• 0

Som geld uitgekeerd voor een project. Wat is voordeligste manier?

Beste mensen,

 

Dit is pas mijn eerste post hier, maar moet zeggen dat ik het forum al langer tijd bezoek, en er veel informatie uit te halen valt.

Nu is het voor het volgende probleem wat ik aan jullie voorleg:

 

Ik ben student, en zit in mijn Master jaar. Dit is toevallig een deeltijd master en vandaar dat ik ongeveer 4 dagen per week tijd heb voor andere dingen.

 

Ik ben benaderd door een groot bedrijf voor projectwerk. Ze bieden mij en mijn compagnon een som geld (laten we zeggen 20.000 euro p/p) voor 6 maanden werk.

 

Nu is mijn vraag de volgende:

Na lang zoekwerk, ben ik erachter gekomen dat ik dit niet kan scharen in inkomsten uit derde, aangezien dit maar voor 1 werkgever is. De juridische afdeling van dit bedrijf heeft mij een advies gegeven om een BV of een VOF op te richten.

 

Nu weet ik zelf wel het een en ander van BV's en VOFs, maar wat ik wil weten is het volgende:

 

Welke fiscale constructie is voor mij het voordeligst om dit uit te keren?

 

Bij voorbaat dank,

 

forsete

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee,

 

Dit is een eenmalige klus. Per september wil ik gewoon aan het werk bij een normaal bedrijf en dus geen projecten meer aannemen.

 

Het maakt mij niet uit wat het wordt eigenlijk, ik zoek de voordeligste manier om dit geld binnen te krijgen. Alleen de juridische afdeling van dit bedrijf zei dat dit niet mogelijk zou zijn om dit als inkomsten uit overige werkzaamheden (of uit derden) aan te merken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat laatste klopt.

 

Omdat je er geen bedrijf van wilt maken, vallen een BV of een VOF ook af. Feitelijk heb je twee opties: laat je in dienst nemen, of kies voor een payrol-constructie via een uitzendorganisatie. Je zou kunnen onderhandelen bij een uitzendorganisatie dat zij jou in dienst nemen en vervolgens "uitlenen" aan de odprachtgever tegen een vergoeding. Hoe hoog die vergoeding wordt, hangt af van welke afspraken je maakt.

Link naar reactie
  • 0

Het maakt mij niet uit wat het wordt eigenlijk, ik zoek de voordeligste manier om dit geld binnen te krijgen. Alleen de juridische afdeling van dit bedrijf zei dat dit niet mogelijk zou zijn om dit als inkomsten uit overige werkzaamheden (of uit derden) aan te merken.

 

 

Onzin, als jij niet aangemerkt kan worden als ondernemer, dan heb je weinig andere keuze's dan het aangeven onder resultaat overige werkzaamheden. Hoe jij het aangeeft bij de belastingdienst, is in principe jou zaak, zolang je het maar aangeeft.

 

Daarnaast kan het bedrijf het ook uitkeren met een IB-47 formulier, daarmee geven ze aan de belastingdienst aan dat jij bedragen hebt ontvangen en hierover nog met de fiscus moet afrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik toch eerst waarschuwen dat een (fictieve) dienstbetrekking weldegelijk aan de orde kan zijn. Het verrichten van persoonlijke arbeid gedurende enige tijd waarbij de werknemer verplicht is arbeid te verrichten en de werkgever verplicht is te betalen en de werknemer in gezagsverhouding staat tot de werkgever, geeft een dienstbetrekking. Ook bij maar 6 maanden.

 

Je kunt hier pas onderuit als je vrij bent om het gestelde doel te bereiken naar eigen inzicht, tijdsindeling, etc. (kenmerken die de gezagsverhouding onderuit halen).

 

Dan kun je drie dingen doen:

- loondienst of via opting in (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_hulp/ondernemen_hulp-17.html)

- resultaat overige werkzaamheden

- IB 47

 

Let erop dat bij de laatste twee en opting in de werknemer niet sociaal verzekerd is (geen WW en WiA).

 

Nu er geen belang is bij voortdurend ondernemerschap zou ik zeker aansturen op een dienstverband!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.