• 0

Vraag over specifieke situatie

Hallo allemaal.

 

Ik zit met het volgende waar ik wat duidelijkheid over wil hebben:

 

Ik wil voor hobby gebruik een bedrijfsloods kopen twv 35.000 Euro excl. btw. Ik restaureer graag oude auto's en motoren en ontwerp en maak houten meubels in mijn vrije tijd voor vrienden en kennissen zonder dat daar geld tegenover staat.

Nu loop ik door alle projectjes uit mijn bescheiden klusruimte thuis. Aangezien ik lekker wil doorrommelen moet ik naar andere opties kijken.

Nu is me duidelijk gemaakt indien ik een eenmanszaak opricht ik de btw kan terugvorderen bij de aankoop van de loods zodat ik wat extra geld heb voor de inrichting van de nieuwe ruimte. (en deze inrichting misschien als investering kan opvoeren en nog wat meer terug kan krijgen.

Momenteel heb ik een sabbatical genomen en ga aan het einde van dit jaar weer aan het werk.

Of dit in loondienst zal zijn of als consultant weet ik nog niet. Voor mijn werk zal ik zeker 8 maanden per jaar in het buitenland vertoeven maar zal dan gewoon in Nederland belastingplichtig zijn. Ik schrijf mij niet meer uit. (heel vroeger wel gedaan)

 

Het is dus niet direct de bedoeling om als eenmans bedrijf een inkomen te genereren maar ik vind het wel interessant om bij de aankoop van de loods de btw terug te vorderen. Dit is een flinke hap waar ik een mooie brug en ander werkplaats gereedschap voor kan kopen.

 

Is dit mogelijk ? Kan ik een eenmanszaak oprichten onder algemene noemer als klusbedrijf o.i.d. en dan bij de aankoop van het pand de btw terugvorderen. Zijn er dan inkomens verplichtingen of mag zo een eenmans zaak ieder jaar verlies draaien. Verlies zal ik maken omdat stroom, water en riolering betaald moet worden.

Hoe gaat het plaatje fiscaal eruit zien als ik weer aan het werk ga, is er een kans dat mijn werkinkomen verbonden gaat worden aan mijn eenmans hobby bedrijfje en dat dit nadelig gaat zijn op termijn.

 

Ik wil hier even mijn teen in het water steken voordat ik naar de KvK ga voor detail informatie. Ben volkomen leek op dit gebied, altijd veilig in loondienst gezeten, maar dit lijkt me de moeite waard om eens uit te zoeken.

 

Bij voorbaat dank voor reacties.

 

Groeten, Danny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Danny.

 

Welkom op Higherlevel!

 

Voor de inkomstenbelasting (IB) zijn we snel klaar; als je slechts met verlies draait, heb je geen bron. Dat betekent dat je zaak voor de IB niet meedoet (niks aangeven/aftrekken).

 

Voor de BTW, waar het jou om gaat ivm de aftrek op die loods, ben je snel ondernemer, ook als je verlies draait.

Maar....., je zult toch iig moeten optreden in het economische verkeer (concurrerend bezig zijn) en dat doe je met klussen voor vrienden/familie niet. Je zult prestaties moeten verrichten waar een afdwingbare vergoeding tegenover staat (onder bezwarende titel zoals dat officieel heet) en dan ook nog meer dan incidenteel. Alleen dan ben je ondernemer voor de BTW en kun je de BTW op die loods aftrekken.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.