• 0

2de winkel openen

Wij hebben een kledingwinkel in een leuk dorp. Daar wordt een omzet gedraaid van +/- 750.000 met een nettowinst van +/- 100.000. De winkel draait al vele jaren prima en stabiel, er wordt weinig verandering hier verwacht. De winkel is een vof met 2 partners man vrouw.

 

Wij hebben een achtergrond met een dubbele scheiding dus qua reserves is er een aardige beperking.

 

Nu willen we een 2de winkel gaan beginnen op een lager segment in een grote nabijgelegen stad. De focus daar ligt wat meer op handel die we via ons bestaande netwerk goed kunnen inkopen. Het risico is relatief laag en een lage huur is geregeld op een goede locatie.

 

De twijfel zit nu in de bedrijfsvorm. Van de eerste winkel leven we, we willen de risico's hiervoor uiteraard beperken. De locale adviseurs praten vrijwel alleen over VOF als rechtsvorm. Maar mocht het nu mis gaan dan zijn we toch relatief sterk prive aansprakelijk. Kortom: de twijfel is ontstaan of een BV niet een meer logische keuze is om zaken te gaan scheiden.

 

In de toekomst is een extra winkel volgens hetzelfde concept een optie als het inderdaad de rendementen op gaat leveren die we verwachten. We willen echter nu niet daar geheel op focussen, eerst moet de nieuwe winkel zich gaan bewijzen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Fashionstores,

 

het is mij niet helemaal duidelijk welke vraag jullie in concreto hebben, maar zover ik het begrijp willen jullie weten of een BV interessanter is dan een VOF waarbij jullie het meeste gewicht hangen aan beperking van de aansprakelijkheid.

 

Op hoofdlijnen zitten jullie goed met de veronderstelling dat een BV de aansprakelijkheid beperkt. Er is een scheiding tussen het in de BV gestorte 'eigen vermogen' en jullie privé-vermogen. In geval de nieuw te openen winkel zichzelf niet kan bewijzen kan in het slechtste geval alleen het in de BV gestorte geld 'verloren' gaan. Echter in de praktijk zie je vaak dat als de financiering van de winkel via een externe partij (bijv. een bank) plaatsvindt, deze partij eist dat de DGA's (directeur-grootaandeelhouders) meetekenen voor de lening en derhalve alsnog in privé aansprakelijk kunnen worden gesteld. Als jullie de financiering in eigen hand houden speelt dit natuurlijk niet.

 

Verder zitten er nogal wat verschillen in de fiscale behandeling van een VOF en BV. Een BV kent niet de ondernemersfaciliteiten die wel bekend zijn in de IB-sfeer.

 

Al met al een vrij algemeen verhaal. Als jullie een meer concreet antwoord zoeken, zien we wel weer een vraag verschijnen.

 

Groet,

Raymond

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

Hallo Fashionstores,

 

het is mij niet helemaal duidelijk welke vraag jullie in concreto hebben, maar zover ik het begrijp willen jullie weten of een BV interessanter is dan een VOF waarbij jullie het meeste gewicht hangen aan beperking van de aansprakelijkheid.

Inderdaad, met name omdat er dus huurcontracten e.d. getekend moeten worden en tevens nieuwe medewerkers aangenomen moeten worden. Het fiscale verhaal heb ik daarbij nog niet meegenomen en ik begrijp de mogelijke nadelen daarvan die er mogelijk zijn.

Op hoofdlijnen zitten jullie goed met de veronderstelling dat een BV de aansprakelijkheid beperkt. Er is een scheiding tussen het in de BV gestorte 'eigen vermogen' en jullie privé-vermogen. In geval de nieuw te openen winkel zichzelf niet kan bewijzen kan in het slechtste geval alleen het in de BV gestorte geld 'verloren' gaan. Echter in de praktijk zie je vaak dat als de financiering van de winkel via een externe partij (bijv. een bank) plaatsvindt, deze partij eist dat de DGA's (directeur-grootaandeelhouders) meetekenen voor de lening en derhalve alsnog in privé aansprakelijk kunnen worden gesteld. Als jullie de financiering in eigen hand houden speelt dit natuurlijk niet.
Dat klopt inderdaad. De nieuwe winkel heeft een relatief lage investering, omdat deze niet middels een interieur-bouwer e.d. ingericht hoeft te worden en relatief bedrijfsklaar opgeleverd wordt incl. alle voorzieningen. Qua inrichting kunnen we relatief veel met gebruikte stellingen, zelf schilderen etc. Ook een kleine verbouwing wordt door de verhuurder uitgevoerd. Het gaat dus qua financiering met name om voorraad. Die moeten we toch financieren dus in welke bedrijfsvorm is dat niet zo'n probleem.

Verder zitten er nogal wat verschillen in de fiscale behandeling van een VOF en BV. Een BV kent niet de ondernemersfaciliteiten die wel bekend zijn in de IB-sfeer.
Dat is inderdaad een punt waar de vraag vooral ontstaat. Als we 2x DGA loon uit de BV halen levert het een beperkte winst op, iets wat met de nieuwe winkel er bij natuurlijk wel wat hoger uit zal vallen als het gaat zoals verwacht.

Al met al een vrij algemeen verhaal. Als jullie een meer concreet antwoord zoeken, zien we wel weer een vraag verschijnen.

 

Groet,

Raymond

Toch heb je wel de juiste vragen gesteld wat mij betreft Raymond om de vragen duidelijk te krijgen denk ik?!
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.