• 0

Partime webshopondernemer in België: over financiering en rechtsvorm

Hallo,

Ik heb een hele specifieke vraag vandaar dit nieuwe topic.

 

Ik wens zo snel mogelijk te starten als zelfstandige in bijberoep met een webshop van geboortekaartjes, geboortedoopsuiker en geboortegeschenken, enz.... Ik werk fulltime loontrekkend, eigenlijk 4/5 ouderschapsverlof.

 

Ik heb geen huis, geen lening en wens later wel een huis te kopen (eventueel prive aankoop) om te verhuren maar daarvoor moet je volgens mij een startkapitaal hebben van ongeveer 25.000 euro om notariskosten enzo meer contant te kunnen betalen. Kortom... zoveel heb ik nog niet bijeen gespaard, wel ongeveer de helft.

 

Als ik begin met mijn bijberoep start (dat ik thuis zal uitvoeren) heb ik een budget nodig om te starten. Het lijkt mij niet verstandig om van mijn spaargeld te nemen aangezien ik spaar om er een huis mee te kunnen kopen.

Nu was mijn vraag als ik met sponsorgeld vooruit kan geraken?

Is dit een verstandig idee?

Hoe doen andere mensen het om een stock aan te leggen? Lenen bij de bank?

Ps: ik ben 26 jaar...

 

Wij hebben 2 auto's allebei 12 jaar oud en zouden graag een nieuwe wagen binnen de zaak aankopen en er reclame opzetten. Is dit een verstandige zet om onmiddellijk een al dan niet nieuwe wagen aan te kopen? Of wacht ik daar beter mee?

Ik heb gehoord dat wanneer je je eigen reclame op je bedrijfswagen zet dit ook fiscaal nog voordeliger is dan zonder reclame. Klopt dit?

 

Wanneer de zaak goed zou draaien zou ik eventueel parttime in hoofdberoep werken + bijberoep en misschien nog later fulltime zelfstandig. Met dit in mijn achterhoofd, moet ik met iets rekening houden?

 

Daarnaast ben ik bezig met een ondernemingsplan en rijst de vraag als ik best een eenmanszaak of een vennootschap of?? opricht? Ik wil bij eventueel (hopelijk geen!!) faillissement niet achterblijven met schuldeisers die mijn privezaken aanslaan. Dus prive en bijberoep gescheiden houden.... indien mogelijk.

Ik zou de zaak graag 'alleen' doen, heb niet echt een partner in gedachten en vind dit ook riskant.

 

Ik weet het, het zijn vraagjes over verschillende onderwerpen, wist niet goed waar topic te plaatsen.

 

Weet iemand raad?

Dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe denk je meer te gaan verdienen met (deeltijd) ondernemen dan met een volledige loondienstbetrekking? Zonder investeringen zet je nogal breed in op geboortekaartjes, geboortedoopsuiker en geboortegeschenken, enz. Hoe liggen de marges in de diverse categorieën? Wat voor marketingkracht heb je als eenpitter? Wat hebben de wensen voor een huis en auto met je ondernemingsplannen te maken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nu was mijn vraag als ik met sponsorgeld vooruit kan geraken?

Is dit een verstandig idee?

Wat bedoel je precies met sponsorgeld? Wie denk je te vinden om je plannen te sponsoren, zonder daar iets voor terug te willen?

Hoe doen andere mensen het om een stock aan te leggen? Lenen bij de bank?

Lenen is een optie. Een andere mogelijkheid voor een webwinkel is klein te beginnen en de winst opnieuw te investeren in voorraad. Wij zijn op die manier begonnen, maar hebben de eerste jaren dan ook niks verdiend aan onze winkel en we hadden het voordeel dat we geen kosten moesten maken voor de bouw van onze website. Bij de start van eender welke winkel denk ik dat je toch realistisch moet zijn: de eerste jaren zijn vooral hard werken voor weinig geld.

Wij hebben 2 auto's allebei 12 jaar oud en zouden graag een nieuwe wagen binnen de zaak aankopen en er reclame opzetten. Is dit een verstandige zet om onmiddellijk een al dan niet nieuwe wagen aan te kopen? Of wacht ik daar beter mee

Als je denkt aan een lening voor je voorraad, dan lijkt het me beter te wachten met de aanschaf van een nieuwe auto. Je kan de kilometers die je rijdt voor de zaak opgeven als onkosten en een deel van je benzineverbruik van je privéwagen ook, dat lijkt me veiliger.

Daarnaast ben ik bezig met een ondernemingsplan en rijst de vraag als ik best een eenmanszaak of een vennootschap of?? opricht? Ik wil bij eventueel (hopelijk geen!!) faillissement niet achterblijven met schuldeisers die mijn privezaken aanslaan. Dus prive en bijberoep gescheiden houden.... indien mogelijk.

Dan wordt het dus een vennootschap. Op de website van Unizo kan je een vergelijking vinden tussen eenmanszaak en vennootschap. Bekijk die tabel eens (http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?article=26129), dan worden de voor- en nadelen meteen duidelijk. Als eenmanszaak ben je onbeperkt persoonlijk aansprakelijk. Een vennootschap is, zoals je zal zien, wel iets ingewikkelder. Hou daar rekening met notariskosten. Heb je een boekhouder die je kan verderhelpen met je financieel plan?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je je investeringsbehoefte al goed op een rijtje? Wat moet je dus investeren en waar ga je dat aan besteden?

 

Hier ben ik druk mee in de weer. Al enkele goeie leveranciers gevonden maar het lijstje is nog lang niet volledig. Dit vraagt natuurlijk wel een beetje tijd... Pas dan zal het realistisch worden.

Link naar reactie
  • 0

Hoe denk je meer te gaan verdienen met (deeltijd) ondernemen dan met een volledige loondienstbetrekking? Zonder investeringen zet je nogal breed in op geboortekaartjes, geboortedoopsuiker en geboortegeschenken, enz. Hoe liggen de marges in de diverse categorieën? Wat voor marketingkracht heb je als eenpitter? Wat hebben de wensen voor een huis en auto met je ondernemingsplannen te maken?

Groet,

Highio

 

Het wordt én volledige loondienstbetrekking én ondernemen.

Wel zonder investeringen is het nu ook niet echt. Liever andere opties dan spaar, als het niet anders kan...

Wat bedoel je met "Hoe liggen de marges in de diverse categoriën?"

De wensen voor een huis en een auto heb ik erbij geschreven omdat iedereen zegt: als je én loontrekkend én in bijberoep werkt je kosten moet maken. Vandaar mijn schetsing van het dilemma huis/auto.

Huis heb ik niet dringend nodig, auto ook niet echt...maar zal ik dan genoeg onkosten maken?

Link naar reactie
  • 0

Nu was mijn vraag als ik met sponsorgeld vooruit kan geraken?

Is dit een verstandig idee?

Wat bedoel je precies met sponsorgeld? Wie denk je te vinden om je plannen te sponsoren, zonder daar iets voor terug te willen?

Wij kennen goed enkele grote bedrijven die makkelijk een paar duizend euro's kunnen inbrengen als kosten... vandaar. Dat was nu mijn vraag... Wat kan ik hen dan terug bieden??

 

 

Hoe doen andere mensen het om een stock aan te leggen? Lenen bij de bank?

Lenen is een optie. Een andere mogelijkheid voor een webwinkel is klein te beginnen en de winst opnieuw te investeren in voorraad. Wij zijn op die manier begonnen, maar hebben de eerste jaren dan ook niks verdiend aan onze winkel en we hadden het voordeel dat we geen kosten moesten maken voor de bouw van onze website. Bij de start van eender welke winkel denk ik dat je toch realistisch moet zijn: de eerste jaren zijn vooral hard werken voor weinig geld.

Dat besef ik maar al te goed. Gelukkig kan ik om te beginnen nog rekenen op mijn loon als loontrekkende. Aan de ene kant wil ik inderdaad klein beginnen maar aan de andere kant wil ik de klant ook veel aanbieden... maar wie het kleine niet eert is het grote niet weert he! :-)

 

Wij hebben 2 auto's allebei 12 jaar oud en zouden graag een nieuwe wagen binnen de zaak aankopen en er reclame opzetten. Is dit een verstandige zet om onmiddellijk een al dan niet nieuwe wagen aan te kopen? Of wacht ik daar beter mee

Als je denkt aan een lening voor je voorraad, dan lijkt het me beter te wachten met de aanschaf van een nieuwe auto. Je kan de kilometers die je rijdt voor de zaak opgeven als onkosten en een deel van je benzineverbruik van je privéwagen ook, dat lijkt me veiliger.

Ook hier dus weer klein beginnen... OK! Dank u!

 

Daarnaast ben ik bezig met een ondernemingsplan en rijst de vraag als ik best een eenmanszaak of een vennootschap of?? opricht? Ik wil bij eventueel (hopelijk geen!!) faillissement niet achterblijven met schuldeisers die mijn privezaken aanslaan. Dus prive en bijberoep gescheiden houden.... indien mogelijk.

Dan wordt het dus een vennootschap. Op de website van Unizo kan je een vergelijking vinden tussen eenmanszaak en vennootschap. Bekijk die tabel eens (http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?article=26129), dan worden de voor- en nadelen meteen duidelijk. Als eenmanszaak ben je onbeperkt persoonlijk aansprakelijk. Een vennootschap is, zoals je zal zien, wel iets ingewikkelder. Hou daar rekening met notariskosten. Heb je een boekhouder die je kan verderhelpen met je financieel plan?

 

 

Ja tuurlijk! Een boekhouder is onmisbaar he.

Als ik het goed begrijp kan een vennootschap ook alleen worden opgericht?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp kan een vennootschap ook alleen worden opgericht?

Klopt. De oprichting gebeurt bij notariële akte, voor wat het startkapitaal betreft zijn er wijzigingen sinds 2010. Je kan nu ook een starters-BVBA oprichten zonder startkapitaal (1 euro BVBA), onder bepaalde voorwaarden, zie hier: http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?id=349016

Maar dat zijn dus zaken waar je boekhouder je mee zou moeten helpen. Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp kan een vennootschap ook alleen worden opgericht?

Klopt. De oprichting gebeurt bij notariële akte, voor wat het startkapitaal betreft zijn er wijzigingen sinds 2010. Je kan nu ook een starters-BVBA oprichten zonder startkapitaal (1 euro BVBA), onder bepaalde voorwaarden, zie hier: http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?id=349016

Maar dat zijn dus zaken waar je boekhouder je mee zou moeten helpen. Succes ermee!

 

Dank voor je reactie Liesbet!

BVBA in bijberoep??

Boekhouder al bezocht, zijn nog maar in stadium van ondernemingsplan... Hij kijkt alles na voor me.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.