• 0

Aanbetaling wel of niet vooraf factureren

Ik heb een beetje een topic lopen kapen ( https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=30237) vandaar een nieuw topic.

 

De vraag is simpel: Bij een project van bijvoorbeeld 1000 euro excl. 19% BTW waarbij een aanbetaling van 50% vereist wordt. Wat factureer je?

 

optie 1

 

1x 500 voor aanvang

1x 500 na oplevering

 

OF optie 2

 

1x 500 en geen btw omdat er geen "prestatie is"

1x 500 + totale btw na oplevering

 

OF optie 3

 

1x een document waarop de aanbetaling vermeld staat of wellicht een betalingsbewijs, maar geen factuur.

1x 1000 na oplevering

 

Waarom is dit interessant? Bij optie 2 valt de BTW pas in de maand dat je de prestatie verricht, bij optie 1 moet je de helft van de BTW op het project voorfinancieren.

 

Betaalt de klant dan bij optie 3 bij de aanbetaling wel of geen BTW? Lijkt me dat je dan gewoon 500 kaal overgemaakt krijgt gezien er geen belaste prestatie is?

 

Relevant topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16%3baction=display%3bthreadid=7357

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou zeggen optie 1 (die hanteer ik tenminste), want het gaat uiteindelijk immers om een aanbetaling van een prestatie die je gaat verrichten. Of de betaling nu vooraf af of achteraf gebeurt heeft volgens mij geen enkele invloed op al of niet berekenen van BTW op die factuur.

 

Daarnaast vind ik het administratief ook wel overzichtelijker als op elke factuur keurig 19% BTW over het factuurbedrag wordt berekend.

 

Van voorfinanciering van BTW is hier ook geen sprake aangezien je alleen maar (net als normaal) BTW berekent over wat je factureert.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Om een idee te geven wat ik bedoel:

 

25 maart factureer ik 500 euro. Daar komt dus +/- 100 euro BTW bij die ik moet betalen aan omzetbelasting einde derde kwartaal.

 

Het project gaat van start op bijvoorbeeld 1 mei, na wachten op aanlevering van logo/huisstijl en eventueel nog een gesprek. Ik maak in april dus geen kosten, krijg sowieso geen factuur binnen van een leverancier die betrekking hier op heeft.

 

Als ik die 500 pas op het einde had gefactureerd hoef ik die 100 euro niet vooruit aan de belasting te betalen als dit wettelijk zou mogen.

 

Uiteraard gaat het om andere bedragen maar het idee lijkt me duidelijk. Ik ben het geheel met je eens dat het logischer klinkt om gewoon elke factuur met 19% te verzenden. Gezien dit geautomatiseerd is valt dat in mijn geval wel relatief ver weg gelukkig.

Van voorfinanciering van BTW is hier ook geen sprake aangezien je alleen maar (net als normaal) BTW berekent over wat je factureert.

Dit klopt geheel maar is het de intentie om over gefactureerde bedragen BTW te berekenen of juist of de belaste prestatie?

 

Deze verwarring bij mij is dus ontstaan gezien bovenstaande topic.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet beter als dat de factuur vooraf ook gewoon inclusief BTW gerekend wordt. Althans, zo doen wij het ook.

 

Het nadeel (hoewel ik het nadeel nog niet echt zie) van eerdere BTW afdracht wordt in mijn ogen ruimschoots gecompenseerd door de zekerheid dat je (een deel van) je geld eerder hebt, bij langer lopende projecten een rentevoordeel en een betere cashflow.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Als ik die 500 pas op het einde had gefactureerd hoef ik die 100 euro niet vooruit aan de belasting te betalen als dit wettelijk zou mogen.

 

Maar die betaal je niet vooruit, want die heb je middels die factuur al van jouw klant ontvangen. Het enige dat jij doet is het tijdelijk, voor de belastingdienst, even op jouw rekening parkeren. BTW is doorsluizen, niet voorschieten.

 

Dit klopt geheel maar is het de intentie om over gefactureerde bedragen BTW te berekenen of juist of de belaste prestatie?

 

Ik zie het als een opdeling van het project in twee delen, maar dat komt ook misschien omdat ik meestal minder afhankelijk ben van derde partijen. Na die eerste 50% is er weliswaar geen feitelijke oplevering, maar tegen die tijd heb ik al wel de helft van het werk gedaan, en dus de helft van de prestatie geleverd.

Link naar reactie
  • 0

wettelijk gezien moet op een factuur die ziet op een vooraf overeengekomen aanbetaling ook BTW zitten.

 

Cashflow matig zou het nauwelijks moeten schelen. Als je op 30 maart de voorschotfactuur eruit doet en je betalingstermijn van stel 30 dagen wordt netjes gevolgd, dan heb je het geld voor 1 mei binnen en dus vrijwel gelijk met de BTW afdracht over Q1.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een vooruitbetaling in een bouwproject of iets dergelijks, moet van mij altijd direct worden voldaan, omdat daarmee de opdrachtnemer de opdracht formeel heeft bevestigd. Gewoon als afgesproken deel van de hoofdsom factureren, met tevens vermelding (informatief) van de hoofdsom.

Link naar reactie
  • 0

Luc:

Dank voor de feedback, de extra cashgelden heb ik inderdaad niet meegerekend, sterk punt Frans! Zo nog niet over nagedacht.

Wat betreft die vooruitbetalingen sta ik toch wel enigszins verbaasd! Ben nu bijvoorbeeld een vordering aan het innen van een aanbetaling van een project. Jaja, nog voordat er wat gebeurt moeten we ins sommige absurde gevallen al moeite doen om te incasseren. Die BTW is al reeds in 2009 betaald.

 

Doordat je een factuur hebt gestuurd, is de BTW verplichting ontstaan en heb jij die dus nu afgedragen. In het vervolg kan je het beste de vooruitbetaling niet per factuur laten geschiedden maar om het in de betalingsvoorwaarden in je offerte op te nemen. Bij de afrekening van het project kan je dan de aanbetalingen vermelden en verwerken.

 

Mocht de betaling van de factuur uitblijven, dan kan je de BTW wel terugvragen via oninbare debiteuren op je aangifte.

Post van Sander uit het andere topic. In dit geval proberen we dus een aanbetaling te vorderen wat lang duurt. Dan heeft het wel voordeel maar inderdaad bij normale projecten lijkt dit voordeel weg te vallen. Dat maakt het anders dan de situatie waar ik vanuit redeneerde. Gelukkig worden normale aanbetalingen altijd erg snel gedaan, men wil tenslotte van start met het project.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
In dit geval proberen we dus een aanbetaling te vorderen wat lang duurt.

 

Voor grotere projecten is het gewoon in het licht van continuiteit logisch dat je een deel vooraf factureert. Als een project een half jaar duurt kun je het je gewoon als kleine ondernemer niet veroorloven om niet een deel vooraf te factureren.

 

Om geruzie daarover te voorkomen (wat als het goed is al niet kan omdat je het vooraf besproken hebt) kun je natuurlijk gewoon in je algemene voorwaarden opnemen dat onder bepaalde voorwaarden een deel vooraf betaald dient te worden, en dat er pas begonnen zal worden met het project als die aanbetaling voldaan is.

 

Ik heb het persoonlijk nog niet nodig gehad, maar het biedt natuurlijk wel een prima motivatie om toch die factuur maar vlot te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik had je vorige bericht niet goed gelezen - maar dan is het toch alleen een probleem als de factuurdatum en het moment van betalen in twee BTW-kwartalen vallen?

 

Als je in dat geval die BTW moet voorschieten compenseer je dat toch gewoon met rente over de achterstallige betaling? Je moet dan nog steeds de BTW voorfinancieren, maar de kosten die dat met zich meebrengt verleg je zo naar je te laat betalende klant.

 

Edit: als dat BTW-bedrag echt hoog is kun je tegenwoordig onder vermelding van problemen door de financiele crisis op het moment heel eenvoudig uitstel van betaling van je aanslag omzetbelasting krijgen.

Link naar reactie
  • 0

 

Edit: als dat BTW-bedrag echt hoog is kun je tegenwoordig onder vermelding van problemen door de financiele crisis op het moment heel eenvoudig uitstel van betaling van je aanslag omzetbelasting krijgen.

 

HUH? Uitstel van betaling voor de BTW aangifte? Dat is echt in extreme gevallen aan de orde. De BTW is een verbruiksbelasting en dus wordt geacht dat hetgeen je factureert ook daadwerkelijk ontvangen is op tijd. Anders kun je wellicht een beroep doen op correctie van de eigen aangifte middels een bezwaar als een factuur oninbaar is, maar uitstel van betaling als crisismaatregel is echt niet aan de orde.

 

Zoals gezegd: van voorfinanciering is vaak geen sprake omdat de betaaltermijn van de voorschotnota die wel in Q1 valt vaak samenvalt met de uiterste betaaldatum van de BTW aangifte over Q1. Je moet Q1 immers voor 1 mei afdragen aan de fiscus, dus als daar voorschotnota's inzitten met een factuurdatum van voor 1 april en je hanteert 30 dagen als max termijn, dan heb je je geld (net of net niet) binnen voordat de BTW afdracht moet plaatsvinden.

 

salut

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn redenatie is altijd "ik moet het nu en over 3 jaar zelf ook nog kunnen snappen". Als ik het niet snap dan zal de belasting het ook niet snappen.

 

Mij is geleerd (ik ben echt een geen expert).

Factuur is ALTIJD inclusief btw. Wat jij afspreekt over de orderbetaling maakt niet uit, maar de factuur is ALTIJD inclusief btw. Al doe je het in 100 stukken opdelen. Jij moet een risico analyse maken over het traject en daar ook de vinger op de pols op houden. Dan hou je simpel.

 

Uitgegaan van 1000 euro (1190 in de btw)

Kan een opdracht in vier fases uitgesplitst worden. prima.

eerste deel 250 euro factureren = 297,5

tweede deel hetzelfde en etc.

 

Trekt je reserve het niet, dan zou ik persoonlijk eens kijken naar je bedrijfsvoering. Als je de btw van een paar klanten al niet handelen dan gaat er iets fout naar mij idee. Mocht je wel in deze situatie zitten, dan weet je dit als het goed is vooraf dus moet je daar met je klant je de deelfacturatie simpelweg goed afspreken.

 

Ik ken mensen die mij vragen om te wachten met factureren omdat hun klanten opeens een 60 dagen betalingstermijn hebben. Dan maakt btw niet eens uit, maar je hebt je eigen verantwoording naar derden. Ik ben geen grote speler en als ik jouw verhaal zo proef praat jij over grotere bedragen. Maar ik speel tegenwoordig redelijk constant voor ongeveer 10.000 euro als bank. Drukkerij of andere leveranciers betaal ik eerst en dan wachten op het geld van de klanten. En ik maak mij dan echt geen zorgen op de btw kwartaal afdraging. Wel om de klanten af en toe maar dat is mijn fout.

 

Dus kortom mijn keuze is ook 50/50 en allebei incl btw

 

micha

 

 

ps volgens mij doe ik het ook niet zo slim, maar dit is wel op een manier dat ik het zelf snap.

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0
HUH? Uitstel van betaling voor de BTW aangifte? Dat is echt in extreme gevallen aan de orde.

 

Ik had eind januari een dame van de belastingdienst aan de telefoon, en die vertelde mij dat er vanwege de huidige financiele crisis op het moment een regeling was waarbij je alleen maar een korte formele brief hoefde te sturen met daarin een verzoek tot uitstel van betaling voor de aanslag omzetbelasting met als motivatie die financiele crisis. Zoals ze het vertelde kon het in 1 zinnetje en was het eigenlijk een formaliteit.

Link naar reactie
  • 0

HUH? Uitstel van betaling voor de BTW aangifte? Dat is echt in extreme gevallen aan de orde.

 

Ik had eind januari een dame van de belastingdienst aan de telefoon, en die vertelde mij dat er vanwege de huidige financiele crisis op het moment een regeling was waarbij je alleen maar een korte formele brief hoefde te sturen met daarin een verzoek tot uitstel van betaling voor de aanslag omzetbelasting met als motivatie die financiele crisis. Zoals ze het vertelde kon het in 1 zinnetje en was het eigenlijk een formaliteit.

 

Ik kan het me bijna niet voorstellen, op deze manier fungeert de belastingdienst dus als bank die liquiditeitstekorten voor ondernemers aan het financieren is... De BTW is een van de weinige belastingen waar alleen in extreem uitzonderlijke gevallen uitstel verleend naar mijn weten/ervaring.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het me bijna niet voorstellen

 

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/fin/FIN---Uitstel-afdracht-btw

 

edit (hierboven staat een verkeerde link, excuses):

Antwoorden op Kamervragen over de verslechterde betalingsmoraal voor het MKB

 

De tijdelijke versoepeling maakt het mogelijk dat bedrijven die bedrijfseconomisch gezond zijn en door de economische crisis zijn getroffen, onder minder stringente voorwaarden uitstel van betaling kunnen krijgen. Zo kan het uitstel ook worden gekregen indien minder dan 100% zekerheid wordt gesteld, het uitstel voor een langere periode dan 12 maanden wordt gevraagd en kan er ook een uitzondering worden gemaakt op de eis dat de lopende verplichtingen volledig moeten worden bijgehouden.

http://www.minfin.nl/Actueel/Kamerstukken/2009/07/Antwoorden_op_Kamervragen_over_de_verslechterde_betalingsmoraal_voor_het_MKB

 

Even zoeken en je vindt tientallen websites waar het wordt gemeld: http://www.google.nl/search?q=%22uitstel+van+betaling%22+omzetbelasting+economische+crisis

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het me bijna niet voorstellen

 

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/fin/FIN---Uitstel-afdracht-btw

 

edit (hierboven staat een verkeerde link, excuses):

Antwoorden op Kamervragen over de verslechterde betalingsmoraal voor het MKB

 

De tijdelijke versoepeling maakt het mogelijk dat bedrijven die bedrijfseconomisch gezond zijn en door de economische crisis zijn getroffen, onder minder stringente voorwaarden uitstel van betaling kunnen krijgen. Zo kan het uitstel ook worden gekregen indien minder dan 100% zekerheid wordt gesteld, het uitstel voor een langere periode dan 12 maanden wordt gevraagd en kan er ook een uitzondering worden gemaakt op de eis dat de lopende verplichtingen volledig moeten worden bijgehouden.

http://www.minfin.nl/Actueel/Kamerstukken/2009/07/Antwoorden_op_Kamervragen_over_de_verslechterde_betalingsmoraal_voor_het_MKB

 

Even zoeken en je vindt tientallen websites waar het wordt gemeld: http://www.google.nl/search?q=%22uitstel+van+betaling%22+omzetbelasting+economische+crisis

 

aha, op die fiets, maar dat is naar mijn idee niet echt een uitstel. De aangiftetermijn is aangepast voor sommige ondernemers, maar dat wil niet zeggen dat ze extra tijd hebben om te betalen. De betaling over Q1 moet nog steeds voor eind april binnen zijn en niet in bijvoorbeeld half mei. Het is meer afstel van het doen van aangifte, maar geen betalingsuitstel.

 

Het kwam een beetje over dat als blijkt dat je eind april niet kan betalen een simpel briefje extra betaaltermijn zou opleveren.

Link naar reactie
  • 0
Het kwam een beetje over dat als blijkt dat je eind april niet kan betalen een simpel briefje extra betaaltermijn zou opleveren.

 

En dat is nu precies wat die dame van de belastingtelefoon mij wel degelijk vertelde. Zie ook:

http://www.cbw.org/view.cfm?page_id=21488 onder kopje "Uitstel betaling belastingachterstand"

De belastingdienst zal ondernemers die door de economische crisis een tijdelijke betalingsachterstand bij de fiscus (omzetbelasting en loonbelasting) hebben, onder bepaalde voorwaarden met een soepelere invordering tegemoetkomen. Deze maatregel maakt onderdeel uit van een besluit tot versoepeling van het invorderingsbeleid voor ondernemers, dat op 23 april 2009 door Staatssecretaris De Jager van Financiën werd aangekondigd.

 

Niet letterlijk, maar wel effectief uitstel van betaling.

Link naar reactie
  • 0

Het staat er inderdaad ja, alleen zoals hieronder in de voorwaarden staat, zal een kort briefje niet voldoen:

 

Om in de huidige regeling in aanmerking te komen voor uitstel van betaling van een belastingschuld moeten de lopende verplichtingen worden nagekomen en moet zekerheid worden gesteld voor de volledige belastingschuld. Ondernemers die niet kunnen voldoen aan deze voorwaarden, kunnen eenmalig in aanmerking komen voor de tijdelijke maatregel. Hiervoor is een door een derde deskundige opgestelde verklaring nodig, die het voor de ontvanger aannemelijk maakt dat het gaat om werkelijk bestaande betalingsproblemen die:

- het directe gevolg zijn van de economische crisis,

- van tijdelijke aard zijn, en

- vóór een bepaald tijdstip zullen worden opgelost (maximaal 12 maanden).

 

Dus kort door de bocht of zekerheden geven aan de belastingdienst of een door een derde deskundige (accountant) opgestelde verklaring. Een briefje met 1 zinnetje zal in deze niet voldoen gok ik.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.