• 0

IB aangifte voor eenmanszaak HELP!

Ik heb een eenmanszaak (ik ben fotograaf).

Ik moet nu IB aangifte doen.

Ik heb 400 euro verdint in 2009. Ik heb helemaal niets meer. Geen bedrijfsruimte gehuurd en niets geinvesteerd in mijn zaak.

Ik heb nog geen verstaand ervan. Wie kunt mij helpen? Waar moet ik mijn winst invulen?

Ik hoef geen BTW betalen maar hoe zit het men IB...

Mijn Nederlands is misschien niet goed genoeg...

 

Alvast bedankt,

Groetjes,

Maria

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Maria. Ik denk dat je toch eerst even wat dingetjes op een rijtje moet zetten voor jezelf.

Praat over je werk en je plannen met een boekhouden. Ik denk dat je inkomen zo laag is dat er nauwelijks werk van gemaakt hoeft te worden. Ik kan nu wel tig-vragen bedenken en hier opschrijven, maar dat zal een rechtgeaarde boekhouder ook met je doen.

Veel succes en nooit in paniek raken.

Link naar reactie
  • 0

 

dus ik kan particulier dat doen?

In mijn overzicht voor ondernemers staat dat ik dat moet als ondernemer doen maar daar zit het veel moeliker uit...

 

 

tja, als je een winstaangifte voor de IB hebt ontvangen en je komt er niet uit, dan is het wellicht zaak om toch advies in te winnen bij iemand die meekijkt. Anders zou je de fiscus kunnen vragen om een gewoon P-biljet en dan aangifte doen zoals ik in mijn vorige reactie aangaf. Daar zullen ze bij de fiscus niet wakker van liggen. Bel even 0800-0543 en vraag om een P-biljet. Als ze vragen waarom, geef dan aan dat jouw onderneming zo klein is, dat er sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Als het in 2010 ineens bergopwaarts gaat, dan kan de aangifte 2010 altijd nog als ondernemer gedaan worden en kun je dat tzt aangeven. Dan is fiscale hulp wel nodig, gok ik zo ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

tja, als je een winstaangifte voor de IB hebt ontvangen en je komt er niet uit, dan is het wellicht zaak om toch advies in te winnen bij iemand die meekijkt. Anders zou je de fiscus kunnen vragen om een gewoon P-biljet en dan aangifte doen zoals ik in mijn vorige reactie aangaf. Daar zullen ze bij de fiscus niet wakker van liggen. Bel even 0800-0543 en vraag om een P-biljet. Als ze vragen waarom, geef dan aan dat jouw onderneming zo klein is, dat er sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden

 

Doet me denken aan mijn situatie. Ik heb twee bedrijven (een EMZ en een VOF, waar nu blijkt bij de belastingdienst geen vennoten inzitten) maar ontvang voor 2009 een E-biljet (!!!!!). Gebeld met 0800-0543 om aan te geven dat ik een ondernemer ben, maar dat was volgens de dame aan de lijn niet zo. Ja wel in 2008, maar in 2009 (heb voor 2008-2010 wel een VAR-WUO van ze gekregen. Na ruim een uur en erg kwaad te zijn geworden, kwam de lieftallig dame met de opmerking dat ik maar mijn accountant moest inschakelen om mij bij de belastingdienst weer als ondernemer te laten aanmerken. Nadat ik haar vriendelijk (ahum) had uitgelegd dat ik zelf een administratiekantoor heb, kwam ze met het idee dat ik dan maar even een briefje moet schrijven met het verzoek (ook wel even gelijk je recente uittreksel van de KvK meesturen riep ze er nog achteraan). De rotzooi van de BD mag nu dus ook al weer door de burger worden opgeruimd.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

ik doe ook opdrachten ter plaatse op OG. Dus VAR-WUO is gewenst en soms vereist.

 

Vooral de VOF zonder vennoten vond ik echt een toppertje! Volgens haar had ik de aanmelding bij de KvK niet goed gedaan, terwijl wij wel een BTW nummer hebben toegewezen gekregen.

 

Het vervelende is dat als ik me voor de domme hou (en dus geen winst aangeef omdat ik het in het formulier kwijt kan en ik geen looninkomsten heb) het later nog wel eens heel vervelend kan uitpakken.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.