• 0

BTW vorderen bij opdracht voor universiteit

Hallo HL!

 

Ik ga een opdracht doen voor een universiteit, namelijk het geven van individuele sollicitatietrainingen aan studenten. Nu heb ik een contract opgesteld met een bedrag aan uurloon + btw. Mijn contactpersoon bij de universiteit zegt echter dat ik geen btw hoef te vorderen. Nu heb ik begrepen dat dat niet hoeft als je lesgeeft. Ik kan dit in principe als lesgeven beschouwen en deze term ook in het contract opnemen. Nu heb ik even gebeld met de belastingdienst en zij zeggen dat je dus een gemengde boekhouding kunt voeren. Dus ook met facturen waar wel btw over geheven wordt voor opdrachten die voor bedrijven gelden en niet voor het onderwijs. Het heeft echter consequenties voor de betaalde btw die je kunt terugvragen omdat je naar rato van het bedrag dat je geen btw heft, dit ook niet mag terugvorderen. Dus stel dat deze opdracht 10 % van mijn totale omzet is dan mag ik ook 10% niet over mijn betaalde btw terugvragen.

 

Wat een gedoe!

 

Het liefst vorder ik dus wel btw zodat ik dit kan voorkomen. Maar naast dat mijn opdrachtgever dus liever die factuur zonder btw heeft, die dus qua kosten alleen het uurloon bevat, weet ik niet of ik verplicht ben om geen btw te vorderen.

 

Dus 2 vragen:

 

1. ben je verplicht geen btw te vorderen bij een universiteit als je lesgeeft?

2. Als je dan ook geen btw kunt terugvorderen kost het je dus geld. Zie ik dat nu goed? Hoe bereken je dit om naar een nieuw uurloon?

 

Dank voor jullie antwoorden alvast!

 

Gr Marloes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Marloes,

 

Lesgeven (onderwijsvrijstelling) is niet hetzelfde als trainingen op individuele basis (soms wel en soms niet belast). Het lijkt mij ook geen goed idee om dan maar de omschrijving aan te passen en al helemaal niet voor jou, want jouw tekst over de beperkte aftrekbaarheid van voorbelasting klopt.

 

Jouw contact bij de Universiteit dient zijn parate kennis dus even op te halen. Tenzij hij dit juist wel weet en probeert de kosten voor de Uni (die de door jou gefactureerde BTW niet kunnen terugvragen) te drukken. Hetgeen jij verzorgt zou vrijgesteld kunnen zijn voorzover het ziet op het functioneren van personenen in hun (toekomstige) werkkring. Daar lijkt geen sprake van te zijn bij studenten omdat deze trainingen gaan om de fase voor de werkkring.

 

Dit gezegd hebbende, ik ben geen BTW expert, dus als iemand zoch geroepen voelt dit te corrigeren, ga je gang (bronvermelding zou ter lering fijn zijn).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Jouw contact bij de Universiteit dient zijn parate kennis dus even op te halen. Tenzij hij dit juist wel weet en probeert de kosten voor de Uni (die de door jou gefactureerde BTW niet kunnen terugvragen) te drukken.

 

Het is al weer wat jaren geleden dat ik een interim opdracht deed bij een zorginstelling die ook geen BTW kon verrekenen. Raad eens: daar gaf de overheid gewoon budget voor, dus die zorginstelling betaalde mij gewoon de BTW die ik daarna weer teruggaf aan een andere overheid. ;)

 

Het zou me niets verbazen als er ook in het universiteitsbudget een post BTW zit. Ze huren wel vaker mensen en bedrijven in van buitenaf die BTW in rekening moeten brengen. Bel anders met het ministerie van Onderwijs hoe dat zit met BTW verrekeningen van onderwijsinstellingen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marloez,

 

Volgens mij is je prestatie wel belast met de BTW. Je hebt namelijk deelgenomen/ neemt deel aan het economisch verkeer omdat de student ook deze training bij je concurrent zou kunnen gaan volgen.

 

De BTW vrijstelling is "alleen" van toepassing als het om onderrichten van personen zou gaan.

 

Groetjes

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

@Joost

 

Ik zeg niet dat het in concurrentie treden de vereiste is, maar het deelnemen aan het economisch verkeer.

 

Ik zie het als volgt. WNF ontvangt donateursbijdrage die vrijgesteld zijn van BTW omdat zij met dat geld (als het goed is) hun projecten financiert. Ook verkoopt het WNF leuke knuffelbeertjes in winkels. Van deze winst worden ook hun projecten gefinancierd. Echter, de verkoop van die beertjes zijn niet vrijgesteld van BTW omdat andere partijen, vaak veel goedkoper omdat het goede doel niet gefinancieerd te worden, bieden dezelfde producten aan. Het WNF neemt daardoor deel aan het economische verkeer.

 

Nu naar TS. Zij biedt een dienst aan die ook door andere partijen wordt aangeboden. Daardoor neemt zij deel aan het economische verkeer en komt zij onder BTW wetgeving te vallen. Dat haar afnemer BTW vrijgesteld is, zorgt er niet voor dat haar prestatie ook BTW vrijgesteld wordt. Alleen als zij een vrijgestelde prestatie levert, daadwerkelijk lesgeven, dan vervalt de BTW over die prestatie en krijgt zij, zoals ze zelf meldt, de gemengde boekhouding.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

hoi Sander,

 

Het wordt semantiek, maar het gaat hier wel om details:

 

deelname economisch verkeer is ook niet maatgevend. Een chirurg X die verzekerde en onverzekerde plastiek aanbiedt, heeft ook van doen met het economisch verkeer. Of hij nu een cliënt een operatie geeft op medische indicatie (heel ruwweg, verzekerd, BTW vrij) of uit de persoonlijke behoefte om er 'strakker' uit te zien (wederom ruwweg, onverzekerd, BTW belast), het blijft een deelname aan het economisch verkeer. Het gaat gewoon om de toepasbare vrijstelling. Chirurg Z kan ook verzekerde ingrepen tegen een ander tarief aandien dan chirurg Y. Dat de vergoeding door de verzekeraar daarop van invloed is (en aan een maximum gebonden is), doet niets af aan de BTW vrijstelling.

 

Overigens deel ik je mening tav TS: gewoon BTW rekenen!

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

In jouw voorbeeld gaat het om twee prestaties. Een medische ingreep (bij de wet vrijgesteld) en een niet-medische ingreep (niet bij de wet vrijgesteld). Gaat het niet bij het bepalen van wel of niet om een belaste prestatie gaat, om de prestatie zelf die wordt geleverd en niet wie de afnemer is?

 

Misschien is mijn woordkeuze in eerder reacties niet helemaal goed geweest.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Jee het wordt er niet makkelijker op :-\

 

Jullie adviseren dus beide wel btw rekenen. En even terug naar mij eerste vraag: jullie gaan er dus vanuit dat je niet verplicht bent geen btw te rekenen als je daarvoor in aanmerking komt. (in de veronderstelling dat mijn trainingen onder onderwijs kunnen vallen, wat ook nog een twijfelpunt is begrijp ik).

 

Mijn contactpersoon zou hier overigens niet blij mee zijn, zij wil die rekening zo veel mogelijk laag houden. Dus ik moet haar dit slechte nieuws ook nog vertellen. :-(

 

Maar nogmaals dank voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Dat snap ik, maar dat is niet mijn vraag. De vraag is dus andersom; als de wet bepaald dat ik geen btw hoef te berekenen, ben ik in dit geval dan verplicht dit niet in rekening te brengen? M.a.w., mag ik dit dan ook niet in rekening brengen???

 

groeten Marloes

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag je geen BTW rekenen bij diensten die vrijgesteld zijn van BTW.

 

De hamvraag is toch echt: valt jouw dienst daaronder of niet? Ik denk van niet, je zult toch echt BTW in rekening moeten brengen, tenzij je opdrachtgever overtuigend kan aantonen dat dat niet zo is. En het liefst schriftelijk vastgelegd.

 

Uit een nog grijzer verleden: ik heb ooit sollicitatietrainingen gegeven voor afzwaaiende militairen met een tijdelijk contract dat afliep. Betaald door Ministerie van Defensie. Gewoon met BTW.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

oke, dan blijft dat inderdaad de hamvraag. ik kan het anders ook gewoon nog eens aan de belastingdienst voorleggen en hun even bellen. Maar het probleem is met hun dat ik het inderdaad niet op papier heb en afhankelijk ben van wie je aan de telefoon krijgt. Ene keer wel iemand met verstand van zaken andere keer krijg ik toch minder dat gevoel.

Link naar reactie
  • 0

Dag Marloez,

 

Om het nog leuker te maken, heb ik een andere mening. Sollicitatie-trainingen vallen onder het soort beroepsonderwijs waarvoor een keuzerecht geldt. Jij mag zelf per cursus (en niet per cursist) bepalen of je BTW heft of niet.

 

Vervelend is alleen dat deze regeling per 1 juli 2010 vervalt. Daarna geldt er gedurende 1 jaar (weet ik niet zeker) een overgangsregeling. Na die overgangsregeling komt er echter een ander soort keuze. Er komt dan een register waarvan me de naam even ontschoten is (iets van RKBO?). Als je kiest om je daar in te schrijven ben je vrijgesteld van BTW. Dat houdt dus in dat je ook dan weer de keuze hebt tussen wel of geen BTW, want je kunt je ook niet inschrijven.

 

Dan toch een antwoord op je vraag: als je o.g.v. de Wet OB vrijgesteld bent van BTW, mag je geen BTW rekenen en ook geen BTW terugvragen op aankopen e.d. Met andere woorden: dan ben je verplicht geen BTW te berekenen.

Maar dat geldt voor jou dus niet, omdat je de keuze hebt.

 

@Fred: ik weet niet hoe grijs dat verleden is, maar dat keuzerecht bestaat n.m.m. minstens 10 jaar.

 

Voor de technici: art. 11, 1, o van de Wet, art 8 uitv.besluit + http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-246.html

 

groet,

 

John

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

wauw John, goede info! Dat register en die datum van 1 juli dat zei de man van de belastingdienst ook en dat artikel is ook goed, kan ik in mijn offerte opnemen.

 

Het klopt dat ik inderdaad als ik geen btw hef, het ook niet mag terugvragen. Echter, als je slechts over een bepaald gedeelte van je omzet niet heft (gemengde administratie) dan mag je dus naar rato ook niet terugvragen. Dus daar zit mijn nadeel in. (het is dus niet of helemaal niet of helemaal wel)

Maar het nadeel is voor nu ook weer niet zo heel groot, omdat de opdracht procentueel niet een heel groot gedeelte van mijn omzet betreft. Maar dat is nu, en dat kan nog best eens veranderen. Daarom wil ik het nu goed uitzoeken, zodat ik niet mezelf er straks mee heb en veel te lage tarieven heb berekend. Het nadeel voor mij zit m dus in het niet kunnen terugvragen van de btw.

 

Dus ja, ik zou liever btw rekenen, maar de universiteit niet. Maar als geen btw mág rekenen, dan heb ik geen keuze. En dan moet ik mijn uurprijs misschien iets omhoog doen. Maar ja, ik zou het dus eigenlijk procentueel moeten verhogen met het percentage dat deze omzet van mijn totale omzet is.

 

ben ik nog te volgen? haha..;

 

Marloes

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

mijn laatste zinnetje klopt niet helemaal; ik begrijp dat ik nu zelf de keuze heb en dat er dus niks verplicht is, of zoals op de pagina van de belastingdienst; de onderwijsinstelling heeft de keuze.

 

De uni kiest er dus in mijn geval voor om geen btw te willen betalen (om de kosten laag te houden).

 

Dus nu moet ik als enig punt dan nog kijken of ik dan gewoon mijn uurprijs iets omhoog kan doen. Word ook weer lastig aangezien we daar net een akkoord over hebben bereikt, maar goed. En helaas staat er op de site van de belastingdienst daar niks over :-)

 

De opdracht duurt tot juni dus is in principe afgelopen voor de regeling van 10 juli ingaat, dus dan zien we daarna wel weer verder.

Link naar reactie
  • 0

Marloez,

 

BTW is bij keuze voor de vrijstelling voor jou idd een kostenpost (de BTW op inkopen krijg je niet terug). Dat betekent meteen dat het voor je winst een aftrekpost is. Dus de BTW is wel aftrekbaar bij de inkomstenbelasting (IB), gesteld dat je voor de IB aangifte doet als ondernemer of resultaatgenieter.

Wellicht valt de schade dan dermate mee, dat je aan je uurtarief niets hoeft te veranderen.

 

10 juli is trouwens 1 juli ;)

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.