• 0

'Lege' BV naast EMZ

Geacht forum,

 

Ik heb een 'lege' BV. Voorheen beheerde deze aandelen van een andere BV maar die zijn verkocht. Daarnaast is de BV juridisch eigenaar van software. Deze software wordt verhuurd aan mijn huidige werkgever waar ik gewoon in loondienst ben. Deze software gebruik ik daar om werkzaamheden uit te voeren.

 

Nu zit ik er over te denken voor mezelf te beginnen. Ik heb de software al in bezit dus dat is een makkelijke start. Wat ik nu wil weten is of ik naast mijn BV een EMZ kan beginnen en daar alle uren in kan maken? Of ziet de belastingdienst mij als DGA en moet ik werkzaam zijn in mijn BV?

 

De EMZ huurt de software van de BV waarvoor een rekening wordt verstuurd. Dat kost mij als DGA amper uren dus ik ben niet echt werkzaam in mijn BV. Of toch wel?

 

Thanx, Gulik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie. Al bladerend en lezend in dit forum kom ik er achter dat er meer situaties als deze zijn beschreven. Het komt me echter logisch voor als de belastingdienst het niet accepteert. De activiteiten die ik wil gaan uitvoeren zijn immers direct gelieerd aan de software. Dus die uren horen in de BV. Nu streef ik naar winstmaximalisatie in privé door uren en software te splitsen. Ik ga maar eens praten met de belastingadviseur.........

Link naar reactie
  • 0

Dag Gulik

 

Ik onderschrijf de mening van Jantax. De BV mag best de software in licentie aan een eenmanszaak verhuren. Je hoeft beslist niet de uren in de BV zelf te maken.

 

Zorg wel dat er een licentieovereenkomst is tussen BV en de EMZ tegen een zakelijke vergoeding. Die wordt dan in de BV belast met vennootschapsbelasting. De licentiefee is voor de EMZ aftrekbaar.

 

Vanuit de BV kan de winst na belasting dan weer desgewenst uitgekeerd worden als dividend.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.