• 0

twittermeter

Ik ben Monica Trojanowski (27) en heb communicatiewetenschappen gestudeerd. De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest met mijn idee/bedrijf "twittermeter". Vorige week heb ik dit onder het genot van een goede fles cava vastgelegd bij de kamer van koophandel. Ik schat dat mijn idee nu ongeveer op 25% zit maar vastleggen kan nooit geen kwaad!

 

De meesten van jullie zullen wel eens gehoord hebben van twittercounter.com; hier kan iedereen die dat wilt zijn followers prachtig in lijndiagram zien. Followers zeggen heel veel over een twitteraccount. Hoe meer followers hoe interessanter de twitteraar. Maar is een Lance Armstrong of Obama nou eigenlijk wel zo interessant om te volgen? Vanuit dit issue ben ik maanden geleden begonnen met het volgende idee.

 

Als ik een film wil gaan kijken ga ik altijd even naar www.moviemeter.nl. Hierin kan ik reacties en cijfers zien van films. Zo krijg ik een heel duidelijk beeld van welke film ik zou willen zien. Hetzelfde ga ik doen met bekende en inspirerende Nederlandse Twitteraars. Bezoekers kunnen 1 t/m 5 sterren uitdelen en daarbij kunnen ze reageren wat ze zo goed of slecht vinden aan deze twitteraar. Op de site zal een top 250 zijn van hoogste cijfers, dit wordt verder aangevuld met diverse categorien waarin de twitteraars actief zijn; kunst, muziek, sport etc.

 

Het idee is nog lang niet af maar ben wel heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Innovatief genoeg?

 

Liefs Monica Trojanowski

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Trojanowski,

Welkom op HigherLevel trouwens.

 

Mijn mening: ik snap het principe van zo'n Twittermeter eigenlijk best wel. Je kunt zien wat bepaalde (belangrijke) personen te melden hebben en of dat ook interessant is. Nu vraag ik me alleen af hoe je dit een bedrijfsvorm zou willen gieten? Of is de dienst gratis en leef je van de advertentie-inkomsten? Weet niet zo goed hoe ik me dat moet voorstellen.

 

Ben sowieso niet echt een voorstanden van Twitter, maar ben wel benieuwd naar je insteek.

 

 

Philippe

Link naar reactie
  • 0

Je weet dat de mensen van Twittercounter Nederlands zijn, en prima te benaderen zijn? Zou je niet iets met hen samen kunnen doen?

 

Verder denk ik dat voor iets als je voor ogen hebt niet individuele twitteraars interessante zijn (immers, uiteindelijk is zo'n 5-sterrensysteem nog steeds een populariteitstest, dus zal Lance Armstrong bij wijze van spreken nog steeds bovenaan staan), maar juist een dwarsverband: wanneer je de mening van alle twitterazi over een thema (film, boek, nieuwsfeit) weet te peilen, dan is dat volgens mij veel interessanter als indicatie. Een soort thematische wisdom of the crowds zeg maar. Al twijfel ik of dat niet al bestaat (ik zit nu zo in het twitteren, maar las vandaag wel dat er zo'n 50.000 apps zijn die twitterdata gebruiken, daar zal vast iets al dit al bijzitten).

Link naar reactie
  • 0

We gaan richting twitter met advertenties zoals dit bij google het geval is. Mijn verdienmodel is inderdaad via advertenties. Liever wilde ik hier niet over praten maar wil het je best vertellen. Zoals ik eerder al sprak wil ik de advertentiemogelijkheden onderverdelen in de categorien. Per slot van rekening zit hier ook direct de doelgroep van de adverteerder. Zo kan TVM straks bijvoorbeeld bij een volgende Olympische winterspelen adverteren bij 1 van de olympische sporters. Ik heb al enkele gesprekken gehad bij kamer van koophandel en hier bespraken we dat we op zoek gaan naar een bepaalde sponsorlink wat betreft de twitteraars. Paul de Leeuw; Vara; Nico Dijkshoorn; DWDD Tiesto: zijn nieuwe tour; etc..

Link naar reactie
  • 0

Je weet dat de mensen van Twittercounter Nederlands zijn, en prima te benaderen zijn? Zou je niet iets met hen samen kunnen doen?

 

 

Ik heb heel toevallig vorige week een gesprek gehad met dhr Veldhuijzen van Zanten. Hierin was geen enkele vorm van samenwerking toepasbaar; wel steunde ze mijn idee en zouden ze mij helpen waar nodig.

Link naar reactie
  • 0

We gaan richting twitter met advertenties zoals dit bij google het geval is. Mijn verdienmodel is inderdaad via advertenties. Liever wilde ik hier niet over praten maar wil het je best vertellen. Zoals ik eerder al sprak wil ik de advertentiemogelijkheden onderverdelen in de categorien. Per slot van rekening zit hier ook direct de doelgroep van de adverteerder. Zo kan TVM straks bijvoorbeeld bij een volgende Olympische winterspelen adverteren bij 1 van de olympische sporters. Ik heb al enkele gesprekken gehad bij kamer van koophandel en hier bespraken we dat we op zoek gaan naar een bepaalde sponsorlink wat betreft de twitteraars. Paul de Leeuw; Vara; Nico Dijkshoorn; DWDD Tiesto: zijn nieuwe tour; etc..

 

Ja, van dat adverteren via Twitter had ik gehoord. Kon ook niet uitblijven dat dat zou gaan komen. Maar ga je dan zelf die advertenties plaatsen of ga je, net als al enkele andere bedrijven, mensen een klein percentage geven om die advertenties te plaatsen? Ben nog helemaal niet into het twitteren maar ben wel nieuwsgierig, vandaar de vraag.

Link naar reactie
  • 0

Ze krijgen idd een bepaald percentage van het bedrijf dat adverteert. Maar dit wordt pas besproken als er sprake gaat zijn van adverteren, waarna ik overga tot wat contractueels. De frontpage daar moet ik het qua advertentiemogelijkheden het meest van hebben. Als er een caberetier/twitteraar of dj zijn theatertour of feest wilt promoten dan kan dat ook natuurlijk. Diverse mogelijkheden waar ik verder niet al teveel over wil uitwijden hier ;-)

Link naar reactie
  • 1

Hi Monika,

 

ik heb zelf ook met een paar product ideeen rondom Twitter gespeeld. Behalve de technische uitdaging (verschrikkelijk veel data die je zelf in bijna real-time moet analyseren), het niet compleet zijn van de data (de twitter Firehose API is alleen maar voor een paar bedrijven open gesteld) en de afhankelijkheid van Twitter (wat doe je als Twitter down is, hun API veranderd, of hun Terms of Usage niet meer bij jouw product/service passen?) heb je erg veel concurrentie.

 

[*]http://tweetstats.com/

[*]http://twinfluence.com/

[*]http://www.twitteranalyzer.com/

[*]http://www.tweeteffect.com

[*]http://www.twitalyzer.com/

[*]http://twitter.grader.com/

 

en zo zijn er nog een paar. Het verschil tussen deze services/producten en jouw idee is dat al de boven genoemde gebaseerd zijn op een volautomatische analyse van Twitter data. Hetzij op verzamelde en opgeslagen data, hetzij in real-time.

 

Jouw idee betrekt users bij de "waardering" van Twitteraars. Sta op ik op zich achter. The community approach, user created content, user driven valuation enzovoort. Hartstikke leuk, en hartstikke in :-) maar de leuke buzzwords gevan al aan wat je nodig bent: users/community. Dus enerzijds ben je nodig het technische platform dat je moet realiseren om alle data te verzamelen, op te slaan, en daarna weer te geven. Anderzijds moet je een community/user basis creeren, want jouw idee gaat alleen werken als heeeeeellllll veeeeeeellllll mensen mee doen.

 

Deze post is absoluut niet negatief bedoeld, maar geeft alleen weer wat ik ontdekt heb in dezelfde fase waarin jij je nu bevindt. Misschien heb je er wat aan :-)

Link naar reactie
  • 0

Twitter is naar mijn idee een enorm uitdagend medium!

 

Het is heel interessant om te weten wie de "influencers" zijn binnen Twitter, accounts met authoriteit waarnaar wie echt "geluisterd" wordt. Of dit hetzelfde is als een BN-er met veel volgers durf ik niet te zeggen.

 

Ik help ondernemers meer winst te halen uit online activiteiten en biedt ondersteuning bij het verbeteren van websites, het sturen van bezoekersstromen en het selecteren van de juiste tools en technieken om online maximaal resultaat te behalen.

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand misschien een betrouwbare indicatie van de hoeveelheid actieve Nederlandse twitteraars op dit moment?

Ik zie dat de hoeveelheid aangemaakte accounts inmiddels richting de 600K gaat, maar ook dat de wereldwijde trend aan het afnemen is. Ik ben benieuwd of er ergens betrouwbare NL data beschikbaar is op gebruikersniveau.

 

http://www.omines.nl - Full Service Internetbureau - Kwaliteit zonder compromis - Technische perfectie.
Link naar reactie
  • 0

Hi Trojanowski,

 

Interessant concept hoor. Ik denk persoonlijk dat het erg leuk is om te zien welke profielen leuk om te bezoeken zijn. Met bijvoorbeeld een zoekfilter op je website kun je er ook nog voor zorgen dat mensen kunnen kijken of hun idool al twittert.

 

Maar bedoel je dat je op 25% zit van het analyseren van twitterprofielen of ben je gewoon op 25% van de start van je bedrijf en moet je al die profielen nog gaan analyseren?

 

Het zal ontzettend veel werk voor je zijn om zoveel twitter accounts te analyseren. En dan moet je nog denken aan de promotie van je website. Hoe wil je dit product groot maken zodat iedereen er gebruik van gaat maken? Hoe breng je het product in de markt en door middel van welke kanalen ga je de website promoten? Heb je bijvoorbeeld budget voor promotie? Of ga je het doen met virale marketing?

 

Het is natuurlijk logisch dat je gebruik gaat maken van advertenties. Je kunt elk bedrijf door de categorieen, direct een banner aanbieden die hun doelgroep grotendeels dekt. Het lijkt me ook interessant om te zien hoe je van deze website echt een bedrijf gaat maken. Maar ik ben benieuwd!

Link naar reactie
  • 0

Leuk concept. Volgens mij vooral nuttig voor mensen die net kennis maken met Twitter. Je hoort vaak dat Twitter-starters hun draai moeten vinden. Dan helpt een ranking van mensen die leuk zijn om te volgen zeker.

 

Misschien aardig om mee te nemen in je concept. Je hebt "kwaliteit" van een persoon maar ook "kwaliteit" van een bericht. Op Tweetreach.com laten ze dat mooi zien. Een ranking van Meest bekeken berichten oid zou ook prima passen binnen je Twittermeter.

Succes!

William Burghout

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.