• 0

Lening aan personal holding, box 1 of box 3?

Hoi,

Ik heb met een aantal compagnons een bedrijf opgericht. We hebben hierin geïnvesteerd vanuit onze personal holdings, die allemaal een BV zijn. Naast de 18k oprichtingskosten hebben we geld geleend van prive aan de personal holding. We keren 4% rente uit vanuit onze PH aan prive. De vraag is nu : in welke box valt de rente?

 

Box 1 ; dan betalen we progressief inkomstenbelasting over de rente.

 

óf

 

Box 3 : dan betalen we de vermogensbelasting van 1,2%

 

Nog een tweede vraag, de aandelen van de personal holding ; moet dat opgevoerd worden in Box 3 of valt het buiten de belastingen door een aanmerkelijk belang (100%) regel oid?

 

Dankt voor tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een lening aan de eigen BV is in beginsel belast in box 1.

 

Wanneer je tenminste 5% van de aandelen in een vennootschap bezit, dan heb je een aanmerkelijk belang. Dit valt in box 2, niet in box 3. In box 2 zijn de daadwerkelijke opbrengsten (denk aan dividend, verkoopwinst, etc) belast tegen 25%. Dividend is niet aftrekbaar bij de BV.

 

Als je werkzaamheden verricht voor de BV, dan is tevens de gebruikelijkloonregeling van toepassing. Ook daarover staat dit forum al vol, maak even gebruik van de zoekfunctie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in 2009 geen inkomsten gehad uit mijn personal holding. Dus die 18k investering valt buiten box 3? En in box 2 vallen alleen daadwerkelijke inkomsten, dus mijn aanmerkelijk belang heeft over 2009 geen enkele impact als ik het goed begrijp?

 

Verder heb ik een gerelateerd vraagje. Als ik het goed begrijp, zou ik dus al mijn geld in december kunnen lenen aan mijn personal holding. En in januari weer terugstorten ("het project ging niet door"). In de praktijk zal de belastingdienst hier tegen optreden neem ik aan. Maar verder klopt dit verhaal - in theorie - wel?

Link naar reactie
  • 0

Verder heb ik een gerelateerd vraagje. Als ik het goed begrijp, zou ik dus al mijn geld in december kunnen lenen aan mijn personal holding. En in januari weer terugstorten ("het project ging niet door"). In de praktijk zal de belastingdienst hier tegen optreden neem ik aan. Maar verder klopt dit verhaal - in theorie - wel?

 

Zonder zakelijk belang zal de fiscus stellen dat het aan de BV geleende geld toch echt box 3 vermogen is en het daar opnemen in de grondslag. Daarnaast hebben ze de optie om ook via box 1 te heffen, namelijk een zakelijke rente over het geleend bedrag. Zodoende zou je zelfs dubbel belast kunnen worden. Dus nee, deze optie is ook in theorie dichtgetimmerd.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog, daarvoor hoeft het zakelijk belang niet eens te ontbreken. Art. 2.14, derde lid IB 2001 zorgt er dan voor dat dat geld tevens in box 3 in aanmerking genomen wordt. Dus er ontstaat dan (bewust) dubbele heffing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.