• 0

[av] concurrentiebeding op doorverkopen

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Paulmathijs,

 

De beperking zit niet in de Algemene Voorwaarden die de onderneming hanteert, maar in het mededingsrecht. Uit oogpunt van concurrentiebeperking kan het verboden zijn om dergelijke voorwaarde te hanteren. De vraag of een dergelijke clausule mag worden gehanteerd is niet zonder meer met "ja" of "nee" te beantwoorden, behoudens de situatie dat de onderneming één van de weinige aanbieders op de markt is en beschikt over een groot marktaandeel. Alsdan geldt zonder meer een verbod. In de overige gevallen zijn in beginsel bepalend de vragen: Wat is de relevante markt, hoeveel aanbieders bevinden zich op die markt, wat is het marktaandeel van ieder en van de desbetreffende onderneming in het bijzonder? Deze vragen zijn juridisch van aard. Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen.

MvG, Edward

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

we maken geen prijsafspraken, maar stellen enkel een minimum bedrag. indien dit niet zou mogen van de mededingingswet hebben wij nog altijd het recht om iemand als klant te weigeren, dus dat is prima te omzeilen. een monopolie hebben we (helaas?) niet :)

 

Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen.

 

eigenlijk doe ik dat liever niet, want dan hebben de andere bezoekers van het forum er niet echt iets aan he :)

Link naar reactie
  • 0

we maken geen prijsafspraken, maar stellen enkel een minimum bedrag. indien dit niet zou mogen van de mededingingswet hebben wij nog altijd het recht om iemand als klant te weigeren, dus dat is prima te omzeilen. een monopolie hebben we (helaas?) niet :)

 

Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen.

 

eigenlijk doe ik dat liever niet, want dan hebben de andere bezoekers van het forum er niet echt iets aan he :)

 

Ook het stellen van een minimumbedrag kan wel degelijk worden aangemerkt als een vorm van concurrentiebeperking, hetgeen dus verboden is. Om die reden zijn de vragen onder "overige gevallen" relevant. Aldus ook het advies om de vraag nader te laten uitzoeken. Dit forum of welk discussieforum ook is niet de aangewezen plaats om gedetaileerd juridische vragen te beantwoorden. Het gevaar daarvan is namelijk dat een specifieke kwestie door een willekeurige lezer als "regel" wordt gelezen en voor de persoon in een vergelijkbare situatie eveneens geldt. De feiten en omstandigheden van het specifieke geval zijn altijd bepalend. Vergelijkbare gevallen zijn hoogst zelden gelijk. Nagenoeg iedere jurist kan uit zijn praktijk anekdotes putten, waarin door een rechtszoekende al snel een beroep wordt gedaan op "rechtsongelijkheid", maar waarbij het in de nuance een vergelijking betreft tussen appels en peren. Als jurist wil ik daarvoor waken. Uiteraard deel ik mijn kennis graag, om welke reden ik mij ook bij dit forum heb aangemeld, maar wil daarbij wel het voorgaande in acht nemen. Om deze reden ook het aanbod om de vraag buiten het forum om te beantwoorden. :)

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Paul,

 

Is het niet gewoon een kwestie dat jij de prijs van A zo opstelt, dat het verschil tussen A en B de extra gemaakte kosten dekt en een beetje winst oplevert? Zorg er in ieder geval voor dat je genoeg winst maakt op A.... dan maakt het toch niet zo veel meer uit?

 

Stel hij weet jouw afzet te verdubbelen door iets lager te gaan zitten met zijn prijs dan jouw prijs voor B... kun je wel mooi 2x zoveel A verkopen! (en daar dan ook de tijd aan besteden die je anders kwijt zou zijn aan het B maken van A......

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo bekijk heeft je bedrijf ook twee functies

1. als groothandel (en producent)

2. directe verkoop naar de consument.

 

waarom ik dat denk; anders heb je geen 2 prijzen voor 1 product.

 

dus prijsstelling A> moet volledig de kosten dekken en ook winst genereren w.b.t. jouw bedrijf (= is dus voor andere bedrijven inkoopprijs)

 

prijsstelling B> is de advies/richtprijs naar de consument, die moet je toetsen middels een marktanalyse (wat wil de consument betalen en waar leg je het zwaartepunt;bv 1 stuk voor 100 euro of 10 verkopen voor 10 euro, waar kies je voor; exclusiviteit of massaliteit?

 

Op basis van die gegevens kan je een advies verkoop prijs geven zodat een inkopend bedrijf daar haar omzet uit zou kunnen bepalen.

 

Je moet zo denken; wat heeft een bedrijf er zelf aan om dik onder de advies prijs te gaan zitten? weinig, als jij je huiswerk goed hebt gedaan en je marktanalyse aannemelijk is richting de markt waar je inzit. Tenslotte betekent een richtprijs ook een omzet indicatie voor een bedrijf.

 

Je zou voor jezelf een soort van onder en bovengrens m.b.t. de richtprijs kunnen nemen> vandaar uit kijken in hoeverre de wederverkopende partijen daarop verkopen> als ze meer kunnen verkopen tegen een lagere prijs betekend dat voor jou inderdaad meer omzet (als dat de overheersende trend is en geen uitzondering van 1 wederkopend bedrijf) maar betekend tevens dat het product te duur was voor de markt....

 

Als de meeste wederverkopers tegen die bovengrens aanhangen dan weet je ook dat je de richt prijs wel wat hoger had kunnen stellen.

En zo kan je door gaan......oorzaak>(ingeschatte)reactie>gevolg...

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.