• 0

Diensten buiten EU laten uitvoeren en de omzetbelasting?

Hoi,

 

Ik heb het forum doorzocht, maar kon niet een concreet antwoord op mijn vraag vinden. Daarom stel ik hem hier maar:

 

Ik wil graag een dienst in China laten uitvoeren. Ik betaal dan de leverancier en hij geeft me een bonnetje waar alleen maar wat Chinees op staat en de prijs in Chinese yuan.

 

Hoe leg ik dit nu vast in mijn administratie? Leest de belastingdienst Chinese bonnetjes? Ik moet dit toch van mijn winst aftrekken.

 

Het is een tijdje geleden, maar ik kan me ook niet herinneren dat de btw op Chinese bonnetjes staan, maar volgens deze link wordt er wel btw in China geheven Global Indirect Tax Rates - Cambodia to Czech Republic

 

Kan ik deze 17% BTW terugkrijgen, of kan de leverancier dit van de prijs afhalen?

 

(Ik weet heel weinig van administratie, dus wees alsjeblieft geduldig ...)

 

(Edit: ik zie nu dat deze vraag misschien beter in "Fiscale zaken" gesteld kan worden.)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goederen en diensten buiten de EU aanschaffen betaal je bij de grens douanerechten (invoer en accijnzen) en BTW. u kunt op de belastingdienst site alle informatie omtrent zoeken. Of bij de Douane telefoon informeren.

 

Hoi lemans3,

 

Dankje voor je antwoord! Helaas is het me nog niet duidelijk :-\

 

Ik heb nog niet naar de douane gebeld, maar heb wel regelmatig op de site van de belastingdienst verbleven. Ik heb nu weer even gezocht, en vond dit:

 

Levert u diensten in het buitenland of neemt u diensten af in het buitenland? En wilt u weten of u degene bent die de btw van deze diensten moet aangeven? Gebruik dan het hulpmiddel Diensten in en uit het buitenland.

 

Hier kom ik ook al niet uit!

 

Ik denk dat ik concretere aanwijzingen nodig heb ... :-[

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk hoeft de leverancier in China geen BTW te heffen over de uit te voeren producten en betaal jij dus bij aflevering invoerrechten en BTW. Het te betalen bedrag wordt door de Douane bepaald op basis van het bedrag dat vermeld staat op de verpakking. De BTW is als voorbelasting af te trekken.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk hoeft de leverancier in China geen BTW te heffen over de uit te voeren producten en betaal jij dus bij aflevering invoerrechten en BTW. Het te betalen bedrag wordt door de Douane bepaald op basis van het bedrag dat vermeld staat op de verpakking. De BTW is als voorbelasting af te trekken.

 

Dankje voor je reactie!

 

Ik voer geen product in, maar een dienst. Ik neem aan dat ik dan geen invoerrechten hoef te betalen?

 

De dienst is het verstrekken van informatie, daar komt dus geen douane bij aan te pas, dacht ik.

 

Ik weet niets van voorbelasting, zoeken op belastingdienst.nl geeft enkel dit (relevante) resultaat:

Voor aftrek of teruggaaf van btw die u bij invoer heeft betaald, heeft u de originele invoerdocumenten waarop het btw-bedrag is vermeld nodig. Als u de invoer laat verzorgen door een douane-expediteur krijgt u het originele invoerdocument niet zelf. In dat geval staat op de factuur van de douane-expediteur het btw-bedrag dat u bij invoer heeft voldaan. Dit bedrag mag u aftrekken of terugvragen.

 

Maar ik neem een dienst af, geen product. En heb dus ook geen invoerdocumenten.

 

Ik heb nu een Chinese factuur van een product opgescharreld. Ik zie dat op deze factuur wel de 17% btw op staat

 

Mijn vragen:

 

 

[*]Hoe leg ik het in mijn administratie vast dat ik een dienst van een Chinees bedrijf heb afgenomen? Leest de belastingdienst Chinese bonnetjes? Ik moet dit toch van mijn winst aftrekken.[*]Als op de factuur de 17% Chinese btw staat, kan ik dit terugvragen?[*]Betaal je ook invoerrechten bij afnemen van diensten buiten de EU?

Link naar reactie
  • 0

Probeer deze eens voor de diensten:

 

http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

Overigens over de inkoop. De Chinese leverancier hoefde waarschijnlijk geen BTW in rekening te brengen aan jou omdat het voor hem export was.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

 

Deze begrijp ik dus niet :-\ Ik heb al meerdere verschillende combinaties van "ja" en "nee" ingevuld. Elke keer met andere resultaten... Misschien klopt deze:

Geldt voor u het volgende?

 

Gaat het om een dienst aan een ondernemer of aan een rechtspersoon die geen ondernemer is, maar wel een btw-identificatienummer heeft? ja nee (Ja, ik ben ondernemer)

 

 

Levert u de dienst? ja nee (Nee, het Chinese bedrijf levert de dienst)

 

Neemt u één van de volgende diensten af? ja nee (Nee...)

 

diensten die te maken hebben met onroerende zaken

diensten die te maken hebben met cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs

verhuur van een vervoermiddel voor korte periodes

personenvervoer

restaurant- of cateringdiensten

 

Resultaat

De dienst is belast in uw land. In dit geval Nederland. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

 

Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?

 

U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

U geeft deze dienst aan in de aangifte omzetbelasting. U moet dan zelf de btw berekenen.

U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.

 

 

 

Overigens over de inkoop. De Chinese leverancier hoefde waarschijnlijk geen BTW in rekening te brengen aan jou omdat het voor hem export was.

Net zoals ik nu ook in dit tooltje lees dus?

 

Dus de Chinese aanbieder, als hij weet wat hij doet, zou de btw niet aan mij in rekening moeten brengen, maar "verleggen." (Nog niet kijkende naar de vraag dat het hier een dienst is en uit mijn eerste post lijkt te blijken dat dan geen "VAT" maar "Business Tax" van toepassing is).

 

krijg factuur, zelf btw berekenen, en:

U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.
(Later heb ik misschien tijd om hier in te duiken.)

 

Het is me heel wat duidelijker. Dankjewel!

 

De Chinese factuur bewaar ik gewoon net zoals ik andere facturen zou bewaren? Het zou ook ondoenlijk zijn om alle facturen te gaan vertalen als je veel zaken met het buitenland doet ...

 

Link naar reactie
  • 1

Het betreft hier een dienst in China.

Deze is daar niet belast met BTW. Voor zover ik weet bestaat er een belasting voor fysieke goederen die het Chinese bedrijf - mits ze alles officieel administreten - terug krijgen.

Willen ze het buiten de boeken houden dan claimen ze uiteraard niets terug.

Er wordt ook geen belasting "verlegd" BTW verleggen vind alleen plaats bij zogenaamde intracommunitaire levereingen, oftewel een levering van dienst of produkt aan een bedrijf in een ander EU land.

Je betaald hier in Nederland geen BTW over de in China uitgevoerde dienst.

Wel is het van belang te proberen een duidelijke faktuur te krijgen. Een bonnetje alleen in het Chinees zal bij controle zeker niet door de belastingdienst worden geaccepteerd.

Als men zegt dat ze dit altijd zo doen dan zal het een hele toer worden ze te overtuigen dat het voor jou toch anders moet.

Wellicht kan je ze een voorbeeld sturen zoals jij wilt dat de faktuur er uit ziet en ze het dan op "eigen" briefpapier laten kopieëren en stempelen.

Een Chinese faktuur wordt dan wel meestal een Excel sheet of een Word document.

Meer zit er niet in, tenzij je met een echt internationaal geörienteerd bedrijf werkt.

 

 

 

Deze begrijp ik dus niet :-\ Ik heb al meerdere verschillende combinaties van "ja" en "nee" ingevuld. Elke keer met andere resultaten... Misschien klopt deze:

Geldt voor u het volgende?

 

Gaat het om een dienst aan een ondernemer of aan een rechtspersoon die geen ondernemer is, maar wel een btw-identificatienummer heeft? ja nee (Ja, ik ben ondernemer)

 

 

Levert u de dienst? ja nee (Nee, het Chinese bedrijf levert de dienst)

 

Neemt u één van de volgende diensten af? ja nee (Nee...)

 

diensten die te maken hebben met onroerende zaken

diensten die te maken hebben met cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs

verhuur van een vervoermiddel voor korte periodes

personenvervoer

restaurant- of cateringdiensten

 

Resultaat

De dienst is belast in uw land. In dit geval Nederland. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

 

Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?

 

U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

U geeft deze dienst aan in de aangifte omzetbelasting. U moet dan zelf de btw berekenen.

U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.

 

 

 

Overigens over de inkoop. De Chinese leverancier hoefde waarschijnlijk geen BTW in rekening te brengen aan jou omdat het voor hem export was.

Net zoals ik nu ook in dit tooltje lees dus?

 

Dus de Chinese aanbieder, als hij weet wat hij doet, zou de btw niet aan mij in rekening moeten brengen, maar "verleggen." (Nog niet kijkende naar de vraag dat het hier een dienst is en uit mijn eerste post lijkt te blijken dat dan geen "VAT" maar "Business Tax" van toepassing is).

 

krijg factuur, zelf btw berekenen, en:

U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.
(Later heb ik misschien tijd om hier in te duiken.)

 

Het is me heel wat duidelijker. Dankjewel!

 

De Chinese factuur bewaar ik gewoon net zoals ik andere facturen zou bewaren? Het zou ook ondoenlijk zijn om alle facturen te gaan vertalen als je veel zaken met het buitenland doet ...

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.