• 0

Vraag over ingehouden loonbelasting (jaaropgaaf)

Beste Allen,

Voor het eerst probeer ik zonder accountant mijn Aangifte Inkomstenbelasting 2009 te doen, en helaas loop ik gelijk al tegen een paar onduidelijkheden op.

Ik heb de aangifte van vorig jaar erbij gepakt en dezer als voorbeeld gebruikt. Grotendeels is alles gelijk gebleven alleen mijn salaris als DGA is omhoog gegaan van 39730 naar 51.730.

Als ik het geheel heb ingevuld blijkt dat ik nog een restant van 8000eur aan belasting moet betalen. Daar schrok ik nogal van dus vandaar dat ik een vraagje hier post.

 

De vraag is als volgt:

De ingehouden loonheffing was vorig jaar 12.460 bij het eerder genoemde salaris van 39730.

De loonheffing is nu 6169 bij een salaris van 51733.

 

Ik heb het gevoel dat de BV te weinig heeft afgedragen en ik daar nu de rekening van krijg gepresenteerd.

 

Wie kan mij op weg helpen??

 

Mod edit: titel typo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het gevoel dat de BV te weinig heeft afgedragen en ik daar nu de rekening van krijg gepresenteerd.

Daar lijkt het inderdaad wel op. Grof geschat kom je op ongeveer 20.000 euro inkomstenbelasting. Daar gaat natuurlijk nog wat van af (alg. heffingskorting en andere aftrekposten), dus dan zou 14.000 euro af te dragen belasting in totaal best kunnen. Dat wijst er dus op dat er bij de uitkering te weinig loonheffing is toegepast.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

De door de BV in te houden loonheffing, hoe wordt die berekend?

Misschien wel met een rekenhulp als deze.

 

http://www.belastingdienst.nl/reken/loonbelasting_premie_volksverzekeringen_arbeidskorting/

 

In ieder geval komt het erop neer dat je jaarsalaris bepalend is voor de inkomstenbelasting en grof gezegd wordt het totaalbedrag dan door 12 gedeeld. Hoe dan ook is 6000 euro veel te weinig. Heb je dat bedrag van je jaaropgaaf gehaald en heb je het ook gecontroleerd a.d.h.v. je loonstrookjes?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Beste Karin,

 

Als je geen ander personeel hebt, dan kan je ook kijken naar je de loonheffing aangifte. Daar draagt de BV namelijk de ingehouden loonheffing mee af. Dat bedrag moet overeenstemmen met wat er bij jou als DGA is ingehouden.

 

Let wel, naast loonheffing draagt de BV ook de zvw-premie af. Houdt daarbij wel rekening mee als jet het op deze manier narekent! De zvw-premie staat vermeld op je loonstroken.

 

Wel vind ik de stijing van 37k naar 51K wel fors, terwijl gebruikelijk voor 2009 ongeveer 41K was. Heb je zelf deze verhoging door gevoerd?

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een goede tip van u. De loonstrookjes komen niet overeen met de jaaropgaaf zie ik nu, want is is bijna 14000eur ingeohuden. Ik ga het maandag aankaarten bij de accountant om het recht te zetten. Bedankt voor de reactie.

 

Hoi Karen,

 

laat even weten hoe diep hij door het stof gegaan is, want de jaaropgave KAN niet kloppen bij een dergelijk loon. Oftewel: hij moet IMHO kosteloos de correctie lonen indienen en bezwaar verzorgen voor jouw IB aangifte. Let er goed op dat hij daar geen euro voor in rekening brengt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mensen,

Nog even een berichtje terug voor degenen die eind vorige week met me hebben meegedacht.

Er stond inderdaad een foutje in de jaaropgaaf, namelijk de heffingskorting moest 13.532 zijn (dus bijna twee maal zo hoog). Gelukkig klopten de betalingen van de BV aan de BD wel!

De boekhouder bood excuses aan, maar van herziening van de reeds gestuurde factuur wilde meneer niet weten. Ik laat het erbij, want ik ben verder goed over hem te spreken...

 

Nogmaals allen bedankt en groetjes

Karin Busters

 

 

 

 

Inderdaad een goede tip van u. De loonstrookjes komen niet overeen met de jaaropgaaf zie ik nu, want is is bijna 14000eur ingeohuden. Ik ga het maandag aankaarten bij de accountant om het recht te zetten. Bedankt voor de reactie.

 

Hoi Karen,

 

laat even weten hoe diep hij door het stof gegaan is, want de jaaropgave KAN niet kloppen bij een dergelijk loon. Oftewel: hij moet IMHO kosteloos de correctie lonen indienen en bezwaar verzorgen voor jouw IB aangifte. Let er goed op dat hij daar geen euro voor in rekening brengt.

 

groet

Joost

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.