• 0

Bezig met een webshop, wat zijn mijn rechten en plichten?

Hallo,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een nieuw webwinkel. Hierin wil ik graag een bepaald soort product verkopen wat als doelgroep met name hobbyisten heeft. Er zijn weinig merken/ontwerpen van dit product, er is ook weinig verschil in ontwerp mogelijk. Mijn leverancier in China maakt ook dit product, maar gebruikt hierbij het ontwerp van een bekender merk.

Ik weet niet of ze echt 100% identiek zijn qua ontwerp, ik heb niet de mogelijkheid gehad om ze naast elkaar te leggen. De ontwerpen die worden overgenomen zijn van een Australisch of Amerikaans merk. Deze hebben voor zover ik weet geen officiële dealers in Nederland, maar wel zijn ze in een aantal winkels te bestellen.

 

Uiteraard zit er geen logo van het merk op het product. Wel lever ik de handleiding van het originele product, vaak digitaal of uitgeprint.

 

Mijn vragen zijn nu:

1) Mag ik dit product officieel in Nederland/België verkopen?

2) Zo ja, mag ik bij het product vermelden dat het dezelfde ontwerp heeft als *originele merknaam*?

3 Hoe zit het met de handleiding? Deze staat ook online op de website van het originele merknaam, en is dus vrij voor iedereen te bekijken.

4) De .nl en .be domeinen van het merk zijn nog beschikbaar. Ik kan deze kopen en linken naar mijn webshop, is dit vragen om problemen?

 

Misschien nog andere opmerkingen/dingen waar ik op moet letten?

 

Mijn excuses als ik wat onduidelijk ben, maar wil het product en de merken niet noemen.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

Mas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je gaat kopieën verkopen van een product met verwijzingen naar het originele product......

 

Wat denk je zelf >;(

 

En helemaal wanneer je de domeinen gaat gebruiken, volgens mij valt dat onder misleiding.

 

Edit:

 

Is het niet verstandiger om het originele product te importeren?

Of officieel dealer te worden, dan kan je de domeinen gewoon gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Uiteraard heb ik erover nagedacht om een officieel dealer te worden van dit product. Echter verdwijnen dan de sterke punten van het concept:

-Een sterke stijging van de inkoopprijs, waardoor de verkoopprijs ook ongeveer 2a3 keer komt te stijgen. Een product waarbij ik nu een verkoopprijs van €185,- in gedachte heb, wordt dan opeens €425-€475. Ik weet vrijwel zeker dat een grote deel mijn doelgroep niet zo'n bedrag over heeft voor dit product.

-Door deze grote stijging van de inkoopprijs is het voor mij niet meer mogelijk om hier een grote voorraad bij te houden. Het gaat om redelijk veel verschillende modellen (ongeveer 35). Dus ook ik zou ze, net als de andere winkels hier, op bestelling moeten leveren.

 

Wat betreft die handleiding: deze wordt niet door de leverancier geleverd. Ook bij mij staat de handleiding niet tussen de inhoud van het pakket, maar ik geef deze wel mee. Wat mij ook opvalt is dat er op de hele site geen copyright tekens te vinden zijn. Ook niet in de handleidingen.

 

Wat zegt de wetgeving over een soortgelijke situatie; het verkopen van een product waarvan het ontwerp in grote lijnen is overgenomen van een bekender merk?

 

Alvast bedankt!

Groeten,

Mas

Link naar reactie
  • 0

-Een sterke stijging van de inkoopprijs, waardoor de verkoopprijs ook ongeveer 2a3 keer komt te stijgen. Een product waarbij ik nu een verkoopprijs van €185,- in gedachte heb, wordt dan opeens €425-€475. Ik weet vrijwel zeker dat een grote deel mijn doelgroep niet zo'n bedrag over heeft voor dit product.

 

Je betaald daarom ook niet alleen voor het merk. Je betaald namelijk ook voor een stukje kwaliteit, een stukje service, een stukje garantie, oftewel voor alles wat een goed merk betaamt. Ik kan ook Lacoste laten invliegen uit Turkije puur en alleen omdat er dan een naam opstaat. Ik zou toch veel liever een echt shirtje kopen waarvan ik weet dat het goede kwaliteit is.

 

Ik zou dus nog eens goed overwegen of je niet officiele dealer zou willen worden. Als je je klanten weet te overtuigen van de kwaliteit ervan, zijn ze best bereid er wat meer voor neer te leggen.

 

Edit: als de helft van je doelgroep niet bereid zou zijn om dat er voor neer te leggen, heb je alsnog hetzelfde resultaat als wanneer 100% van je doelgroep die van 185 EUR zou kopen. Maar dat ligt natuurlijk aan de marge die je erop hebt zitten.

Link naar reactie
  • 0

Wat zegt de wetgeving over een soortgelijke situatie; het verkopen van een product waarvan het ontwerp in grote lijnen is overgenomen van een bekender merk?

 

Dat je geen namaakspullen mag verkopen.

 

Je loopt verhoogt risico op inbeslagname door de douane met als bonus en een boete en een rekening voor het vernietigen van de producten. Verder heb je kans dat de maker en merkbewaker van het product in actie komen en je voor de rechter slepen.

 

Wat betreft het © logo, kijk even op de site www.auteursrecht.nl.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Het product wat ik wil gaan verkopen is van topkwaliteit, daar ben ik van overtuigd. Er is op dit product niet echt sprake van garantie, zowel bij mijn leverancier als bij het officiële merk niet. Nogmaals: Er staat nergens de logo of de naam van het merk op het product.

 

Ik vind het totaal niet interessant en de moeite niet waard om een dealer te worden van het officiële merk. Ik weet ook bijna zeker dat de gemiddelde Nederlander niet met het product bekend is, en durf te wedden dat de douane niet ziet dat het om een product gaat waarvan het ontwerp sterk op dat van een iets bekender merk lijkt.

 

Wat betreft het auteursrechten, het gaat hier om publiceren/verveelvoudigen. Echter zijn de documenten al gepubliceerd en voor iedereen toegankelijk. Het mailen van het linkje zou dan dus wel volledig legaal zijn, ipv afdrukken en meesturen?

Link naar reactie
  • 0

Er is op dit product niet echt sprake van garantie, zowel bij mijn leverancier als bij het officiële merk niet.

 

Ik weet ook bijna zeker dat de gemiddelde Nederlander niet met het product bekend is, en durf te wedden dat de douane niet ziet dat het om een product gaat waarvan het ontwerp sterk op dat van een iets bekender merk lijkt.

 

Wat betreft het auteursrechten, het gaat hier om publiceren/verveelvoudigen. Echter zijn de documenten al gepubliceerd en voor iedereen toegankelijk. Het mailen van het linkje zou dan dus wel volledig legaal zijn, ipv afdrukken en meesturen?

 

Je klanten hebben wel garantie hoor, daar ben jij verantwoordelijk voor.

 

Durf te wedden?

klik

 

lees dat stukje van 'kunt worden vervolgd' maar als vervolgd.

Als je als bedrijf alleen maar imitatie verkoopt, is niet de vraag of, maar wanneer...

 

Ook hier weer, je verwijst naar het originele product. dat is toch echt misleiding.

Link naar reactie
  • 0

 

Zolang noch jij noch jouw leverancier suggereert dat er enig verband is met de originele merkproducent, is er ook weer niet zoveel mis met de verkoop van vergelijkbare producten. Supermarkten verkopen vrijwel identieke producten als A-merken maar dan onder huismerk. Ik zou dan ook het woord namaak vermijden, en zeker geen originele handleidingen verspreiden. En het hangt er ook een beetje van af wat voor soort producten het zijn. Bij bv medische apparaten wil je geen risico voor de gezondheid op je geweten hebben, maar als het bv miniatuur bouwpakketten betreft is het risico nihil. Vertel gewoon op je site dat het producten uit China betreft en suggereer op geen enkele manier dat er een relatie is met de Amerikaanse producent.

 

Oh, die t-shirts komen allemaal uit Turkije. Al kan de kwaliteit soms verschillen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • -1

Bedankt voor de reacties.

 

Ik heb het gelezen. Het product kan niet defect gaan, en de kans op breken is zeer klein en kan bijna alleen voorkomen door eigen schuld. Het is een op maat gesneden product, gemaakt van zeer sterk materiaal. Geen 'veel voorkomende artikelen die worden vervalst' zoals kleding en schoenen. Ook zeker geen risicovolle product zoals medische apparaten.

 

Het verhaal is duidelijk, ik zal geen enkele vermelding naar het Amerikaanse en Australische merk. Ik zal ook geen handleiding meer verstrekken, en mijn best doen om zelf 1 handleiding te maken wat voor elk model gebruikt kan worden.

 

Hoe zit het eigenlijk met Adwords? Het merk is een Engels woord, dus niet geblokkeerd door Google. Kunnen mensen die zoeken, zien dat ik precies dat woord heb ingevoerd in mijn zoekwoorden? Zou wel fijn zijn als ik dat zou kunnen doen, zonder het merk in de advertentietekst te noemen.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm. Uit je woordkeuze maak ik op dat het jou niks uitmaakt of het namaak en jatwerk is. Je wil slechts weten hoe rekkelijk de regels zijn en of je wettelijk enig risico maakt. Maar er zit wel enige logica in wetten en regels - hoewel niet altijd. Die dienen om een originele prestatie te beschermen. Daarom is aardbeienyoghurt op zich niet beschermd, maar een bewerkelijk product of een bepaalde bloemetjesjurk weer wel.

 

Jij mag uitmaken of het aardbeienyoghurt of bloemetjesjurken zijn die je verkoopt, maar als je perse op het randje van de wet wil balanceren - verwacht dan geen helpende hand als je op je bek gaat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ben ik weer.

 

Om even terug te komen op de opmerking van TwaBla, ik wil alles op een volledige legale en eerlijke manier laten verlopen. Ik wil hierbij dan ook graag weten wat mijn rechten zijn, en wat wel/niet mag. Of het namaak/jatwerk is, blijft een mening. Ik ben ervan overtuigd van niet. Als dat wel zo zou zijn, zouden huismerk producten van supermarkten ook jatwerk van a-merken zijn, zoals je zelf aangaf.

 

Inmiddels heb ik een partij van de goederen per zeevracht ontvangen. Zoals verwacht geen probleem bij de douane, alles is netjes ingeklaard.

 

Nu loop ik met het volgende idee; het starten van een eigen merk voor de producten. Sowieso zal dit gunstig zijn voor de naamsbekendheid. Daarnaast verklein ik de kans dat de klanten via het merk bij mijn leverancier terecht komen.

 

Wat zijn hiervoor de eisen? Ik wil het simpel houden, het merk hoeft niet op het product komen te staan. Een grote sticker op de verpakking, op de folie waarin het geleverd wordt en om het product mee aan te bieden. Wat zijn de eisen/regels hiervoor? Is dit een verstandige keuze?

 

Alvast bedankt! :)

Link naar reactie
  • 0

Of het namaak/jatwerk is, blijft een mening. Ik ben ervan overtuigd van niet. Als dat wel zo zou zijn, zouden huismerk producten van supermarkten ook jatwerk van a-merken zijn, zoals je zelf aangaf.

 

Beste Mas,

 

Huismerken zijn afgeleiden van A-merken en altijd met toestemming van het A-merk geproduceerd, sterker nog, veelal ook juist geproduceerd door het A-merk maar voorzien van een huismerk label (denk AH rijst komt van Honig).

 

www.foodwatch.nl volgt juist veel van dit soort producten en je kunt op internet meer vinden over de samenwerking tussen A labels en huismerken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Huismerken zijn afgeleiden van A-merken en altijd met toestemming van het A-merk geproduceerd
O ja? Volgens mij ziet de FMCG-markt er niet zo uit. Daar zitten in veel deelgebieden flinke spanningen tussen leveranciers onderling en tussen leveranciers en afnemers.

 

@Mas93, ontwerpen van een zeker merk gebruiken en er dan een eigen naam opzetten, brochures of handleidingen overnemen, dat klinkt allemaal niet helemaal zuiver. Hoe zou je bij een eventueel conflict aannemelijk willen maken dat jij rechthebbende bent op een domeinnaam van een buitenlands merk, terwijl je kopieert en concurreert? Je schrijft zelf dat het merkproduct al op de Nederlandse markt verhandeld wordt...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Huismerken zijn afgeleiden van A-merken en altijd met toestemming van het A-merk geproduceerd
O ja? Volgens mij ziet de FMCG-markt er niet zo uit. Daar zitten in veel deelgebieden flinke spanningen tussen leveranciers onderling en tussen leveranciers en afnemers.

 

Ik heb me er in verdiept en tot op flinke hoogte heb je gelijk (I stand corrected), maar er zijn legio voorbeelden waarbij het huismerk toch echt geproduceerd wordt door een private label: http://omroep.vara.nl/WaarKomtHetVandaan.4483.0.html

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

leuke link Joost, bedankt!

 

het vervelende van dit soort overzichten is dan weer wel dat er niet bij wordt vermeld dat het niet persé om dezelfde produkten gaat, bijv AH hageslag komt uit dezelfde fabriek als De Ruijter, maar dat wil niet zeggen dat het exact dezelfde eigenschappen heeft, vaak wordt er voor het huismerk toch ook een B-keus ingezet.

 

Daar tegenover staat ook dat er huismerken worden ontwikkeld die beter zijn dan het A-merk.... :-\

 

in geval van TS lijkt het te gaan om parallel-import welke hier voorzien wordt van een huismerk-label;

het lijkt mij evident dat de oorspronkelijke merkhouder hiervoor wel toestemming dient te geven,

en anders blijft het gewoon 'jatwerk' zoals het eerder genoemd is.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.