• 0

Meerdere handelsnamen vs "factuurnaam & leveranciers"

Beste,

 

Al even de database doorzocht, maar kon niet een antwoord vinden op de specifieke situatie waar ik een vraag over heb.

 

Over 2009 had ik een eenmansnaam onder de (fictieve) naam "ABC Import". Nu wilde ik deze voort laten zetten in een nieuw opgerichte Ltd, alleen de naam ABC Import mocht niet meer gebruikt worden van de Engeles KvK, dus vervolgens Ltd opgericht onder (fictieve) naam "DEF Import Ltd"

 

Omdat ik voor alle klanten en afnemers de sitatie zonder extra rompslomp wilde laten verlopen, heb ik op ZOWEL het inschrijfformulier van de KvK ALS op het inschrijfformulier van de Belastingdienst aangegeven dat de Ltd onder twee handelsnamen zich op de markt begeeft... namelijk "ABC Import" en "DEF Import Ltd".

 

Op mijn eigen uitgaande facturen heb ik netjes "ABC Import" laten staan (uiteraard het BTW nummer vervangen door het nieuwe, KvK nummer bleef gelijk omdat het om een voortzetting van een bestaande onderneming ging). Ook binnenkomende bonnen en facturen van vast leveranciers zijn nog gericht aan " ABC Import", omdat dat nou eenmaal is wat ze gewend zijn en dat ook netjes ingeschreven staat bij de Belastingdienst en KvK

 

Alles goed en wel, prima volgens het boekje, lijkt me? Maar nu begint mijn boekhouder opeens terug te krabbelen dat ie niet zo heel zeker weet of dit wel mag. Volgens hem zou het best wel eens zo kunnen zijn dat op de factuur verplicht DEF Import Ltd moet staan en alle klanten de bonnen aan DEF Import Ltd moeten adresseren..

 

Iemand hier die over deze situatie iets durft te zeggen? Mijn eigen idee is dat ik het precies doe zoals KvK en Belastingdienst het willen.. En als dat niet zo is.., waarom zou je dan in vredesnaam zowel bij de KvK als de Belastingdienst kunnen aangeven onder welke handelsnamen je naar buiten treedt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is er wel een verplichting om op alle bedrijfscorrespondentie de statutaire naam te vermelden, maar dat mag ook in kleine lettertjes onderaan, zoals ABC Import is onderdeel van DEF Import Ltd, gevestigd te xxx

 

Voor de btw is het toegestaan om de handelsnaam te gebruiken, mits die is ingeschreven bij de kvk, aldus het ministerie van Financiën, onderdeel 3.3.2

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie, kon antwoord eerst niet vinden, maar het schijnt alsnog op de site van de KvK te staan..:

 

"Uiteraard vermeldt u de handelsnaam van uw onderneming op uw correspondentie. Voor Coöperaties, Onderlinge Waarborgmaatschappijen, B.V.’s en N.V.’s geldt tevens dat wanneer de handelsnaam afwijkt van de statutaire naam zij

eveneens de volledige statutaire naam moet vermelden. B.V.’s en N.V.’s moeten ook de statutaire zetel van de rechtspersoon vermelden."

 

Dus ik ga er maar vanuit dat dit ook geldt voor buitenlandse vennootschappen die belastingtechnisch als B.V.'s beschouwd worden...

 

En verder concludeer ik uit je antwoord dat onze leveranciers WEL mogen adresseren aan de 'handelsnaam'?

Link naar reactie
  • 0

Ja, precies.. Dit stukje tekst:

 

"3.3.2 Naam en adres van de leverancier en afnemer

Een verplichte vermelding is de naam en het adres van de leverancier en van de afnemer. In beginsel gaat het daarbij om de juridische naam. De gegevens zijn onder meer van belang om te weten van welke ondernemer de belasting moet worden geheven. Het gebruik van de handelsnaam is geoorloofd, mits deze handelsnaam in combinatie met het adres en de woonplaats als zodanig bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende. De gebruikte handelsnaam mag niet leiden tot verwarring. Het adres is de plaats waar de ondernemer feitelijk woont of is gevestigd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel van de fiscale eenheid dat de prestatie verricht op de factuur staat"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.