met de kolommenbalans aansluit. Als deze aansluit ga je naar stap 2. Controleer de privé stortingen en opnamen. Deze mutaties geven immers de aansluiting met de fiscale winstberekening.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Een typfout in een balanspost is ook gauw gemaakt en lees je snel over heen. Heb je niet 2 cijfers omgedraaid bijvoorbeeld? Indien je het nog niet kan vinden en je er van overtuigd bent dat je balans/winst&verlies op papier klopt, beginnen met een lege aangifte en opnieuw proberen. Dan zou het foutje er niet meer moeten zitten. Is deze er wel dan klopt je balans/winst&verlies ergens niet...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook eens tijden gezocht naar zo'n verschil. Voor zover ik mij kan herinneren kwam dat toen door een uitgave die niet voor 100% aftrekbaar was en die betaald was van de zakelijke rekening. Volgens mij moest het "restbedrag" toen geboekt worden als privestorting en toen klopte het weer.

Link naar reactie
  • 0

Leuk hoor,

Kom ik heer weer eens langs en is de eerste vraag die ik zie een vraag die hier sinds de invoering van de digitale aangifte voor ondernemers jaarlijks voorbijkomt. Wellicht dat je met wat zoeken oude draadjes hierover kunt vinden.

 

Ben het helemaal met de laatste John eens. Ik heb het zelf een paar jaar geleden ook gehad (en uit de reacties hier op HL weet ik dat veel ondernemers er ook mee te maken hebben gehad). Omdat ik het verschil niet kon vinden heb ik toen de rubriek prive-opnames/stortingen met het bedrag van het verschil aangepast. Dan klopt ie wel en dan moet je dus over het verschil ook belasting betalen. Mocht je met alle tips hier het verschil toch niet kunnen vinden, dan kun je dat het beste doen. Waarschijnlijk zit het verschil namelijk in die hoek.

 

Succes met de aangifte.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.