• 0

Voor- en nadelen arbeidsovereenkomst vs managementfee

Ik ben sinds enkele jaren DGA van een onderneming en heb hierin een aandeel van 20%. Ik heb een loondienstverband met de onderneming. Op basis van mijn inkomen heb ik een 2e hypotheek afgesloten waarmee ik mede mijn investeringen financieer. Met mijn andere aandeelhouder (holding maatschappij met diverse deelnemingen) heb ik afgesproken dat ik kan doorgroeien naar 40%. Nu wil ik de stap naar 25% participatie maken, echter, de andere aandeelhouder wil graag dat ik overstap op een managementovereenkomst omdat dit voor de holding maatschappij makkelijker zou zijn (alle kosten direct in beeld).

Wat zijn de voor- en nadelen van een management overeenkomst t.a.v. een arbeidsovereenkomst?

Kan ik hierdoor in de problemen komen met mijn 2e hypotheek?

 

Groet,

Roger

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Roger

 

HL is al volgeschreven met topics over managementfee, holding BV's en de gevolgen en vrijheden. Zoek even op de term managementfee + holding. Je komt zaken tegen over relatieve vrijheid van: hoogte salaris, pensioenopbouw, overige privé en zakelijke behoeften en meer mogelijkheden tot het behalen van fiscaal voordeel. Zou wel fijn zijn als je zelf dan ook aan een holding BV gaat denken (of beter, oprichten).

 

Problemen met de 2e hypotheek zie ik niet 123 omdat de geldverstrekker ook daartoe al de cijfers van de BV wil zien.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het eigenlijk met de bescherming tegen ontslag?

 

Als minderheidsaandeelhouder vis je achter het net als de meerderheid de managementovereenkomst opzegt. Dat is nu natuurlijk als werknemer ook het geval. Je bent - ondanks de managementfee - dan ook wel verplicht sociaal verzekerd.

 

Ik neem aan dat de andere vennoot dan ook een holding BV verwacht van jou (ik word ook wakker), omdat hij aan privé geen managementfee kan uitkeren. Als je privé aandeelhouder blijft, dan blijft het bij salaris. Oftewel: managementfee = holding BV oprichten.

 

Het lijkt alsof hij wel erg simpel doet hierover. Zomaar een holding BV beginnen is natuurlijk onzin. Laat je goed voorlichten, zorg voor cijfers van de BV en bepaal in overleg met een adviseur of een eigen Holding wel de moeite waard is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik participeer momenteel al vanuit een holding b.v. en deze holding b.v. is ook directeur/bestuurder, alleen sta ik als prive persoon op de payrol.

 

De andere vennoot is overigens geen bestuurder.

 

Ik weet niet of hij mij dan zo makkelijk kan ontslaan.

 

Maar als ik het goed begrijp moet ik, als ik overstap op een management overeenkomst, wel zelf verzekeren tegen ontslag, of is dat niet nodig?

Link naar reactie
  • 0

verzekeren tegen werkeloosheid is als minderheidsaandeelhouder niet nodig. Je hebt recht op WW en WiA. Daartoe draagt de BV immers ook premies af. Dat verandert niet als je in je eigen BV werknemer wordt omdat de ander dan de managementovereenkomst op kan zeggen. Daar hoeft hij geen bestuurder voor te zijn, dat kan doorgaans ook via een aandeelhoudersbesluit. Hangt er vanaf wat er in de managementovereenkomst en aandeelhoudersovereenkomst staat.

 

Nu je al een holding BV hebt, begrijp ik niet waarom je al die tijd op de loonlijst van de werk BV stond. Kun je dit onderbouwen?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat is eigenlijk historisch zo gegroeid omdat ik eerst zelf voor de holding maatschappij (mijn huidige meerderheidsaandeelhouder) werkzaam ben geweest.

 

Ik vond dat wel goed zo, aangezien ik dan vanwege mijn "zekere" inkomen goed een 2e hypotheek kon afsluiten en veronderstelde dat ik beter beschermd was/ben tegen ontslag en tevens goedkoper ivm verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid.

 

Als ik jouw mening zo tussen de regels lees, is mijn veronderstelling niet juist.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.