• 0

NeBIB of ABN AMRO

Voor de uitwerking van de internationale uitbreiding van onze nieuwssite zoeken we informal investors. Na wat site(s)hoppen blijven twee initiatieven over NeBIB of de ABN-Amro (met de I-Match Service).

 

1. Voor een seed- / startkapitaal van rond de 1,5 tot 2 ton, welke van de bovenstaande opties zijn aan te raden?

 

2. Welke ervaring hebben jullie met de twee diensten?

 

3. Zijn er nog andere andere manieren om in contact te komen met informal investors?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier op HigherLevel staat een verwijzing naar een grote onderzoek over informal investors. Er staat daar ook hoe je ze kun benaderen

 

Kijk maar op Algemene ondernemers zaken : Financiering : De markt voor Informal Investors

 

Er wordt o.a. verwezen naar:

http://www.tiin.net

en http://www.moneymeetsideas.com

 

GuiCli

 

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Business angels (of informal investors) investeren vrijwel uitsluitend in markten die ze kennen en dus waarin ze actief (geweest) zijn. Ook werken BAs, evenals venture capitalists (VCs) graag met ondernemers die via een persoonlijke introductie bij hen zijn binnengekomen.

 

Daarom stel ik voor dat je op zoek gaat naar succesvolle ondernemers in de markt waarin jij opereert. Per slot van rekening moet je die markt buitengewoon goed kennen als je succes wilt hebben. Als je een dergelijk persoon meent gevonden te hebben, laat je dan introduceren door iemand die zowel jou als de succesvolle ondernemer kent.

 

Begrijp me goed, ik heb niets tegen de Nebib (inderdaad van Nils de Witte), I-Match, MoneyMeetsIdeas of welke tussenpersoon dan ook, maar ik denk dat je zelf ook erg goed in staat bent de juiste persoon voor je bedrijf kunt vinden aangezien het vrijwel altijd mensen zijn die actief zijn in je eigen markt.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0
Daarom stel ik voor dat je op zoek gaat naar succesvolle ondernemers in de markt waarin jij opereert. Per slot van rekening moet je die markt buitengewoon goed kennen als je succes wilt hebben. Als je een dergelijk persoon meent gevonden te hebben, laat je dan introduceren door iemand die zowel jou als de succesvolle ondernemer kent.

 

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Iemand heeft een goed idee voor een bepaalde markt en is een vrij innovatief persoon, heeft kennis van de (technische) ins en outs van de markt om dat hij bijvoorbeeld jaren onderzoeker is geweest. Zou hij nou zelf een jaar lang moeten gaan netwerken en de commerciele en marketing kant van de zaak moeten gaan uitpluizen zodat hij erachter komt wie er succesvol is?

 

Mijns inziens zijn juist bureaus als NeBIB en dergelijke hier uitermate goed in. Iemand zoekt naar mijn mening juist een informal, niet alleen voor het geld, maar msischien ook wel voor dat beetje aanvulling en juist voor die kennis van de markt.

 

Maar goed, je hebt een punt, als iemand zelf altijd al commercieel geweest is en de markt goed kent is de noodzaak misschien minder...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Aleph,

 

Bedankt voor je opmerking dat stelt me in staat een onduidelijkheid toe te lichten.

 

Business angels investeren niet in bedrijven om ze als ondernemer te runnen. Ze investeren in een ondernemer of management team die ze met raad en daad bij kunnen staan bij de expansie van hun onderneming. Als je je eigen bedrijf wilt beginnen en je interesse en ervaring liggen vooral op het technische vlak dan raad ik je aan op zoek te gaan naar iemand die vooral commerciële ervaring heeft. Netwerken dus en als je iemand vindt en het klikt dan kun je met hem of haar samen een bedrijf starten. Pas dan ga je op zoek naar business angels of andere partners.

 

Financiële investeerders, business angels of venture capitalists investeren in ondernemers maar zullen nooit het management van hun investeringen overnemen. Investeerders hebben verstand van investeren, ondernemers hebben verstand van ondernemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ties,

 

Dat een informal of business angels de onderneming niet gaat managen, inderdaad. Zou ik (als ik business angel was) ook niet willen. Maar in meer of mindere mate is men toch zeker wel bereid om mee te denken bij het managen van het bedrijf en het vervullen van een adviserende en coachende rol. Zo niet, dan is mijn beeld van informals e.d. inderdaad een beetje scheef.

 

Wat betreft mijn punt, ik doelde meer op het feit dat mocht je de management-kanten en belangrijke personen van een markt niet kennen doordat je je hier simpelweg niet mee bezig houdt, ik het zonde van de tijd zou vinden om als men niet naar een tussenpersoon zou stappen (uiteraard moet je bij de tussenpersoon een goed gevoel hebben!!). Dit tenzij je het leuk vindt om te doen (en er tijd voor hebt)

 

Je kunt twee dingen doen naar mijn mening (en dat geldt niet alleen voor het zoeken van een investeerder): zelf gaan zoeken, wat rondvragen hier (op HL bijvoorbeeld) en daar (op andere plaatsen :)) en op pad gaan (dit kost tijd), of iemand het voor je laten doen (en dit kost over het algemeen geld).

 

groetjes,

 

Alef

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha ha, geen ruzie maken jongens ;D

 

Beste DennisHC,

 

Zelf ben ik van NeBIB, Jan van Maarle van ABN-Amro Informal Investors Services is hier ook aanwezig op het forum, als Expert Member.

 

Over "ervaring" met onze diensten kan ik je niet veel vertellen. Ik kan je wel vertellen dat de service en professionaliteit van ABN-Amro en NeBIB elkaar niet veel ontlopen. Het is meer een kwestie van smaak c.q van je eigen voorkeur. Bij ABN-Amro hebben ze allemaal een pak aan en bij de NeBIB niet ;D Misschien dat ze bij ABN-Amro ietsie pietsie meer letten op de financials en bij NeBIB iets meer op de business, maar dat durf ik niet eens keihard te beweren.

 

Ik durf de service van ABN-Amro zonder schroom aan te bevelen.

 

Wat alternatieven beftreft: De site van money meets ideas werkt geloof ik niet meer. Mark Joenje is een week of 4 geleden over gegaan naar de Rabobank in Utrecht met medeneming van de acticiteiten van de Stichting Money Meets Ideas.

 

TIIN is een samenwerking aangegaan met First Dutch, onder de naam ICN. Ze hebben een fonds voor corporate recovery opgericht. Lijkt me niks van doen te hebben met de financiering van start-ups.

 

Verder zijn Ronald Kleverlaan, Mikky Vrolijk en ikzelf (allemaal higherlevelaars) bezig de hele markt van "hulpbronnen voor de (techno)starter" in kaart te brengen. Een sneak preview van de partijen die zich met business angels bezighouden vind je hier, hier en hier (niet verder vertellen, want het is nog niet af) ;D

 

Veel succes,

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je aan om beide initiatieven te benaderen. Telefonisch kun je vaak al een gevoel krijgen of het klikt met de mensen achter NeBib of Informal Investment Services van ABN AMRO.

Inderdaad is MoneyMeetsIdeas actief onder de vleugels van de Rabobank (de site is ook weer in de lucht).

 

Graag reageer ik op Ties: in de praktijk blijkt dat informals juist graag vanuit de anonimiteit opereren. Het bekend staan als iemand met geld heeft op zich al veel nadelen (veiligheid etc.) en als je roept dat je wilt investeren, krijg je enorm veel plannen op je af. Daarbij komt als extra handicap dat het 'koud' benaderen van deze informals meestal erg lastig. Kortom, het valt voor de ondernemer niet mee om voldoende geïnteresseerde informals te vinden. Daarbij vind ik de tip 'laat je dan introduceren door iemand die zowel jou als de succesvolle ondernemer kent' wel een beetje kort door de bocht. Juist dit is namelijk het probleem voor de ondernemer.

 

De meeste initiatieven die actief zijn op het gebied van matchmaking werken met een geringe registratievergoeding en verder op basis van no cure, no pay.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oeps, De integratie van Money Meets Ideas in de Rabobank organisatie is klaarblijkelijk compleet (zie site)

 

Daarnaast klust K+V ook nog wat bij met Schretlen zie http://www.kplusv.nl/nieuws/nieuws5.html

 

Oh ja, je kan ook nog terecht bij www.roban.org Dan hebben we het wel zo'n beetje gehad geloof ik.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe jaar

Nu nog te druk met alles te regelen

De praktijk van het ondernemingen opzetten leert dat het gewoon veel te veel tijd kost in Nederland om een bedrijf te starten.

Niet het inschrijven op zich, maar daar ben je er niet mee!

Dit leert mij weer 1 ding: dit moet echt allemaal veel eenvoudiger wil je in Nederland ondernemerschap stimuleren

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

De praktijk van het ondernemingen opzetten leert dat het gewoon veel te veel tijd kost in Nederland om een bedrijf te starten.

Niet het inschrijven op zich, maar daar ben je er niet mee!

Dit leert mij weer 1 ding: dit moet echt allemaal veel eenvoudiger wil je in Nederland ondernemerschap stimuleren

 

Helemaal mee eens! Kun je (ter lering) aangeven tegen welke knelpunten je aanloopt?

 

R.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik denk dat deze discussie een nieuwe thread is toch even een korte reactie:

 

Op zich kost elke instantie op zich niet eens zoveel tijd, maar het is vooral de hoeveelheid instanties die wat van je willen waardoor je het idee hebt in totaal teveel tijd kwijt te zijn.

Ik ben een warm voorstander van 1 loket en dan ook echt 1 loket met mensen die werk uit handen nemen.

Dat ontbreekt dus gewoon.

Ik moet en naar de KvK en naar de belastingdienst en naar de notaris (in geval van BV) en daarnaast zijn er nog instanties als CWI, UWV en gemeente voor mensen die daarmee te maken hebben.

Voor je gevoel werkt men ook niet samen.

 

Dus 1 loket waar je je meld met een globaal kort plan (wat wil je wanneer beginnen) en waar een medewerker je vertelt dat hij/zij alle formaliteiten voor je regelt waarna je na een week gewoon helemaal ingecshreven staat bij alles.

Als ondernemer kun je je dan richten op wat je moet doen: business genereren.

 

Die houding (hoera weer een ondernemer, wij regelen de formaliteiten voor u) heb ik nergens aangetroffen.Wel veel meelevende mensen met veel waarschuwingen en/of veel controlerende mensen (weet u wel dat......................) maar nergens enthousiaste mensen die mij werk uit handen namen.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.