• 0

factuurdatum en BTW aangifte

Geachte dames en heren,

 

Casus is als volgt:

Ik verhuur een bedrijfspand met BTW en verstuur maandelijks daarvoor een huurnota aan de huurder.

Volgens de huurovereenkomst dient huurder de huur per 1e van de maand te voldoen.

Om er echter voor te zorgen dat huurder de factuur tijdig heeft, zodat hij de huur ook daadwerkelijk op de 1e kan voldoen stuur ik de nota meestal ca. 10 dagen vooraf reeds toe.

Op de factuur zet ik de datum van de eerste dag van de maand die verschuldigd is. Dus: factuurdatum 01-04-2010 voor de huur van april 2010. Deze factuur wordt door mij echter reeds op 14 maart geprint en in een envelop verstuurd.

Boekdatum is uiteraard 01-04-2010, waarop de BTW dus ook over tijdvak april wordt afgedragen.

 

Nu geeft de boekhouder echter aan dat ik eigenlijk de datum van uitreiking van de factuuir (oftewel 14-03-2010) op de factuur moet vermelden als factuurdatum.

Dat zou echter betekenen dat ik de BTW al vooraf dien af te dragen (ok aangifte en betaling is weliswaar pas op 30 april, maar ik draag feitelijk bij de aangifte van maart de btw van april al af).

 

Klopt dit? En zo ja, wat is (of kan zijn) de consequentie als ik mijn werkwijze aan blijf houden?

 

alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Leon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nu geeft de boekhouder echter aan dat ik eigenlijk de datum van uitreiking van de factuuir (oftewel 14-03-2010) op de factuur moet vermelden als factuurdatum.

 

Hoi Joost,

 

ik gaf aan het met de boekhouder eens te zijn en dus ook met 'zijn' factuurdatum van 140310.

BTW verschuldigd in Q1 n.m.m.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Alleen dan is de vraag, hoe kan de boekhouder weten dat de factuur eerder wordt verstrekt? Als iemand een factuur aanmaakt op 14 maart en deze gelijk verstuurd met als factuurdatum 01 april. De boekhouder krijgt vervolgens alleen de factuur met de factuurdatum 01 april en kan op basis daarvan niet weten dat deze is aangemaakt en verstrekt op 14 maart.

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

De boekhouder gaf aan dat de verzenddatum op de factuur moest komen te staan en daar ben ik het mee eens.

Verschuif je die datum naar een voor TS gunstiger moment dan ben je n.m.m. aan het postdateren en dat mag niet.

 

groet,

 

John

 

Precies, kan me best voorstellen dat de belastingdienst daar bij een controle vragen over gaat stellen. Zeker als er nog allerlei factureren nakomen met een hoger nummer en een lagere factuurdatum... van een 'afstandje' krijg je dan hetzelfde effect als dat je 1 april besluit een gat in je factuurnummers op te vullen... dat kan niet de bedoeling zijn.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.