• 0

Onredelijk bezwarende bepaling?

Een bepaling in algemene voorwaarden die van mij verlangt dat ik een factuur (waarover beide partijen het eens zijn dat deze niet verschuldigd is) eerst betaal alvorens deze wordt gecrediteerd, lijkt mij onredelijk bezwarend. Of zie ik dat verkeerd?

 

De casus is de volgende: sinds drie weken bel ik mobiel via KPN Mobile. Het abonnement werd al eerder door mij aangegaan. Inmiddels heb ik meerdere - onverschuldigde - facturen ontvangen die allemaal zijn gecrediteerd. Nu heb ik opnieuw een onjuiste factuur ontvangen; iets wat KPN niet betwist. Echter, ik dien deze factuur toch te betalen. Daarna wordt het betaalde bedrag verrekend met een volgende factuur. Ik stel me op het standpunt dat dit niet juist is: iets wat onverschuldigd is, hoe ik niet te betalen. Nu heeft KPN mijn aansluiting afgesloten. I

 

De praktische oplossing zou zijn: onder protest betalen. Dat weiger ik echter, mede gezien de manier waarop ik herhaaldelijk door de klantenservice te woord ben gestaan.

 

Daarom de principiele vraag: mag dit?

 

Hier gaat het om KPN maar wat indien het om een financieel wat minder sterke leverancier zou gaan. Die kan mij - bewust of onbewust - een onjuiste factuur sturen, die ik vervolgens dien te betalen. Vervolgens gaat de leverancier failliet en kan ik mijn vordering indienen bij de curator.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is geen onredelijk bezwarende bepaling in de zin van artikel 6:236 Burgerlijk Wetboek, maar wel een bepaling waarvan je zou kunenn stellen dat er een vermoeden bestaat dat die onredelijk bezwarend is. Wat is het verschil? Dat zit met name in de gevolgen bij het inroepen van de vernietigbaarheid. Van bepalingen waarvan evident is dat die onredelijk bezwarend zijn kan iddels buitengerechtelijke verklaring de vernietiging worden ingeroepen. Bij bepalingen waarvan vermoed wordt dat die onredelijk bezwarend zijn kan de gebruiker van de algemene voorwaarden dat vermoeden weerleggen.

 

Let wel. Dit geldt primair voor consumenten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.