• 0

factuurdatum en BTW aangifte

Geachte dames en heren,

 

Casus is als volgt:

Ik verhuur een bedrijfspand met BTW en verstuur maandelijks daarvoor een huurnota aan de huurder.

Volgens de huurovereenkomst dient huurder de huur per 1e van de maand te voldoen.

Om er echter voor te zorgen dat huurder de factuur tijdig heeft, zodat hij de huur ook daadwerkelijk op de 1e kan voldoen stuur ik de nota meestal ca. 10 dagen vooraf reeds toe.

Op de factuur zet ik de datum van de eerste dag van de maand die verschuldigd is. Dus: factuurdatum 01-04-2010 voor de huur van april 2010. Deze factuur wordt door mij echter reeds op 14 maart geprint en in een envelop verstuurd.

Boekdatum is uiteraard 01-04-2010, waarop de BTW dus ook over tijdvak april wordt afgedragen.

 

Nu geeft de boekhouder echter aan dat ik eigenlijk de datum van uitreiking van de factuuir (oftewel 14-03-2010) op de factuur moet vermelden als factuurdatum.

Dat zou echter betekenen dat ik de BTW al vooraf dien af te dragen (ok aangifte en betaling is weliswaar pas op 30 april, maar ik draag feitelijk bij de aangifte van maart de btw van april al af).

 

Klopt dit? En zo ja, wat is (of kan zijn) de consequentie als ik mijn werkwijze aan blijf houden?

 

alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Leon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus begrijp ik het goed dat je een factuur met aanbetaling, voor een project wat over een maand start, niet meteen bij de BTW aangifte hoeft te doen in de maand waar de factuurdatum op staat? Of mag je factuurdata gewoon willekeurig invoeren? Dat lijkt me ook stug gezien de volgorde in factuurnummers die je wilt vasthouden?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dus begrijp ik het goed dat je een factuur met aanbetaling, voor een project wat over een maand start, niet meteen bij de BTW aangifte hoeft te doen in de maand waar de factuurdatum op staat? Of mag je factuurdata gewoon willekeurig invoeren? Dat lijkt me ook stug gezien de volgorde in factuurnummers die je wilt vasthouden?

 

 

Hey Luc,

 

aanbetaling vind ik wat anders. In het specifieke geval van de verhuur, lijkt mij dat het verband tussen de factuurdatum en de verhuurmaand duidelijk is, ook al gaat de envelop eerder op de post.

 

groet

J

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

het is B2B transactie en factuurdatum is dan leidend voor BTW, want de leverancier (ic. TS) moet factuurstelsel hanteren voor de BTW

 

@Luc: vooruitbetalingen vallen in principe tijdelijk buiten de BTW. Bij het opstellen van de eindfactuur komt de BTW om de hoek en moet je ook op je factuur vermelden dat je een aanbetaling hebt ontvangen met de datum van ontvangst.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Joost: bewaar jij de enveloppe altijd? Ik gooi ze namelijk weg (scheelt weer wat in de mappen) en dus is een factuurdatum iets wat leidend is voor mij.

 

Of begrijp ik je opmerking nu verkeerd.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dus begrijp ik het goed dat je een factuur met aanbetaling, voor een project wat over een maand start, niet meteen bij de BTW aangifte hoeft te doen in de maand waar de factuurdatum op staat? Of mag je factuurdata gewoon willekeurig invoeren? Dat lijkt me ook stug gezien de volgorde in factuurnummers die je wilt vasthouden?

 

 

Hey Luc,

 

aanbetaling vind ik wat anders. In het specifieke geval van de verhuur, lijkt mij dat het verband tussen de factuurdatum en de verhuurmaand duidelijk is, ook al gaat de envelop eerder op de post.

 

groet

J

Dat begrijp ik maar qua planning weet je soms dat een project pas over een maand gaat starten. Dan zou je dus op 1 feb. een factuur mogen sturen met als factuurdatum 1 maart? Of wellicht een pro-forma? De case van de TS is inderdaad een compleet duidelijk verhaal, daar is weinig discussie over mogelijk gezien de duidelijke tijdsmarkering.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Uit nieuwsgierigheid: levert sorteren op factuurnummer dan een andere volgorde op dan sorteren op factuurdatum? Immers, heeft je van te voren gestuurde factuur een nummer dat lager is dan een factuur die je stuurt tussen de verstuurdatum en de factuurdatum van de van te voren gestuurde factuur ...

 

(hoeft geen probleem te zijn overigens ;))

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0
Uit nieuwsgierigheid: levert sorteren op factuurnummer dan een andere volgorde op dan sorteren op factuurdatum? Immers, heeft je van te voren gestuurde factuur een nummer dat lager is dan een factuur die je stuurt tussen de verstuurdatum en de factuurdatum van de van te voren gestuurde factuur ...

 

Hmmm, de factuureisen stellen dat de nummering opvolgend moet zijn en dan lijkt het mij moeilijk om een factuur met een hoger nummer te hebben maar een datum eerder.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, de factuureisen stellen dat de nummering opvolgend moet zijn en dan lijkt het mij moeilijk om een factuur met een hoger nummer te hebben maar een datum eerder.

 

Zijn die gekoppeld dan? Wordt er gesteld dat na sortering op factuurdatum de factuurnummers opvolgend moeten zijn?

 

LeeW stuurt een factuur op 14 maart met als datum 1 april... in de tussentijd kan hij dan niets factureren want dan komen er factuurnummers bij terwijl de laatst gebruikte factuurdatum nog moet komen...

Of je moet goed kunnen gokken (of een heel stabiel factuureerschema hebben) en de factuur die je vooruit stuurt ook alvast een hoger factuurnummer geven dan degene die logischerwijs zou volgen op je vorige factuur.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, de factuureisen stellen dat de nummering opvolgend moet zijn en dan lijkt het mij moeilijk om een factuur met een hoger nummer te hebben maar een datum eerder.

 

Sorry Sander, maar dit volg ik niet. De factuurvereisten geven aan dat de nummering opvolgend en logisch moet zijn. Het nummer van de factuur is irrelevant t.o.v. de factuurdatum!!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, de factuureisen stellen dat de nummering opvolgend moet zijn en dan lijkt het mij moeilijk om een factuur met een hoger nummer te hebben maar een datum eerder.

 

Sorry Sander, maar dit volg ik niet. De factuurvereisten geven aan dat de nummering opvolgend en logisch moet zijn. Het nummer van de factuur is irrelevant t.o.v. de factuurdatum!!

Altijd gedacht dat dit moest kloppen inderdaad!

 

Wat betreft die vooruitbetalingen sta ik toch wel enigszins verbaasd! Ben nu bijvoorbeeld een vordering aan het innen van een aanbetaling van een project. Jaja, nog voordat er wat gebeurt moeten we ins sommige absurde gevallen al moeite doen om te incasseren. Die BTW is al reeds in 2009 betaald.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Luc:

 

Wat betreft die vooruitbetalingen sta ik toch wel enigszins verbaasd! Ben nu bijvoorbeeld een vordering aan het innen van een aanbetaling van een project. Jaja, nog voordat er wat gebeurt moeten we ins sommige absurde gevallen al moeite doen om te incasseren. Die BTW is al reeds in 2009 betaald.

 

Doordat je een factuur hebt gestuurd, is de BTW verplichting ontstaan en heb jij die dus nu afgedragen. In het vervolg kan je het beste de vooruitbetaling niet per factuur laten geschiedden maar om het in de betalingsvoorwaarden in je offerte op te nemen. Bij de afrekening van het project kan je dan de aanbetalingen vermelden en verwerken.

 

Mocht de betaling van de factuur uitblijven, dan kan je de BTW wel terugvragen via oninbare debiteuren op je aangifte.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

aanbetaling vind ik wat anders. In het specifieke geval van de verhuur, lijkt mij dat het verband tussen de factuurdatum en de verhuurmaand duidelijk is, ook al gaat de envelop eerder op de post.

Ik factureer mijn klanten vaak achteraf. Meestal op de eerste zondag van de maand (ik probeer een vast moment aan te houden voor mijn administratieve handelingen). Kortom, het komt regelmatig voor dat prestaties verricht in maart (Q1), pas in april (Q2) gefactureerd worden. Kan dit een probleem zijn?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jaap,

 

De factuur moet u uitreiken vóór de 15e dag na de maand waarin u de levering of de dienst hebt verricht. Als vooruitbetalingen zijn afgesproken, moet u voor de opeisbaarheid van elke vooruitbetaling een aparte factuur uitreiken
.

 

Dit is wat de belastingdienst op hun site hebben staan.

 

@Joost: Je was me net voor.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Nu geeft de boekhouder echter aan dat ik eigenlijk de datum van uitreiking van de factuuir (oftewel 14-03-2010) op de factuur moet vermelden als factuurdatum.

Dat zou echter betekenen dat ik de BTW al vooraf dien af te dragen (ok aangifte en betaling is weliswaar pas op 30 april, maar ik draag feitelijk bij de aangifte van maart de btw van april al af).

 

Klopt dit? En zo ja, wat is (of kan zijn) de consequentie als ik mijn werkwijze aan blijf houden?

 

Om even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: n.m.m. heeft de boekhouder gelijk. Dat je de BTW verschuldigd bent voordat je je centjes hebt ontvangen is inherent aan het voor TS verplichte factuurstelsel.

 

Consequenties kunnen zijn: naheffingen van de fiscus, mss met boete omdat je de wet niet goed toepast. Dit zal het geval kunnen zijn als de huurder niet betaalt, want dan draag je neem ik aan de BTW niet af omdat je die niet ontvangen hebt.

O.b.v. het factuurstelsel ben je die BTW echter toch verschuldigd.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als het bedrag steeds gelijk is zou je toch zeggen dat dat alleen de eerste keer "lastig" kan zijn omdat je dan nog echt niets gehad hebt, de keer erop heb je de betaling van de eerste keer om de btw voor de tweede keer mee te voldoen...

 

Wat ik persoonlijk altijd doe is gewoon de datum van uitreiking als factuurdatum hanteren en inderdaad BTW vooruitbetalen tov de betaling van de factuur.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Luc:

 

Wat betreft die vooruitbetalingen sta ik toch wel enigszins verbaasd! Ben nu bijvoorbeeld een vordering aan het innen van een aanbetaling van een project. Jaja, nog voordat er wat gebeurt moeten we ins sommige absurde gevallen al moeite doen om te incasseren. Die BTW is al reeds in 2009 betaald.

 

Doordat je een factuur hebt gestuurd, is de BTW verplichting ontstaan en heb jij die dus nu afgedragen. In het vervolg kan je het beste de vooruitbetaling niet per factuur laten geschiedden maar om het in de betalingsvoorwaarden in je offerte op te nemen. Bij de afrekening van het project kan je dan de aanbetalingen vermelden en verwerken.

 

Mocht de betaling van de factuur uitblijven, dan kan je de BTW wel terugvragen via oninbare debiteuren op je aangifte.

 

 

Om dit topic niet verder te kapen heb ik een apart topic hiervoor aangemaakt omdat ik denk dat veel ondernemers de regels niet weten en dit een serieus cashflow verschil kan maken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat je de BTW verschuldigd bent voordat je je centjes hebt ontvangen is inherent aan het voor TS verplichte factuurstelsel.

 

 

Hoi John,

 

Je bent toch wel zo'n beetje onze resident BTW kenner. Als het factuurstelsel gevolgd wordt en de factuurdatum is 1-4, dan zou jouw bewering betekenen dat de huur april toch echt in Q2 valt...

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.