• 0

verzendkosten administreren globalisatieregeling

Na alle berichten rondom de verzendkosten te hebben doorgelezen, blijf ik toch nog met een vraag zitten. Hopelijk is iemand nog genegen (het is een uitgemolken onderwerp, dat realiseer ik me) de vraag te beantwoorden.

 

Ik heb een webwinkel in brocante/jong antiek, v.w.b. de omzetbelasting val ik onder de globalisatieregeling gebruikte goederen. Dat de in rekening gebrachte verzendkosten bij de omzet opgeteld dienen te worden en dat er BTW over afgedragen dient te worden is me geheel duidelijk.

 

Echter, waar ik nog steeds niet over uit ben is hoe verder te administreren. Op het moment dat ik de verzendkosten betaal bij het afgeven van de pakketten op het postkantoor, is de betaling van de klant reeds binnen. Echte kosten zijn het dus eigenlijk niet, het gaat 1 op 1 door (ik bereken de af te dragen BTW overigens op dit moment niet door).

 

Hoe administreer ik het beste de door mij betaalde verzendkosten? In de verschillende topics lees ik verschillende dingen terug. Bijv. dat de verzendkosten bij de inkoop goederen kunnen worden opgeteld. Op het moment dat ik dat doe, zou ik over de verzendkosten geen BTW verschuldigd zijn vanwege de margeregeling:

 

margeregeling: verkoop-inkoop=winstmarge en daarover 19% BTW afdragen

--> stel een product voor 5 euro ingekocht en voor 10 verkocht. Verzendkosten bedragen 6,75 euro en dat wordt ook in rekening wordt gebracht, maar ik tel diezelfde 6,75 bij de inkoop op zodat het 1 op 1 wordt doorrekend

--> (verkoop 10+6,75=16,75) - (inkoop 5+6,75=11,75)=5 --> verschil is dan 5 euro, hetzelfde als dat er geen verzendkosten zouden zijn geweest omdat deze nu tegen elkaar wegvallen--> BTW 19% van 5 euro.

(In de praktijk kan ik dit overigens niet echt zo administreren omdat ik de goederen niet individueel hoef de volgen, dus de verzendkosten zouden dan gewoon apart onder de inkoop geadministreerd worden).

Op deze manier beïnvloedt het volgens mij niet de af te dragen BTW noch de af te dragen IB.

 

Mag ik de verzendkosten idd bij de inkoop optellen, gaat de Belastingdienst hiermee akkoord? Of moet ik toch de verzendkosten 1 x aan het einde van het jaar als kosten boeken en mag ik ze niet bij de inkoop van de goederen optellen. Dit levert dan voor de BTW echt een ander plaatje op:

--> stel product voor 5 euro ingekocht en voor 10 verkocht. Verzendkosten 6,75 --> conform margeregeling zonder de verzendkosten bij de inkoop op te tellen: (verkoop 10+6,75=16,75) - (inkoop 5) = 11,75 en daar dan 19% van afdragen.

 

Hopelijk heb ik het begrijpbaar kunnen formuleren en is er nog iemand die er iets op wilt roepen.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vooruit maar weer:

 

Om het voor ondernemers maar voor eens en altijd duidelijk te maken.

 

Je koopt de dienst "het afleveren van een pakket" in bij TNT en kan BTW terugvragen voor zover deze betaald is. Als je naar een postkantoor gaat moet je wel om een BTW bon vragen en dat is daar nog wel eens een probleem, veel medewerkers snappen dat niet. Het is in dat geval beter naar een TNT businesspoint te gaan. Vergeet niet af te rekenen met de pinpas van je bedrijfsrekening anders kan je de BTW niet aftrekken omdat de BTW bon niet op je bedrijfsnaam is uitgeschreven.

Als je geen aanvullende (met BTW belaste) diensten heb "ingekocht" is de BTW bon niet nodig een kassabon volstaat. Zolang je maar wel met je zakelijke pinpas hebt afgerekend.

 

Je verkoopt de dienst "het afleveren van de bestelling" aan je klant en je bent verplicht over alle verkopen BTW te rekenen tenzij je een schrijven hebt van de belastingdienst waarin staat dat jij vrijstelling hebt.

 

In jouw geval ga je dus een naheffing (met boete?) krijgen over de BTW van de door jou in rekenenig gebrachte verzendkosten. Je hebt die BTW immers niet gerekend en dus ook niet opgegeven.

Feitelijk verzend je dus voor € 5,62 naar je klant de € 1,08 die je aan BTW had moeten opgeven (ook op de factuur/bon naar de klant) moet je alsnog betalen.

 

Je moet een suppletie omzetbelasting indienen voor alle aangiften die je tot nu toe gedaan hebt.

 

Die rare constructie die je bedacht hebt kan je gewoon vergeten. Je koopt de dienst "het versturen van een pakket" in (BTW vrij). Dit heeft niets te maken met wat je in rekening brengt (in jouw geval € 5,62 excl BTW) bij de verkoop van deze dienst en er kan sowieso niets weggestreept worden.

 

Je kan deze losse dienst niet bij de inkoop van je product optellen. De verzendkosten die je in rekening gebracht hebt gekregen van je leverancier kan je wel bij de inkoopprijs van je producten optellen.

Link naar reactie
  • 0

Astron,

 

Bedankt dat je de moeite hebt willen nemen te reageren. Een hoop al duidelijker.

 

Het enige dat ik niet begrijp in het antwoord is waarom ik een naheffing zou krijgen (overigens moet ik de eerste aangifte nog verzorgen, omdat ik echt net begonnen ben en tel ik de verzendkosten wel bij mijn omzet op, dus ik draag wel BTW af over die eur 6,75 bijv.). Ben ik verplicht de BTW door te rekenen aan de klant? Ik kan deze toch ook voor eigen rekening nemen? Doorrekenen zal een probleem worden omdat niemand dat gewend is bij webwinkels en dan de verzendkosten veel te hoog vindt worden.

 

Debby

Link naar reactie
  • 0

Als je nog geen aangifte hebt gedaan krijg natuurlijk ook geen naheffing :)

 

Je bent verplicht al je prijzen incl BTW aan je particuliere klant te tonen. Je moet echter ook op de bon de BTW specificeren.

 

Als je nou gewoon de verzendkosten als artikel op je bon hebt staan en dus ook als artikel in je administratiesoftware (als je dat hebt) gaat het met BTW automatisch goed, ook in je administratie.

Je klant is verplicht BTW te betalen omdat jij verplicht bent dit in rekening te brengen. JE kan je klant gewoon verzendkosten aanbieden voor € 6,75. Dat is automatisch incl BTW omdat je alles incl BTW moet rekenen. Jij moet daar wel BTW over afdragen dus is het € 5,62 excl BTW. Dat jij minder aan verzendkosten rekent dan dat je betaald is niet relevant.

Link naar reactie
  • 0

Hai Astron,

 

Heel erg bedankt, duidelijk. Dan gaat het goed, zoals het gaat nu (BTW specificeren mag ik trouwens weer niet vanwege de margeregeling). Erg jammer van de centjes, maar doorrekenen zie ik op dit moment niet zitten. Wellicht dat ik in de toekomst wel anders kan regelen.

 

Nogmaals bedankt.

 

Debby

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad precies zoals Astron schrijft. En inderdaad, ook al zit er geen BTW op wat JIJ bij het postkantoor betaalt aan verzendkosten, dat is niet relevant voor de belastingdienst.

 

Wij hebben al sinds 2005 een webwinkel en het is 5 jaar later nog een vreselijk 'gehannes' om te bepalen wat een correct tarief is. Klanten 'kicken' op gratis verzenden maar als in jouw branche prijsvergelijken erg eenvoudig is, ligt het anders dan wanneer prijzen niet zo inzichtelijk zijn.

In jouw geval met 'brokant' goederen ( brocante/jong antiek),zijn prijzen maar 'net wat de gek ervoor geeft' om even kort door de bocht te gaan.. het zou dan mogelijk handiger zijn net te doen alsof verzending gratis is en verzendkosten bij de prijs mee te berekenen.. even uitpuzzelen of je dit volledig doorberekent of uitgaat van hoeveel producten gemiddeld worden aangekocht.

 

Immiddels werken wij zelf met Parcelware waarbij naast een vast bedrag per pakket ook per gewicht wordt gerekend. Dit is althans het geval voor binnenlandse zendingen. Alle pakketjes naar het buitenland muv de zware boven 2kg worden via het postkantoor verstuurd.

Daar betaal je voorzover ik altijd meende geen BTW over en die bonnetjes voer ik inmiddels 1x per maand als 'verzamel'factuur in. Datgene wat ik binnen heb gekregen van mijn klanten, daar draag ik dan 6% BTW over af, waarbij ik altijd veel meer uitgeef aan verzendkosten dan ik binnen krijg omdat verzendkosten ook vervallen vanaf een bepaalde drempel. Dit is een belangrijk marktinstrument om klanten ertoe over te halen meer te besteden in jouw webwinkel en mogelijk aantrekkelijker dan altijd gratis verzenden omdat mensen dan sneller geneigd zijn even na te denken ipv bijv 2 dagen na elkaar iets te bestellen.

 

Waarschijnlijk schrijf ik nu allemaal heel bekende dingen op voor wie dit leest, maar ben hier ook maar net nieuw.. en voel me vooral met boekhouding een echte noob!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik pas ook de margeregeling toe en gebruik een speciale constructie voor mijn verzendkosten.

Ik koop van particulieren guldenpostzegels met een nette inkoopverklaring eigenlijk net zo als dat ik de standaard goederen uit mijn handeltje inkoop. Deze plak ik vervolgens op mijn pakketjes.

Mag ik ze dan wel als inkopen in de margeregeling opvoeren net als de te verzenden goederen ?

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad ingenieus bedacht.

 

De margeregeling geldt voor:

- gebruikte goederen. Dat zullen de postzegels wel niet zijn, want dan kan je ze niet opnieuw gebruiken voor verzendingen lijkt mij.

- kunst/antiek/verzamelobjecten die door een handelaar zijn ingekocht van een particulier. Dat zal het ook niet zijn, denk ik, want volgens mij is de bedoeling dat de bewuste handelaar juist in deze goederen handelt (en dus niet de ‘verzamelobjecten’ op zijn pakketjes plakt).

 

Dus mijn visie in deze zou zijn dat het eigenlijk niet kan. Maar ik heb eerder nooit van deze ingenieuze constructie gehoord, moet ik bekennen.

Er gelden overigens specifieke regels voor o.a. postzegels in deze, maar dat is volgens mij meer als zij uit een ander land komen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.